Hoppa till innehållet

14 månaders slit gav Youtubehit

Det tog Göteborgsmusikern Martin Molin 14 månader att bygga The Marble Machine.
Men när den väl var klar tog den internet med storm – precis som han hoppats.

MUSIKSKAPARE. Melodin i videon är programmerad med hjälp av små legopluppar på två stora hjul i maskinen.
MUSIKSKAPARE. Melodin i videon är programmerad med hjälp av små legopluppar på två stora hjul i maskinen.Foto: Samuel Westergren

Har du redan sett Youtbubevideon där Martin Molin koncentrerat vevar på sin hemmagjorda musikmaskin, vars sinnrika konstruktion får 2 000 stålkulor att skapa musiken? Du är inte ensam. Sedan klippet lades upp på Youtube för en dryg månad sedan har det fått över 16 miljoner visningar.

”Det var planen från början att skapa en Youtubehit. Men man vet ju aldrig om man ska lyckas”, säger Martin Molin.

Hur fick du idén till The Marble Machine?

”Marble machine är inget jag kommit på själv. Det finns en hel subkultur med folk som bygger sådana maskiner med stenkulor som leker med fysikens lagar. Det nya med min maskin är att den är programmerbar och skapar musik genom att jag har byggt in elbas, vibrafon och trumset.”

Hur lång tid tog det för dig att bygga maskinen?

”Jag trodde att det skulle ta två månader, men det var en episk missuppfattning. Jag började i november 2014 och den blev klar i januari i år. Så det tog mig 14 månader, då jag jobbade mer än fulltid, ofta sex dagar i veckan. Det var många dagar då jag tvivlade på att jag någonsin skulle få den klar.”

Men det var mödan värt. När den stilrena videon ”Marble machine” av den dittills så gott som okända svenska gruppen Wintergatan lades upp på Youtube den 29 februari blev den omgående en viral succé. Den uppmärksammades direkt av inflytelserika nätpublikationer som Wired, Huffington Post och Reddit.

”Jag är lite av en Tesla-fan. När Tesla hade sin lansering av Model 3 fick deras video en miljon visningar på fyra dagar. Vi hade fyra miljoner visningar efter fyra dagar. Då visste jag att vi hade en succé. Sedan har det bara rullat på. Jag har blivit kontaktad av tidningar och företag från hela världen.”

Har du tjänat några pengar på videon?

”Nej, bara indirekt genom att folk går in på Spotify och lyssnar på våra låtar. Jag är rätt stolt över att vi har gjort det här projektet helt utan sponsorer. På kort sikt hade jag ju kunnat tjäna en massa pengar på att sätta nån logga på maskinen, men jag tycker det är en härligare affärsmodell att tjäna pengar på att folk lyssnar på vår musik.”

Martin Molin, som är 33 år och bor i Göteborg, var tidigare med i poporkestern Detektivbyrån, vars debutalbum ”Wermland” från 2008 var en smärre hit. Den trollska låten som framförs på musikmaskinen har han skrivit själv. Nu ska hans band Wintergatan ge sig ut på turné.

”Jag håller nu på att bygga en mindre kopia av Marble Machine som vi kan ha med på scen. Maskinen som är med i videon fungerar bara under perfekta förhållanden och är dessutom för stor och tung att ta med på turné.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera