Di Weekend MODE

VR-teknik intar catwalken

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

ROBOTPUBLIK. Alla ska kunna se visningen Stockholm Fashion Week från första raden.

VR-tekniken gör sitt intåg på catwalken på den stundande modeveckan i Stockholm.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Temat på Fashion Week i Stockholm den 1–3 februari är Mode & Teknik, vilket genomsyrar flera aktiviteter under veckan.

Designern Ida Klamborn går längst genom att låta interaktiva robotinstallationer utrustade med virtual reality-kameror ta plats på första raden under modevisningen den 3 februari i Kulturhuset. Det ska göra det möjligt för modeintresserade ungdomar ute i landet att följa visningen live i virtual reality.

Front row revolt

Projektet, som sker i samarbete med Tele2 och modeveckanarrangören ASFB, går under namnet ”Democratic front row”. Hur det ska gå till presenteras i denna kampanjvideo.

”Säsongens tema på Fashion Week är Teknik & Mode, något vi tar fasta på i Democratic Front Row där vi visar att den svenska modeindustrin inte är rädd för att bryta invanda mönster genom nya tekniker. Vi låter virtual reality-tekniken bli ett verktyg för att nå konsument i ett så pass tidigt skede och skapar ett direkt engagemang både på och utanför visningsarenan”, säger Emma Ohlson, generalsekreterare på ASFB i ett pressmeddelande.

Framtiden öppnar modeveckan

Förutom modevisningar finns även seminariet Fashion Talks, ett samarbete mellan ASFB och Dagens industri, på programmet under modeveckan. Det för allmänheten öppna seminariet, som hålls på onsdagen i Kulturhuset, kommer att diskutera vad fashion tech är i dag med hjälp av en namnkunnig panel bestående av representanter från Sony Mobile, Borås Smart Textiles och Virtusize.

Fotnot. Dagens industri är mediepartner till Fashion Week och ger ut specialtidningen Di Weekend Mode i samband med modeveckan.