Di Weekend MODE

Mode: »Man slösar bort möjligheten«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

SKRIVARDUO. Emma Veronica Johansson och Philip Warkander.

Foto: Oskar Omne

Modeprofilerna Emma Veronica Johansson och Philip Warkander beundrade länge varandra på avstånd innan de träffades och bestämde sig för att brevväxla om mode. Nu har breven blivit en bok.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Hur lärde ni känna varandra?
Philip Warkander: ”Genom boken, kan man väl säga. Emma Veronica hade funnits på min näthinna länge, men vi hade bara sagt hej några gånger på olika tillställningar.”

Emma Veronica Johansson: ”Förra hösten träffades vi på en födelsedagsfest. Jag hade med mig en röd plastbandspelare med tillhörande mikrofon som jag intervjuade olika människor med.”
PW: ”Det fungerade som en isbrytare. Vi började samtala och ville fortsätta med det. Så föddes idén om att göra det i bokform.”

Varför just brevväxling?
EVJ: ”För att vi är som två konservativa tanter på många sätt.”

PW: ”Frågorna vi tar upp i boken är jag van vid att tala om i akademiska sammanhang. Då finns en given definition av mode och det ger ett givet samtal som man inte lär sig så mycket nytt av. Generellt befinner man sig ofta i sällskap där man vet vad de andra tycker. Det var befriande att samtala om mode men inte veta vad Emma skulle svara.”

Var det något ni blev särskilt förvånade över?
PW: ”Någon sa att du trodde att jag skulle vara mer akademisk?”

FAKTA
Philip Warkander

Ålder: 38 år.

Bor: Lägenhet på Östermalm i Stockholm.

Gör: Världens första filosofie doktor i modevetenskap. Arbetar som skribent, lektor i modevetenskap vid Lunds universitet och som konsult.

VISA MER
FAKTA
Emma Veronica Johansson

Ålder: 31 år.

Bor: Lägenhet i Stockholm.

Gör: Frilansskribent. Har bland annat arbetat som moderedaktör på Cosmopolitan, varit fotomodell och stylist.

VISA MER

EVJ: ”Nej, men jag trodde att skrivandet skulle vara mer som att vara Joyce Carol Oates. Gå upp tidigt på morgonen, äta keso, skriva, äta keso och skriva.”

PW: ”Jag har faktiskt använt Emma som exempel vid Lunds universitet. I en kurs inleder jag alltid med att fråga vad mode är och det finns ett givet svar enligt sociologiska teorier. Men när jag frågade Emma så hade hon en annan idé. Mode behöver inte handla om en social dimension, utan det kan vara viktigt för en själv, rent existentiellt.”

Mode: Absolut gehör för stil

Varför tror ni att folk vill läsa en brevväxling mellan er?
EVJ: ”Jag vet inte, jag bryr mig inte heller. Det är inte obligatorisk läsning, så vill man inte läsa slipper man.”

Vad hoppas ni att läsaren får ut av boken?
EVJ: ”En ny syn på mode. Någon som tror att de vet vad de tycker om mode kanske får sin syn ruckad, och någon som tror att de inte tycker om mode kanske vågar se det ur ett bredare perspektiv.”

I boken pratar ni om att det är svårt att uppleva modeveckor som relevanta. Tror ni att de har spelat ut sin roll?
EVJ: ”Människor som arbetar i modebranschen är beroende av att få nätverka, det är väl det behov som modeveckan fyller. Jag tycker inte om att gå på modeveckor, det är en årlig rangordning där du ska veta var du står i hierarkin. Jag äcklas av det.”

PW: ”Visningsformatet i sig har lite spelat ut sin roll eftersom det är kopplat till den förlegade idén om hierarkin, som manifisteras i vilken stol du sitter på. Det känns inte samtida att ha den typen av uppdelning. Visningen kommer alltid behövas, men hur det sker kommer nog bli mer flytande i framtiden.”

Vågar du släppa in AI i garderoben?

Vad tycker ni om modedebatten i Sverige?
EVJ: ”När mode väl debatteras ska det alltid vara ur ett näringslivsperspektiv. När man stöttar unga designers handlar det inte om att man stöttar en konstnär, utan hur företaget ska komma på fötter ekonomiskt. Det är så ointressant att diskutera. Mode skulle behöva mer statliga pengar.”

PW: ”I Sverige behandlas mode fortfarande primärt som en kommersiell aktivitet som man inte riktigt behöver engagera sig i, från ett kulturperspektiv. Man slösar bort möjligheten att tala om mode ur ett mer allmängiltigt och existentiellt perspektiv.”