Du tillträder i augusti, hur känns det?
”Fantastiskt, för mig är det ett drömuppdrag.”
På vilket sätt?
”Jag har imponerats av omdaningen som bolaget har lyckats med och den position det har nått hos slutkonsument genom att skapa attraktiva produkter. Att dessutom få kliva ombord på ett bolag med ett arv som går tillbaka till 1903, med kunniga människor och starka ägare, ger energi att ta det här vidare.”
Du ersätter Roger Tjernberg som blir arbetande styrelseordförande. Under hans tid har han repositionerat bolaget och ökat omsättningen från 130 miljoner kronor till 233 miljoner kronor. Hur ska du fortsätta?
”En tydlig uppgift jag har är att ta bolaget genom en internationalisering. Att Roger också är kvar i bolaget känns jättebra. Vi har jobbat ihop tidigare, delar många idéer och kompletterar varandra.”
I våras fick du lämna Tiger of Sweden, där du hade varit vd i åtta år och under den tiden ökat omsättningen från 500 miljoner kronor till över 1 miljard kronor. Vad hände?
”När jag började på Tiger som marknadschef 2003 omsatte bolaget cirka 200 miljoner kronor. När jag lämnade min tjänst som vd hade bolaget gått från att vara ett skandinaviskt till ett internationellt erkänt modemärke. Men efter åtta år diskuterade vi och kom fram till att det var dags att gå skilda vägar.”
Modebranschen är under snabb förändring. Vilka utmaningar ser du?
”Tittar man ett decennium tillbaka har branschen förändrats otroligt mycket. Om man för tio år sedan var intresserad av ett varumärke som fanns i New York fick man flyga över för att köpa ett plagg, vilket gjorde plagget rätt dyrt. I dag är köpet ett klick bort. Så digitaliseringen har gett oss en öppnare och större värld, där konkurrensen också är hårdare. Men gör man bra saker ger det också helt andra möjligheter att nå ut till kunder som vi inte kunde nå för tio år sedan.”
Vad gäller nu då, vilka modetrender ser du framåt?
”Sportinfluenser har synts mycket de senaste åren, det fortsätter, men när jag såg vad som visades under modeveckorna i London, Paris och Milano kunde jag skönja att dressat, med nya spännande tolkningar av kostymer, också blir viktigare. Dressat har länge varit förknippat med klädkod, och kostymen har nästan varit likställd med en uniform, men så är det inte alls längre. I dag finns mycket större möjligheter att visa vem man är, även i dressat, och det tycker jag är spännande som attan.”