Hoppa till innehållet

Antonia Ax:son Johnson är Årets företagare

Antonia Ax:son Johnson tilldelades i dag prestigefyllda Albert Bonniers pris till Årets företagare 2015.

VINNARE. Antonia Ax:son Johnson prisas för sina insatser på företagarscenen.
VINNARE. Antonia Ax:son Johnson prisas för sina insatser på företagarscenen.Foto: Jesper Frisk

Som familjeföretagare i fjärde generationen har Antonia Ax:son Johnson byggt en handelskoncern som i dag omfattar välkända bolag som Åhléns, Hemköp, Mekonomen och Lagerhaus.

Under prisutdelningen på Nedre Manilla sa hon:

"Det är en stor ära, särskilt som jag har en speciell relation till Abbe Bonnier. När det var som tuffast för vårt familjeföretag gick jag till honom för att be om råd. Han bjöd på en ostmacka och gav mig råden att hålla ut, tänka långsiktigt och inte vara rädd för det nya. Det var bra råd som jag burit med mig ända sedan dess."

I morgondagens Dagens industri publiceras en stor intervju med pristagaren, där hon berättar om familjekoncernens resa från konkurrsmässigt till en välmående koncern med ett substansvärde på över 30 miljarder kronor.

Prisjuryns motivering lyder:

”Antonia Ax:son Johnson har med stark vilja, gott entreprenörskap och med stöd av sin make Göran Ennerfelt fört familjeföretaget Axel Johnson AB till stora framgångar, främst inom handel. Att gå från ett substansvärde på drygt 2 miljarder till över 30 miljarder är en bedrift. Antonia tog över ett företag som verkade i branscher som då mötte stora utmaningar som sjöfart, stål- och tung verkstadsindustri. Hon har med fast hand och höga moraliska, långsiktiga värderingar fört företaget vidare till nästa generation.”

Juryn består av: Hans-Jacob Bonnier, vice vd för Bonnier Business Press, Lotta Edling, chefredaktör på Dagens industri, Fredrik Arp, styrelseproffs, Sofie Gunolf, inköps- och produktionschef på Indiska och Tomas Billing, vd för Nordstjernan (deltog inte i årets omröstning på grund av jäv).

Bland tidigare pristagare kan nämnas Jan Stenbeck (1999) och Stefan Persson (2011).

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera