Hoppa till innehållet

Återvinning på modet

Modets mest hållbara idéer har prisats.
I går delade stiftelsen H&M Conscious foundation ut nära 10 miljoner kronor till de första stipendiaterna i innovationstävlingen Global change award som ska göra textilindustrin mer cirkulär.

INTERNATIONELLT GÄNG. De första vinnarna av klädjättens H&M:s Global change award kommer från Italien, Finland, USA, Nederländerna och Estland.
INTERNATIONELLT GÄNG. De första vinnarna av klädjättens H&M:s Global change award kommer från Italien, Finland, USA, Nederländerna och Estland.Foto: Amanda Lindgren

Att sluta modets kretslopp och bryta slit- och slängkulturen. Det var ambitionen när innovationstävlingen Global change award lanserades i augusti i fjol. Ett halvår senare, under en ceremoni som hölls i Stadshuset i går kväll, prisades de fem bästa idéerna för att minska modebranschens påverkan på miljön. Ett pris som kronprinsessan Victoria delade ut till de märkbart glada stipendiaterna.

”Att få det här priset, som stöds av världens största klädkedja, ger ett massivt självförtroende att fortsätta jobba med det vi gör”, säger Akshay Sethi, som med sitt team i amerikanska San Fransisco håller på att utveckla en bakterie som ska kunna bryta ned polyester till återvinningsbara fibrer.

I dag är hans innovation fortfarande på prototypstadiet, liksom de övriga fyra idéer som prisades. Men när de nu får dela på cirka 10 Mkr, hoppas flera på snabba resultat.

”Vi har kommit ganska långt med vår idé att göra kläder av alger, och hoppas kunna skala upp verksamheten nu och ha färdiga kläder om redan ett år”, säger Tjeerd Veenhoven, från Nederländerna.

För prissumman står tävlingens initiativtagare, den ideella stiftelsen H&M Conscious foundation, som helt finansieras av H&M-familjen Persson. Tillsammans med Kungliga Tekniska högskolan, KTH, it-konsultbolaget Accenture och en namnkunnig jury där bland andra miljöprofessorn Johan Rockström ingår, har stiftelsen valt ut de vinnande bidragen bland 2 700 inkomna idéer från 112 länder.

”Vi var säkra på att det skulle finnas ett stort antal spännande idéer där ute, men vi visste också att tillgång till kapital, know-how och affärsstöd är väldigt svårt att få för tidiga innovationer. Många bra idéer som skulle kunna föra modeindustrin närmare en cirkulär ekonomi ser därför aldrig dagens ljus”, säger Karl-Johan Persson, vd för H&M.

Han säger att han ser fram emot att se hur de vinnande bidragen nu kommer att utvecklas. För i priset ingår också ett ettårigt utvecklings- och mentorsprogram, lett av Accenture och KTH, där stipendiaterna också ska kunna testa sina idéer i modeindustrin.

”I och med programmet kommer vi att ha nära till både forskning och teknik, vilket är väldigt värdefullt. Men lika viktigt blir närheten till marknaden, där vi hoppas att H&M ska kunna bistå med sin materialexpertis för att leda oss in på rätt väg”, säger Enrica Arena, som tillsammans med sitt italienska team har tagit fram textilier av restprodukter från apelsinjuicetillverkning.

Att inte någon av stipendiaterna har bakgrund i modebranschen, är något som stiftelsen ser positivt på.

”Det gör det här ännu mer intressant och visar att det redan i dag finns lösningar som vi kan tillämpa för att förändra modeindustrin till det bättre”, säger Erik Bang, projektledare på H&M Conscious foundation.

Han får medhåll från alla stipendiater som tror att den hållbarhetstrend som har vuxit sig allt starkare inom matvärlden, också kommer att slå igenom i modebranschen de närmsta åren.

”Vi måste bara sprida kunskap om att det är möjligt att göra modebranschen, som i dag är en av världens miljöovänligaste branscher, renare och mer hållbar”, säger Michael Hummel, vars finska team har utvecklat en teknik för att bryta ned bomullsfibrer så att de kan återanvändas.

Det tror också estländska Ann Runnel som tillsammans med sitt arbetslag bygger en global webbmarknad för textilrester från industrin.

”Vi är precis i början av en ny era för modeindustrin, där vi bland annat kommer att se förbrukningen av nytt råmaterial gå ned till fördel för återvunnet”, säger hon.

Och ett ytterligare steg i hållbarhetsriktningen tar H&M Conscious foundation när den i dag lanserar en innovationsdatabas som har döpts till the Global Change Award Network. Inspirationen är den överväldigande mängd bidrag som kom in i tävlingens första omgång.

”Nätverket är, mig veterligen, den första öppna plattformen för innovationer inom modeindustrin. Det är en matchmaking-sajt där innovatörer kan presentera sina idéer, få feedback, knyta kontakter och hitta investerare. Ett digitalt växthus för idéer helt enkelt”, säger Karl-Johan Persson.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera