Hoppa till innehållet

Afrika sätter tonen för nya musikstilar

Innovativ klubbmusik med rötterna i traditionella rytmer speglar samhällsutvecklingen i flera afrikanska länder.
Filmen ”Fonko” uppmärksammar toner som kan ge eko över hela världen.

MÄNNEN BAKOM. Regissörerna Lamin Daniel Jadama och Lars Lovén träffades 2011 i Etiopien
MÄNNEN BAKOM. Regissörerna Lamin Daniel Jadama och Lars Lovén träffades 2011 i EtiopienFoto: Foto: Malin Hüber

Precis som rock’n’roll hade sina glansdagar på det sena 1950-talet och den brittiska popen på 1960-talet, börjar nu afrikansk musik att vinna mark. Lars Lovén och Lamin Daniel Jadama, två av fyra regissörer till dokumentären ”Fonko”, bestämde sig för att göra filmen när de träffades 2011 i Addis Abeba i Etiopien.

”Vi uppfattade det som att många afrikanska länder befinner sig i en musikalisk guldålder där det sker mycket just nu. Det uppstår nya musikstilar och artister, utvecklingen går helt enkelt väldigt snabbt som den gör i olika perioder i musikvärlden. Det var ett tag sedan det kändes så i västvärlden och det var spännande att se att det höll på att ske i Afrika, på flera olika ställen samtidigt”, säger Lars Lovén.

”Fonko” har premiär på fredag och filmen förflyttar sig mellan olika artister, musikstilar och städer. Själva grundpelaren i filmen är Fela Kuti, en av Afrikas största musikikoner, som introducerar olika scener och ger historiska tillbakablickar. Han gick bort 1997 och rösten är hämtad från inspelade intervjuer, en del av dem har aldrig tidigare sänts.

”Från graven berättar han om dagens och framtidens musik. Han var en oerhört kontroversiell protestmusiker och så gott som alla vi intervjuade pratade om honom. Det är en musiker som man måste förhålla sig och ha någon slags relation till”, berättar Lars Lovén.

De två andra männen bakom filmen är producenten Tobias Janson och regissören Göran Hugo Olsson. Den sistnämnde är även upphovsmakaren till filmerna ”The Black Power Mixtape” och ”Om våld”.

”Man kan känna igen flera saker, särskilt det visuella. Den koloniala tematiken är ganska lik den i ’Om våld’, men i ’Fonko’ är det mer som en del i filmen vid sidan av musiken.”

Lars Lovén förklarar vidare att den koloniala historien resulterat i en osäkerhet kring den egna kulturen och en föreställning om att all bra musik kom från västvärlden. När ekonomin i länderna blivit starkare har musikscenen växt med den och fler har uppvärderat den inhemska kulturen.

Varför sker utvecklingen just nu och varför i Afrika?
”Det är svårt att veta, kanske för att de materiella förutsättningarna är fördelaktiga just nu. På 1980-talet var det ekonomisk kris, krig och svält i flera av länderna vilket gjorde att resurserna för att underbygga musikscenen saknades. Kommunikationerna har också blivit bättre och det har blivit lättare att sprida sin musik.”

”Fonko” har en budget på 2,7 miljoner kronor och förutom det egna produktionsbolaget finansieras den bland annat av Svenska Filminstitutet, Nordisk Film och tv-fond, samt den tyska tv-kanalen WDR som även är samproducent.

”På sikt är ’Fonko’ en världsangelägenhet. Som utvecklingen ser ut kommer det som skapas i Afrika nu att påverka hela världen. Ur den aspekten är filmen väldigt relevant och vi har gjort vårt bästa för att försöka sätta den i ett sammanhang”, säger Lars Lovén.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera