Hoppa till innehållet

Vägen till catwalken

Modevärlden står för både tradition och nyskapande. Di Weekend har samlat sex uppstickare i den svenska modebranschen – som redan har hunnit med en hel del.

RASTLÖSA ROCKIES. Lone Praesto Nordström, Eshraque ”Ishi” Mughal, Nellie Kamras, Daniel Frank (sittandes), Markus Fowler och Amanda Hörlin.
RASTLÖSA ROCKIES. Lone Praesto Nordström, Eshraque ”Ishi” Mughal, Nellie Kamras, Daniel Frank (sittandes), Markus Fowler och Amanda Hörlin.Foto: Foto: Jesper Frisk

Stockholms modevecka har etablerat sig som ett kreativt tredagarsevenemang som både drar hela den svenska modepressen och internationella representanter.

Några svenska märken har valt att visa sina kollektioner utomlands på internationella modeveckor medan andra märken har fortsatt att visa hemma i Sverige varje säsong, som Whyred, Carin Wester och Filippa K.

Varje säsong introduceras nya modeskapare, modeller, stylister och front row-personligheter.

Till denna säsong har Di Weekend samlat några nya ansikten med potential att göra stort avtryck på scenen framöver.

Faktum är dock att sextetten redan har presterat en hel del; som Englandsettor, Elleomslag, Guldknappsnomineringar – och att bli störst i världen på Instagramherrmode.

 



LONE PRAESTO NORDSTRÖM, modell, 18 år.
Aktuell: Kommer att gå flera visningar under modeveckan.

Hur länge har du arbetat som modell?
”Jag blev scoutad första gången när jag var 12 år, men då sa min mamma nej. Samma scout från Mikas kom fram till mig igen ett halvår senare, inne på H&M. Då gick mamma med på att jag fick gå med som ett av agenturens ’new faces’. Men jag började inte att jobba seriöst förrän jag var 14 år. Då åkte jag till Tokyo i fem veckor. Sedan dess har jag jobbat parallellt med skolan och på sommarloven. Jag går sista året på gymnasiet nu. Efter studenten ska jag börja jobba heltid och gå visningarna i september.”
 

Kommer du från Stockholm?
”Jag är uppvuxen i Förenade Arabemiraten, i Dubai och Abu Dhabi, min pappa jobbar där som arkitekt. Jag flyttade till Stockholm 2009.”
 

Vilka modelljobb har du gjort som du tycker särskilt om?
”Jag har gjort tre omslag för svenska Elle. Sedan har jag gjort ett fint sommarjobb för danska Cover som jag gillade mycket och en superfin lookbook för Hunkydory.”
 

Vad är din erfarenhet av modeveckan i Stockholm?
”Jag gick min första visning 2013, sedan dess har jag varit med varje säsong. Förra omgången gick jag åtta visningar, den innan elva visningar. Det var jobbigt, men roligt. Alla känner varandra och är jättesnälla. Min storasyster Nike Praesto Nordström är också modell och vi har jobbat tillsammans flera gånger under modeveckorna, det är väldigt kul.”
 

Använder du Instagram?
”Ja, man måste ha det som modell för att bli bokad. Jag har ungefär 8 300 följare, och jag märker att ju mer jobbilder man lägger ut desto fler följare får man. I modevärlden frågar de ofta hur många följare man har.”
 

Vilka modeller är roliga på Instagram?
”Victoria Secret-modellernas galna resor är kul att se. Svenska Tilda Lindstam är väldigt rolig.”

Har du någon modellförebild?
”Kate Moss kommer aldrig att överträffas.”

 



AMANDA HÖRLIN, stylist, 26 år.
Aktuell: Stylist för Swedish Fashion Talents, med visning på modeveckan den 2 februari i Kulturhuset.

Hur länge har du jobbat som stylist?
”Jag har assisterat andra stylister i tre år, det senaste året har jag arbetat ensam. -Direkt efter gymnasiet flyttade jag till -Milano och gick den treåriga utbildningen Fashion Styling på IED, Istituto Europeo di Design. Efter examen stannade jag i två år och assisterade stylisten Tanya Jones som nu är modechef på magasinet L’Officiel Italia. I Sverige har jag assat Karin Smeds, Maria Virgin och Emelie Johansson.”
 

När kommer man som stylist in i processen inför en visning?
”Det beror på designern, men antingen redan vid casting, eller om modellerna -redan är valda så vid ’fitting’, det vill säga när plaggen testas på modellerna. En del stylister är med redan i designprocessen, det är individuellt vilken relation man har till designern.”
 

Vad ska du göra på modeveckan?
”Jag är stylist för Swedish Fashion -Talents, åtta designers där en del gör kläder och andra accessoarer. Det är en jury sammansatt av Swedish fashion council som har utsett de som får visa. Jag arbetar med casting, väljer hår och makeup och diskuterar med dem hur de kreativt ska sätta ihop visningen och plaggen. Det är spännande att få ihop så många uttryck och samtidigt se till att alla är nöjda.”

 



DANIEL FRANK, grundare Instagramkonceptet Men with, 22 år.
MARKUS FOWLER, medgrundare Men with, 35 år.
Aktuell: Med nära 6 miljoner följare driver duon världens största herrmodekonto på Instagram.

Varför startade ni Instagramkontot ”Men with class”?
Daniel Frank (DF): ”Det fanns inget Instagramkonto för herrkläder som jag -gillade, så jag startade ett eget för två år -sedan. Nu har våra åtta olika konton tillsammans 5, 7 miljoner följare och vi ökar ungefär med 500 000 följare per månad. Enbart Men with class har 2,7 miljoner -följare och är i dag världens största Instagramkonto inom herrmode.”
 

När började ni få många följare?
Markus Fowler (MF): ”Det växte organiskt, men fick extra skjuts varje gång -någon kändis började följa. Bland de första var Instagrams grundare Kevin Systrom, basketspelaren Russell Westbrook, artisten 50 Cent, dj:n Sebastian Ingrosso, Mr Porters amerikanska chefredaktör Dan Rookwood, My Theresas inköpare och stilprofil Justin O´Shea, Kardashiankändisen Scott Disick och komikern Kevin Hart. I dag har vi flest följare från USA, sedan följer Storbritannien, Tyskland, Sverige och Italien. Vi har 250 000 svenska följare.”
 

Hur gör ni en affär av era Instagramkonton?
DF: ”Vi startade plattformen Menwith.co där man kan följa upp bilderna med ’get this look’ där vi samarbetar med olika nätförsäljare, som Mr Porter, Luisaviaroma, Nike, Matches Fashion och Asos. Vi lägger även ut bilder för kunder och stajlar åt kunder. Det är tydligt på varje inlägg.”
MF: ”I dag är vi sex personer heltids-anställda och driver åtta konton, utöver Men with class också konton om streetstyle, footwear, autos, urban, cuisine, sounds och explore, som är resor. Totalt ger det en heltäckande, kurerad livsstilsbevakning.”
 

Hur väljer ni bilder?
DF: ”En kombination av bilder vi tar själva, fotografer vi anlitar och bilder vi tar från Instagram. Alla bilder som har vår stämpel är vår originalbild. När vi lånar bilder -pushar vi alltid för upphovsmakaren.”
 

Vilka modeveckor deltar ni på?
MF: ”Pitti Uomo i Florens givetvis, London, Köpenhamn, New York. Den svenska modeveckan har potential, men det är mycket lite herrmode som visas, det är synd.”
 

Vilka modemärken tycker ni sköter Instagram bäst?
DF: ”Balmain och Olivier Rousteing gör det bra, och Jerry Lorenzo och hans märke Fear of God.” 

 

NELLIE KAMRAS, creative director Stand, 36 år.
Aktuell: Visar Stands höstkollektion måndagen den 1 februari på Stockholms Auktionsverk.
 

Du deltar på modeveckan för andra gången. När startade du Stand?
”Min pappa driver läderföretaget House of Saki sedan 35 år, med flera undermärken. Jag har alltid velat vara designer, men jag var dålig på att rita när jag växte upp och tänkte aldrig att det var möjligt.”
”Jag läste fyra år på European business school i London och Paris och jobbade sedan på L’ Oréals och Åhléns marknadsavdelningar i flera år. Men efter min andra föräldraledighet kände jag att jag måste ta tag i mina designerdrömmar. Jag samarbetade med House of Saki och skapade Stand.”
”Nu har det gått två år och vi har redan nominerats i Guldknappen .”
 

Hur är det att arbeta med skinn som främsta material?
”Vi har fördelen att dra nytta av min pappas långa jobbrelationer med leverantörer, logistik och administration. Jag har därför möjlighet att använda fantastiska skinnproducenter och ändå hålla rimliga priser. Stand använder enbart lammskinn från certifierade, etablerade leverantörer. Jag gör också plagg i fuskpäls, ull och lammpäls. Skinn har extremt olika uttryck, det är en hel vetenskap. Men det är ett -exklusivt material.”
 

Har ni någon bästsäljare?
”En enkel bikerjacka för omkring 4 000 kronor.”

Var säljer ni mest?
”I Tyskland fick vi tidigt en fantastisk agent som direkt fick in oss på 45 av de bästa butikerna. Men nu har Sverige precis kommit i kapp.”

 

ESHRAQUE ”ISHI” MUGHAL, artist och producent, 34 år.
Aktuell: Skriver och producerar musik för kommande debuten.

Hur länge har du arbetat som musiker?
”Sedan tonåren och heltid de senaste sju åren. Jag producerade mycket svensk hiphop först, det sista svenska jag gjorde var Det går bra nu med Petter för tio år sedan. Sedan dess har jag jobbat bara på engelska. Bland annat har jag haft två englandsettor som har sålt 3 miljoner singlar, Written in the stars med Tine Tempah och Read all about it med Emeli Sandé. Sedan ett år tillbaka satsar jag enbart på mitt eget material.”

När kommer ditt album?
”Push it, som jag gjorde med Pusha T, kom förra året och nya singeln We run med Raekwon, French Montana och Wale har fått fantastisk respons, men släpps först den 12 februari. Resten av materialet kommer under 2016.”

Du kontrakterades av Ash Pournouri, Aviciis manager, för 1,5 år sedan. Vad är er plan?
”Att göra som med Tim (Bergling), men för hiphop. Sverige är bäst på att exportera hits, men inte för hiphop – än.”

Vad har du för relation till mode?
”Ett stort intresse både i att klä mig och att designa. Jag har tidigare hjälpt andra artister att klä sig. Jag gillar Martin Margiela, Damir Doma, Givenchy – extrema visningar som är mer som konserter eller konstinstallationer.”

Vad har du på dig i dag?
”T-shirt från Comme des Garçons, jacka och boots från Saint Laurent och jeans från Rick Owens DRK SHDW.”

Vilka svenska designers gillar du?
”Erik Bjerkesjö är extremt duktig. Patrik Jansson Guggenberger är -nyskapande och inspirerarande.”

Hur vill du inkorporera mode i din musik?
”Både genom att göra egna kläder och samarbeten. Men främst tänker jag på att ge dem som går på konserter en helhetsupplevelse. Som när vi framförde Push it visade vi videon där det snöar, sänkte temperaturen i lokalen, använde snömaskiner … jag ville också ha en egen doft som skulle spridas med fläktar, men det blir nästa gång.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera