Hoppa till innehållet

Ägarduo söker styrelseproffs

Di Weekend ställde 5 frågor till Pingis Hadenius, delägare, vd och styrelseordförande i Löwengrip Care & Color AB, LCC.

Pingis Hadenius.
Pingis Hadenius.

Kosmetika- och hårvårdsbolaget LCC, som du och Isabella Löwengrip grundade 2012, fördubblar årets omsättning till 34 Mkr och söker nu för första gången externa styrelseledamöter. Varför?
”Vi är starka online och har påbörjat vår exportresa i Norge, Finland, Baltikum och Schweiz. Vi letar efter en eller flera personer som har tagit ett varumärke globalt och kan utveckla en internationell tillväxt på 10–20 procent per år. Gärna en icke-svensk person som tänker annorlunda och kan utmana oss, gärna erfarenhet av detaljhandel och gärna från kosmetik- och apoteksmarknaden.”

Hur ser affären ut utomlands?
”Vi jobbar lika närvarande hos apotek och frisörer och med lokala sociala medier som driver marknadsföringen som vi gör i Sverige.”

Möjligheter?
”Det finns ett hål på marknaden för ett kvalitativt och personligt varumärke som LCC. Bloggen finns i dag översatt på engelska. Isabella, bolagets kreativa chef, lägger en dag per vecka på att besöka apotek och göra event. Många bolag tänker nog att man är klar när man har sålt in produkterna till den centrala organisationen. Vi tänker att det är då vårt jobb börjar, att även få slutkunden nöjd.”

Vad ser ni för hinder?
”Apoteksmarknaden kan vara väldigt fragmenterad utomlands, vilket gör att man i princip måste knacka dörr. Inom kosmetik är konkurrensen stenhård. Vårt mål 2017 är att omsätta cirka 50 miljoner kronor med bibehållen nettomarginal runt 10 procent.”

Du och Isabella Löwengrip äger hälften var. Hur ser ni på ett utvidgat delägarskap, om till exempel en intresserad styrelseledamot med rätt profil kräver ägarandel för att ställa upp?
”Det är i nuläget inte aktuellt eftersom vi inte söker en kapitalinjektion. Efterfrågan på svenska skönhetsprodukter är stor och vi har fått en förfrågan från ett riskkapitalbolag. Vi träffade nyligen Kathryn Swintek, grundare av Golden Seeds Fund efter 30 år på investmentbanken BNP Paribas, och tror att vi kan gå in på nya marknader med egna medel i några år till. Skulle den globala försäljningen gå snabbare än tänkt kan vi behöva finansiella muskler. Men då gäller det en minoritetspost.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera