Hoppa till innehållet

1970-talets möbler är tillbaka

I vår gör 1970-talet och det trärena matbordet comeback i heminredningen.
Samtidigt visar statistik att vi gärna importerar möblerna vi vill se i vårt hem.

NOSTALGISK. ”Jag är väldigt glad i bilar och ville ha lite lyxkänsla, vilket man får när man arbetar med skinn”, säger designern Andreas Engesvik. Soffan Dini, designad för Fogia, är inspirerad av sportbilen Lamborghini Miura.
NOSTALGISK. ”Jag är väldigt glad i bilar och ville ha lite lyxkänsla, vilket man får när man arbetar med skinn”, säger designern Andreas Engesvik. Soffan Dini, designad för Fogia, är inspirerad av sportbilen Lamborghini Miura.Foto: Hampus Andersson (Di)

”Överlag kan man säga att möbelbranschen mår väldigt bra. Vi lägger pengar på möbler och det är något vi tycker är viktigt. Men jag kan tycka att den svenska möbelbranschen är lite feg, det är spännande när vi får in lite mer influenser från utlandet”, säger trendexperten Stefan Nilsson.

Han var med och grundade pr-byrån Trendgruppen för tio år sedan och driver i dag ett eget designgalleri och föreläser om inredningstrender. Enligt honom är tre av de tydligaste trenderna den här säsongen matbordets återkomst, 1960- och 1970-talsinfluenser, och den rosa färgskalan.

”Vi ser stora inslag av 1960- och 1970-talen och lämnar den gulliga nostalgin, det blir mer brutalistiskt. Det är både det furuaktiga, demokratiska och tillgängliga, men också den konstiga 1970-talslyxen som är lite mer cocktail- och loungeaktig”, säger Stefan Nilsson.

Han pekar ut en stol klädd i lammskinn, en knallröd, fyrkantig fåtölj och ett lågt bord med dovt, rökfärgat glas – alla typiska 1970-talsreferenser.

Varför kommer 1970-talet tillbaka just nu?

”Vi har haft en period på nästan tio år när allt har varit väldigt gråvitt. Det finns en längtan efter något annat, andra färger och andra uttryck. Det handlar om att vi ändrar värderingar och nu vill vi ha något mer personligt.”

Under veckan har Stefan Nilsson, tillsammans med formgivare och möbeltillverkare, samlats på Stockholm Furniture and Light Fair på Älvsjömässan i Stockholm. Drygt 700 företag ställer ut på mässan, som i morgon, lördag, är öppen för allmänheten.

En stor del av de möbler vi köper till hemmet är importerade. Enligt Cecilia Ask Engström, branschexpert på Trä- och möbelföretagen, TMF, importerar vi framför allt möbler för privat bruk – och exporterar möbler för offentlig miljö. Särskilt svenska kontorsstolar säljer bra på den internationella marknaden.

Under 2016 beräknas möbelproduktionen i Sverige ha omsatt 22,8 miljarder kronor, och exporten av möbler 16 miljarder kronor. Det är en marginell ökning jämfört med föregående år, visar preliminär statistik från TMF. Butikshandeln för möbler ökade med 4 procent till 35 miljarder kronor under 2016 jämfört med 2015.

”Det vi ser är ett skifte mot cirkulär ekonomi, där fler och fler företag ställer om till en hållbar produktion. För att kunna ha ett cirkulärt tänk krävs nya affärsmodeller, till exempel att man hyr möblering. Den cirkulära ekonomin är på stark frammarsch och kommer att förändra hela branschen”, säger Cecilia Ask Engström.

Men enligt Stefan Nilsson pratar man i dag mer om återbrukningsbara möbler på de internationella mässorna. Något han önskar hade synts mer i Skandinavien.

”Internationellt pratar man mycket om få materialblandningar. Plast är nästan okej, så länge det bara är plast. Det ska vara lätt att slänga i rätt återvinning”, säger Stefan Nilsson.

En stor trend enligt honom är tropiska referenser. Gigantiska krukväxter och uppstoppade fåglar var några av de saker som visades på inredningsmässan Maison & Objet i Paris i januari. Men den trenden verkar inte ha nått den skandinaviska marknaden än.

Årets trendutställning på möbelmässan är signerad stylisten Lotta Agaton och kontraster är det genomgående temat. Stora delar av utställningen går i olika nyanser av rosa, som enligt Stefan Nilsson är den trendigaste färgskalan just nu, allt ifrån ljust gammelrosa, till mörkt lila.

Den möbel som får mest uppmärksamhet i vår är matbordet, menar Stefan Nilsson. Tidigare mässor har kretsat mycket kring olika lösningar på det öppna kontorslandskapet.

Nu är den stora utmaningen att samla familjen. Matbordets betydelse har också att göra med att vi arbetar mer hemma. Hemmets arbetsplats är inte längre arbetsrummet, utan köket.

”När man läser av mässan handlar det om vilka problem vi måste lösa. Nu finns det en tydlig längtan efter att samla familjen. Vi ser få glas- och stenbord, och mer trä där man nästan kan känna ådringen. Det är varmt och inbjudande. Man vill släppa mobiltelefonen och ta på bordet i stället”, säger Stefan Nilsson.

Ett exempel är ett långt träbord från möbelsnickeriet Tre Sekel som fick utmärkelsen ”Årets produkt” av tre olika inredningsmagasin förra året.

”Det är smalare än ett vanligt bord för att man ska kunna sitta närmare varandra och prata. Kanterna är mjuka och runda för att vara mer välkomnande”, berättar designern Emma Olbers.

Justerbara möbler som soffor, fåtöljer och matbord blir också mer trendigt. Den moderna familjen kräver flexibilitet.

”Vi förändrar familjestorleken så ofta, ibland är man 15 personer vid bordet och ibland är man två. Det syns på möblerna”, säger Stefan Nilsson.

Innehåll från XledgerAnnons

Vanligaste rådet: Byt inte ditt affärssystem

Daniel Lindholm är redovisningschef på Metria.
Daniel Lindholm är redovisningschef på Metria.

Mardrömmen är ett inferno som slukar tid och pengar.

Men bytet av affärssystem behöver inte bli ett kaos.

– Det flöt på bra, projektet höll både tidplan och budget. Vi hade också ett bra stöd när det kom frågor, säger Metrias redovisningschef Daniel Lindholm om bytet till molnbaserade Xledger.

EXTERN LÄNK: Insikter om hela din verksamhet – i realtid

För två år sedan förvärvades statliga teknikbolaget Metria av norska koncernen Spir Group. I samband med detta beslutades att företaget skulle byta affärssystem.

– Tanken var att hela koncernen skulle ha samma affärssystem och man hade redan Xledger. Vi gjorde en förstudie, bedömde att det skulle gå att införa även hos oss och gick vidare med projektet, berättar Daniel Lindholm.

Att sjösätta ett helt nytt affärssystem är dock ett omfattade projekt. Inte sällan hörs skräckhistorier där projekten sliter på såväl personal som plånboken – kanske hade det varit bättre att inte byta?

– Klart det är hårt och mycket att göra, jag har varit med om det en gång tidigare. Men min erfarenhet är att det underlättar med bra projektledning och att bytet i slutändan gynnar företaget, säger Daniel.

Maria Jacobsson är projektledare hos Xledger och ansvarade för övergången till Xledger hos Metria. Hon känner igen farhågorna inför en så stor förändring som ett affärssystembyte innebär:

– Våra kunder går igenom en tuff resa med bytet, man kastar upp allt i luften. En vanlig rädsla är hur mycket tid allt kommer ta. Ofta behöver ekonomiavdelningarna klämma in detta parallellt med sina ordinarie arbetsuppgifter. Organisationerna idag är ju ganska slimmade, det är knappast så att folk sitter och rullar tummarna, säger hon och fortsätter:

– Därför trycker vi tydligt på att kunderna måste avsätta tid och prioritera projektet. Där är ledningens inställning avgörande, de måste helhjärtat stå bakom.

– Nyckeln för att lyckas är att ha en tydlig process där gemensamma målsättningar, ambitioner och enighet bidrar till bästa lösningen. Att som leverantör våga säga nej till en kund är viktigt.

För Metria tog det drygt åtta månader innan Xledger var implementerat fullt ut. I normalfallet tar det runt ett halvår.

– Det drog ut lite på tiden då en del av vår verksamhet såldes precis innan sommaren och vi behövde fokusera på den biten. Men vi fick ett bra stöd och kunde justera tidplanen tillsammans, säger Daniel.

Enligt Xledgers egna statistik håller 95 procent av deras implementationer av affärssystemet tid och budget. En av pusselbitarna är configuration tool – som gör det möjligt att i detalj följa progressen i projektet, både för kundens och Xledgers projektgrupp.

– Verktyget ger oss en tydlig bild av projektet och också hur vi ligger till utifrån estimerad tid och kostnad. Verktyget följer sedan som en röd tråd genom hela projektet, säger Maria.

Config tool är en del av Xledgers arbetsmetod, där alla uppdateras om aktuell status i realtid:

– Jag har jobbat med projektledning i andra bolag, skillnaden är att Xledger har en extremt tydlig metodik som gör det tydligt för alla att se exakt var vi befinner oss i processen. Det skapar en trygghet för alla inblandade. Jag tycker även det bidrar till en framdrift, samtliga vet vad som är nästa steg.

Så hur fungerar Xledgers affärssystem hos Metria? Daniel ser flera tydliga positiva effekter med bytet och det övergripande betyget är gott:

– Det jag hör från organisationen är att det är ett modernt system, molnbaserat och enkelt att komma åt även på distans. Uppdateringarna kommer automatiskt. Där ser jag också en vinst med att vi slipper drifta egna servrar och teknik, det gör Xledger åt oss, vilket frigör tid till annat för vår IT-avdelning, säger han och lägger till:

– Bokslut och fakturering går absolut snabbare, man kan också få ut rapportering på ett smidigare sätt. Det gör att man slipper uppfinna hjulet igen om exempelvis ledningen behöver få en rapport.

Daniel pekar även på att Xledgers uttalade ambition om self service, där kunden ska kunna sköta systemet på egen hand:

– Det är ett train the trainer-tänk som jag gillar, det blir ett naturligt sätt att lära sig på. Sedan blir det billigare i längden att inte vara beroende av konsulter.

EXTERN LÄNK: Få allt i ett system – så funkar Xledger 

 

Mer från Xledger

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xledger och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera