Hoppa till innehållet

Mode: Pippi på kreativa looks

Italienska Florens drar två gånger om året till sig en speciell sorts modevarelser. Påfåglarna är männen som klär sig för att synas. Men fenomenet uppskattas inte av alla i modevärlden.

EXTREMSKRÄDDAT. I sociala medier taggas bilder på påfåglarna med det italienska ordet sprezzatura. Det står för avslappnad elegans, att klä sig snyggt utan att det ser ansträngt ut. I modevärlden går dock åsikterna isär om huruvida Pitti Uomo-männen lycka
EXTREMSKRÄDDAT. I sociala medier taggas bilder på påfåglarna med det italienska ordet sprezzatura. Det står för avslappnad elegans, att klä sig snyggt utan att det ser ansträngt ut. I modevärlden går dock åsikterna isär om huruvida Pitti Uomo-männen lyckaFoto: Foto: Pitti Uomo 91
Foto: Pitti Uomo 91
Foto: Pitti Uomo 91
Foto: Pitti Uomo 91
Foto: Caroline Åkerlund
Foto: Pitti Uomo 91

Det är trångt på torget i Fortezza da Basso, där världens största herrmodemässa Pitti Uomo arrangeras i januari och juni varje år. Trots trängseln är det svårt att missa rumänske Sorin Lucian i sin lila kavaj. Han är stylist och kommer sedan sex år till-baka till mässan för att visa upp sin stil. Med tiden har han lärt sig precis vilka vinklar fotograferna brukar vilja ha.

”Ta en bild så här också”, säger han och korsar benen så att de rosa ormskinnsskorna syns bättre.

”Kläder och mode är min passion. Särskilt skor – jag älskar skor. För mig blir mässan marknadsföring. Här ser folk mig, känner igen mig från år till år och lär känna min stil.”

Sorin Lucian är ett exempel på den grupp som i modevärlden kallas the peacocks, eller påfåglarna, en grupp fashionistas som flockas under modeveckorna och som med sin spektakulära klädsel har som mål att locka till sig kända fotografers uppmärksamhet. Till exempel Scott Schuman, grundare av en av de första och största streetstyle-bloggarna The Sartorialist, som den här morgonen har stannat för att ta några bilder i vimlet.

För det är verkligen något särskilt med flera av de män och enstaka kvinnor som årligen visar upp sig på Pitti Uomo. Eftersom mässan traditionellt har varit specialiserat på skräddat mode, är det också extremskräddade looks som dominerar.

”Fashion på riktigt”

”Första gången jag kom hit blev jag chockad. Under modeveckorna i Milano är folk också uppklädda, men absolut inte på den här nivån” säger italienska Virginia Gelli.

Hon drömmer om att bli stylist och ser mässan som bra träning. Bilderna hon tar lägger hon ut på sociala medier, där männen med sina tweedkostymer och rutiga byxor, skruvade mustascher och uppseendeväckande glasögon brukar väcka stort intresse i vänskapskretsen.

”Med sina färgglada, kreativa kläder tycker jag att de tillför mycket till mässan, som annars handlar mest om sälj”, säger ryska Olga Makarova, som är här för att följa och fotografera några av sina bloggande vänner.

”Det blir fashion på riktigt”, säger hon.

”Förpestar modeveckorna”

Men där går åsikterna isär. För inom modeeliten finns också ett tydligt avståndstagande till påfågelkulturen. Det har gått över styr, tycker flera Di Weekend Mode pratar med på mässan. Männen med sina välkammade skägg och kortbyxor som tydligt visar deras ”mankles”, manliga anklar, avfärdas som fåfänga och utstuderade.

”Att sitta med sin telefon vid örat i en kvart, utan att röra på munnen, bara för att bli plåtad har ingenting med mode att göra”, ryter en besökare.

I sin senaste krönika tar också Angelo Flaccavento, Italiens mest profilerade modeskribent, upp problematiken med påfåglarna. Bara några dagar efter att januarimässan avslutats skriver han på Business of Fashion att påfågelgruppen i själva verket bara består av ”wannabe dandies” och självbetitlade ”influencers” som ”förpestar modeveckorna med sina löjliga looks”.

Att allt fler börjat tröttna på fenomenet märks också i den korta dokumentären The life of the Pitti Peacocks. En parodi, där påfåglarna beskrivs i Planet Earth-anda och som delades flitigt förra året.

Fotade på gatan

Men kritiken till trots, är det på sätt och vis modeeliten som själva har skapat fenomenet. Grunden lades på 1970-talet när New York Times-fotografen Bill Cunningham började fotografera modemedvetna människor på gatan. Streetstyle-fenomenet exploderade under 2000-talet när bloggarna gjorde entré och de kända fotograferna, som Yvan Rodic och Garance Doré, blev fler. Med tiden har dock streetstyle-fotot kommit att koncentreras allt mer till de modeveckor som årligen hålls världen över.

”Det vi kallar streetstyle är egentligen inte alls det. Det är modeveckostil”, sa Garance Doré till magasinet Elle redan 2013.

I brittiska tidningen the Guardian får hon medhåll från Brent Luuvas, professor i antropologi som studerat streetstylefotografi:

”Problemen uppstod när fotograferna främst började ta bilder på människor utanför modevisningar, i stället för riktiga människor på gatan.”

Så länge det förblir så lär fenomenet med påfåglarna fortsätta. Dessutom sprider det sig. När Skandinaviens första herrmodevecka hålls i Göteborg i juni spås redan trapporna framför Götaplatsen locka till sig de mest uppklädda männen.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera