Hoppa till innehållet

»Arvet och starka ägare ger energi«

David Thunmarker, ny vd för herrmodeföretaget Oscar Jacobson, ska ta märket ut i världen.

David Thunmarker.
David Thunmarker.

Du tillträder i augusti, hur känns det?
”Fantastiskt, för mig är det ett drömuppdrag.”

På vilket sätt?
”Jag har imponerats av omdaningen som bolaget har lyckats med och den position det har nått hos slutkonsument genom att skapa attraktiva produkter. Att dessutom få kliva ombord på ett bolag med ett arv som går tillbaka till 1903, med kunniga människor och starka ägare, ger energi att ta det här vidare.”

Du ersätter Roger Tjernberg som blir arbetande styrelseordförande. Under hans tid har han repositionerat bolaget och ökat omsättningen från 130 miljoner kronor till 233 miljoner kronor. Hur ska du fortsätta?
”En tydlig uppgift jag har är att ta bolaget genom en internationalisering. Att Roger också är kvar i bolaget känns jättebra. Vi har jobbat ihop tidigare, delar många idéer och kompletterar varandra.”

I våras fick du lämna Tiger of Sweden, där du hade varit vd i åtta år och under den tiden ökat omsättningen från 500 miljoner kronor till över 1 miljard kronor. Vad hände?
”När jag började på Tiger som marknadschef 2003 omsatte bolaget cirka 200 miljoner kronor. När jag lämnade min tjänst som vd hade bolaget gått från att vara ett skandinaviskt till ett internationellt erkänt modemärke. Men efter åtta år diskuterade vi och kom fram till att det var dags att gå skilda vägar.”

Modebranschen är under snabb förändring. Vilka utmaningar ser du?
”Tittar man ett decennium tillbaka har branschen förändrats otroligt mycket. Om man för tio år sedan var intresserad av ett varumärke som fanns i New York fick man flyga över för att köpa ett plagg, vilket gjorde plagget rätt dyrt. I dag är köpet ett klick bort. Så digitaliseringen har gett oss en öppnare och större värld, där konkurrensen också är hårdare. Men gör man bra saker ger det också helt andra möjligheter att nå ut till kunder som vi inte kunde nå för tio år sedan.”

Vad gäller nu då, vilka modetrender ser du framåt?
”Sportinfluenser har synts mycket de senaste åren, det fortsätter, men när jag såg vad som visades under modeveckorna i London, Paris och Milano kunde jag skönja att dressat, med nya spännande tolkningar av kostymer, också blir viktigare. Dressat har länge varit förknippat med klädkod, och kostymen har nästan varit likställd med en uniform, men så är det inte alls längre. I dag finns mycket större möjligheter att visa vem man är, även i dressat, och det tycker jag är spännande som attan.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera