Hoppa till innehållet

Är överlägset störst i rutan

De stora breda underhållsprogrammens tid i tv sägs vara över. Men det gäller inte Eurovision Song Contest. Årets final 14 maj beräknas locka 200 miljoner tittare i Europa. Dessutom sänds schlagerfinalen den här gången även i Kina och Australien.

I MUSIKENS TJÄNST. ”Vi har ambitionen att slå världen med häpnad”, säger Martin Österdahl, exekutiv producent för Eurovision Song Contest.
I MUSIKENS TJÄNST. ”Vi har ambitionen att slå världen med häpnad”, säger Martin Österdahl, exekutiv producent för Eurovision Song Contest.Foto: Oskar Omne

Arenaområdet vid Globen och Tele2-arena i Stockholm förbereds som bäst för semifinalerna i Eurovision Song Contest den 10 och den 12 maj, samt för den stora finalen i Eurovision.

Martin Österdahl är tillsammans med Johan Bernhagen exekutiv producent och den som bestämmer över vad som kommer synas i rutan för minst 200 miljoner tv-tittare.

"Om förra gången i Malmö var en flirt med Eurovisions ursprung kommer det bli betydligt mer "high tech" den här gången och en produktion som går i linje med Stockholm som centrum för innovation och teknisk utveckling. Vi har ambitionen att slå världen med häpnad.", säger Martin Österdahl.

Om du jämför den här produktionen med andra stora tv-sända evenemang, hur stort är Eurovision?

"Stort! Det här är världens största och mest avancerade liveproduktion. Dessutom kommer 1 400 delegater från 43 olika länder och 2 000 ackrediterade journalister som ska tas om hand."

Bland nyheterna i år märks exempelvis det faktum att Australien är med i tävlingen och att schlagern sänds även i Kina.

"Det är första gången Eurovision sänds på kinesisk tv. Vad det betyder i räckvidd är svårt att bedöma, men potentiellt är det ett par hundra miljoner tittare. Dessutom är ett amerikanskt tv-bolag på väg in."

Men den största nyheten är ändå att röstningen kommer att presenteras på ett annorlunda sätt.

"Precis som i Melodifestivalen delar vi upp juryröster och telefonröster i olika potter och presenterar juryrösterna först och sedan telefonrösterna i en stigande ordning den här gången."

Varför då?

"Vi vill kunna ha ett kontrollerbart slut och hålla på spänningen till sista minuten. Det ska inte bli som när Loreen vann i Baku att alla visste att det var klart 30 minuter innan sändningens slut. Som tv-producent vill man kontrollera skeendet, bygga dramaturgi och ha ett värdigt vinnarögonblick", säger Martin Österdahl.

Men som tittare vill man ju ha de där sköna rösterna som avslöjar poängfördelningen?

"Haha, självklart, och sändningen får inte bli för perfekt. Vi ska inte förstöra något i traditionen med att gå runt till alla länder och lyssna på deras talespersoner. Men det som den personen redovisar är bara jurypoängen den här gången."

Nu är antalet deltagarländer uppe i 43, hur mycket kan tävlingen växa?

"De senaste tio åren har underhållnings-tv tappat sin familjesamlande funktion. Men Eurovision är det fantastiska undantaget som fortfarande växer. Men det börjar bli ohållbart med 3,5 timme sändning med 26 låtar i finalen. Om fler länder ska med bör tävlingarna nog delas in i någon typ av kvalsystem."

Finns det något land där intresset för Eurovision är lika stort som i Sverige?

"Nej. Det finns inget annat land där vi dominerar i tv som i Sverige. Och det finns inga tecken på att intresset ska avta."

Till stor del beror det säkert på att Sverige haft framgång de senaste åren med artister som Loreen 2012 och Måns Zelmerlöw 2015.

"För sex år sedan, när vi kom hem från Oslo där Sverige inte var med i finalen stod det på löpsedlarna att vi lika gärna kunde lägga ner. Det svänger fort", säger Martin Österdahl.

Hur är det att jobba med Eurovision jämfört med andra stora evenemang?

"Det är otroligt roligt och en stor ära så klart. Men det är en utmaning också, inte bara för att det är ett stort evenemang utan också eftersom alla man träffar har en åsikt."

"Eurovision är dessutom en fin gammal tradition som startade på 1950-talet med en tanke om att förena Europa i glädje och musik och främja europeisk mångfald. Det var viktigt då, och är inte mindre viktigt nu", säger Martin Österdahl.

Från SVT jobbar totalt 750 personer med tävlingarna, Stockholms stad bidrar med 350 personer och dessutom finns 550 volontärer med och ser till att evenemanget går som det ska.

"Normalt går inte SVT ut och pratar produktionsbudgetar. Men i det här fallet, med en så exceptionell produktion går vi ut med att Eurovision inte får kosta mer än 120 miljoner kronor för SVT. Det är mycket pengar, men den lägsta summan för en Eurovision-produktion på 2000-talet."

Biljettpriserna ligger på från 100 kronor till omkring 2 500 kronor.

"Det ska finnas möjlighet för alla att komma hit och för 100 kronor kan man se en repetition. Men vill man gå på finalen är det dyrare", säger Martin Österdahl.

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera