Hoppa till innehållet

Året då vi går bananas

På måndag 8 februari är det kinesiskt nyår för 4713:e gången och vi kliver in i Apans år. Di Weekend lyfter fram sju minnesvärda apor från populärkulturen.

GULLIG. Monchichi, kultdockan från 1970-talet, som ­senare fick en egen tv-serie.
GULLIG. Monchichi, kultdockan från 1970-talet, som ­senare fick en egen tv-serie.Foto:

Enligt legenden fick de kinesiska åren namn efter de tolv djur som i samma ­ordning besökte Buddha vid hans dödsbädd: råttan, oxen, tigern, kaninen, draken, ­ormen, hästen, fåret, apan, tuppen, hunden och grisen.

Året följer månens cykel och nyåret infaller på olika dagar varje år, men alltid någon gång i januari ­eller februari. I Kina är astrologi mycket populärt och horoskop ställs efter både årets djur, de fem elementen och månens position.

2016, som är apans år ända till den 28 januari 2017, kännetecknas av ­nyfikenhet, humor, intellekt, friskhet och skvaller.

Sju apor inom populärkulturen
1. Sally Jones i Legenden om Sally Jones och Mördarens apa av Augustvinnaren Jakob Wegelius.
2. Herr Nilsson i Pippi Långstrump, som startade en svensk trend att ha död­skalleapor som husdjur.
3. Fabian och Ta fast Fabian! och många andra apor i Jan Lööfs myllrande barnböcker.
4. Marcel, rollfiguren Ross Gellers apa i sittkomedin Friends första säsong. Apan heter egentligen Katie och har ett långt ­skådespelar-cv.
5. King Kong, skapades för filmen med samma namn 1933.
6. Nicke Nyfiken, i original Curious George av ­Margret och H.A. Rey från 1940-talet.
7. Monchichi, kultdockan från 1970-talet, som ­senare fick en egen tv-serie.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera