Hoppa till innehållet

7 ledarskapstips från Lena Olving

Hon har varit chef i 33 år - men känner sig ändå inte fullärd som ledare. I Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla dela Mycronics vd Lena Olving med sig av sina bästa tips och erfarenheter.

ERFAREN LEDARE: Att "rekrytera med kantarellögon på sig" är ett av Lena Olvings ledarskapstips.
ERFAREN LEDARE: Att "rekrytera med kantarellögon på sig" är ett av Lena Olvings ledarskapstips.Foto: Foto: Joey Abrait

1. Börja ett nytt jobb med att lyssna

”Som ny kommer man med förutfattade meningar och massor av saker som inte är lämpliga att sprida innan man har bildat sig en uppfattning. Därför börjar jag alltid en månad innan jag tillträder som vd, och under den tiden pressar jag in allt. Möten med kunder, investerare, medarbetare. Det gör att jag efter fyra veckor är beredd att ge en personlig reflektion över vad som är bra och vad som behöver förbättras.”

 Lyssna på avsnittet av Förnuft & Känsla.

2. Våga vara rak och tydlig

”Jag tycker att man som chef har ansvar att vara så tydlig att människor inte kan misstolka en. Men när man är så rak måste man också finnas där för människors oro, undran, frågor och kommentarer. Så man kan inte bara gå ut i en organisation och säga saker rakt av, och sedan inte finnas där. ”

3. Ha inte mer prestige än att du kan ändra när det blir fel

”Man måste lita på sig själv, tro på sin magkänsla och träna sig i att tro att den riktning man har tagit och de val man gör är riktiga. Och är de inte det får man inte ha så mycket prestige att man inte kan ändra dem.”

4. Rekrytera med kantarellögon på

”Om mina medarbetare kommer med de tre sista rekryteringarna och inte minst en är kvinna får de bakläxa. För jag vet att det finns kvinnor, men det gäller att leta på rätt sätt. Ska man hitta kantareller måste man ha kantarellögon på sig.”

5. Mångfald skapar bättre beslut

”Jag tror på mångfald i en grupp. För ju mer dynamik i en grupp och ju fler som tänker annorlunda, desto längre utanför sin komfortzon kommer individerna i gruppen att hamna. Och då tror jag att man fattar bättre, mer kvalificerade och kvalitetssäkrade beslut.”

6. Fatta hellre ett felaktigt beslut, än inget alls

”Jag är uppvuxen i en produktionsvärld (25 år på Volvo, Di:s anm.) och i produktion tvingas man fatta väldigt snabba beslut när det kommer en bil var 45:e sekund. Då kan man inte säga att ’jag har en lucka för det här beslutet i min kalender om tre veckor’. Utan man tar beslutet på den informationsmängd man har. Så min inställning är att man hellre tar ett beslut, även om det är fel, än inget beslut alls.”

7. Var tillgänglig vid uppsägningar

”Vi företagsledare måste ibland ta svåra beslut som att säga upp människor, men det går inte att emotionellt skärma av sig helt från det att man påverkar människors liv. Vid sådana tillfällen gäller det att vara tydlig, förklara varför man fattat beslutet och vara tillgänglig för människorna som kommer efteråt med frågor och funderingar.”

Hela intervjun kan du höra i senaste avsnittet av Di:s podd Förnuft & Känsla.

Innehåll från OmilonAnnons

Mer tid för patienterna när läkare väljer tal framför skrift

Nicolay Moulin, vd på Omilon.
Nicolay Moulin, vd på Omilon.

Administration äter upp timmar för vårdpersonalen, som tvingas ägna mindre tid åt att möta och vårda patienter. Enligt Omilon stavas lösningen taligenkänning och AI.

Personalen inom svensk primärvård ägnar endast en tredjedel av arbetstiden åt direkt patientarbete. Resten av timmarna läggs på olika former av administration, visar en studie från Linköpings universitet*. En stor del av problemet ligger i att de administrativa uppgifterna tar längre tid än nödvändigt, menar Nicolay Moulin som är vd på Omilon.

– Vi vet att tal-till-text är 2–3 gånger mer effektivt än att skriva. Att använda rösten för att mejla och göra journalanteckningar innebär alltså en stor tidsbesparing för stressad vårdpersonal, förklarar han.

”Fungerar inom några minuter”

Skandinaviska Omilon har arbetat med taligenkänning för användning inom vården i snart 20 år. Deras lösning är ett tal-till-text-program som kopplas ihop med journalsystemet. Med hjälp av AI lär sig programmet användarens specifika ord och uttryck. Enligt Omilon innebär nyttjande av deras lösning att dokumentationens kvalitet ökar med 36 procent.

– För några år sedan var användaren själv tvungen att träna upp programvaran, vilket kunde ta flera timmar. Nu har taligenkänningen blivit så bra att den fungerar inom några minuter. För läkaren innebär det att hen direkt kan börja använda lösningen under patientsamtal. I stället för att sitta och skriva in vad patienten säger, kan läkaren vara helt närvarande under mötet, eftersom all information registreras automatiskt, säger Nicolay Moulin. 

Potential för patientvänliga journaler

Nicolay Moulin ser potential för att med hjälp av tal-till-text och AI skapa patientvänliga journaler, där medicinska begrepp som ”manifest luxation” översätts till ”axel har hoppat ur led”, för ökad förståelse och delaktighet. AI kan också effektivisera administrationen kring kodning av diagnoser, underlag som behövs vid politiska beslut till exempel.

– Dessa tjänster kommer naturligt ur användningen av det vi erbjuder. De skandinaviska länderna är kända för att vara bra på att utnyttja digital teknik, men andra länder flåsar oss i nacken och utnyttjar verktygen bättre än vad vi historiskt gjort. Med hjälp av AI kan vi i Skandinavien ”uppa vårt game”, säger Nicolay Moulin. 

*Källa: Linköpings universitet, Institutionen för medicin och hälsa. 

Nyfiken på Omilons lösning? Läs mer här.  

Om Omilon 

Omilon är en av Skandinaviens ledande leverantörer av AI-baserad taligenkänning till hälso- och sjukvården. Företagets teknologi Connect kan installeras i befintliga journalsystem för sömlös integration av taligenkänning och andra dokumentationshjälpmedel.

 

Mer från Omilon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Omilon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera