Hoppa till innehållet

Mode: »Kanye West triggade oss«

Det hyllade herrmodemärket Cmmn deltar för första gången på Stockholms modevecka. Di Weekend har talat med grundarna Emma Hedlund och Saif Bakir om samarbetet med Kanye West, framtidsambitioner och vikten av ett perfekt ytterplagg.

MODEPAR. Saif Bakir och Emma Hedlund.
MODEPAR. Saif Bakir och Emma Hedlund.Foto: Foto: Jesper Berg

Vad ska ni göra med Cmmn under modeveckan?
Emma Hedlund (EH): ”Vi visade vår kollektion för vår och sommar 2017 i London under modeveckan i juni, så nu vill vi göra något unikt i Stockholm. Vi öppnar därför en tillfällig butik och utställning för både vår höstkollektion och vårkollektion. Butiken som ligger på Smålandsgatan kommer att hålla öppet under hela veckan.”

Saif Bakir (SB): ”Vi har tidigare egentligen inte haft någon närvaro i Stockholm eftersom vi bor och arbetar i London och när vi är i Sverige är vi i Malmö. Hittills har också Malmöbutiken Très Bien sålt Cmmn exklusivt i Sverige. Nu kommer C-Store att börja sälja Cmmn i Stockholm, det är spännande.”

Hur lärde ni känna varandra?
SB: ”Det var 2004 i London när Emma började studera womens wear på Central Saint Martins och jag själv mens wear på London College of Fashion. Ett par år senare blev vi ett par.”

EH: ”Men vi började inte arbeta tillsammans professionellt förrän 2008. Då hade Saif arbetat för Henry Holland och COS i London och jag gjorde min slutvisning. Kanye West besökte min skola och letade efter en designer för att starta ett modemärke. Professorn Louise Wilson rekommenderade mig och kort därefter började jag arbeta med Kanye i Los Angeles. När vi ett par säsonger senare flyttade projektet till Paris anslöt sig Saif och vi började arbeta sida vid sida.”

Hur var det att jobba med Kanye West och hans klädmärke?
EH: ”Oerhört lärorikt. Vi startade allt från grunden i Paris, anställde personal, byggde möbler, köpte in alla tyger och skapade ett varumärke och en kollektion från grunden, allt under ett par månaders tid. Arbetet med Kanye West var väldigt spännande men energikrävande och det triggade oss till att starta något eget.”

SB: ”Vi valde att flytta till Malmö för att starta Cmmn, delvis av ekonomiska skäl, men även strategiska. Vi ville inte starta i Stockholm eller London där det redan finns så många unga och etablerade varumärken. Det var lättare att sticka ut från mängden i Malmö.”

Hur delar ni på arbetet som designers?
SB: ”Vi gör allting tillsammans men har olika specialiteter. Jag har alltid gjort herrmode och har fokuserat på det ända sedan jag pluggade textil och mode på gymnasiet. Mitt fokus är snitt, form och balans.”

EH: ”Jag började med dammode, även om jag alltid har haft en maskulin stil. Jag är intresserad av färg, textil och textur. Vi utgår ofta från tyger och färg när vi skapar en kollektion.”

Har ni något signaturplagg eller kännetecken?
EH: ”Vi har fått mycket uppmärksamhet för våra ytterplagg. I vår första kollektion 2012 gjorde vi bomberjackor i ett camouflagemönster med tecknade fåglar av konstnären Lars Jonsson. Inför hösten har vi gjort en storrutig duffelrock och för våren en hellång rock i glest ginghamrutigt som båda har fått mycket uppmärksamhet.”

Vem köper era kläder?
SB: ”Vår kund följer trender men är intresserad av att skapa sin egen stil. Han är individuell. Vi har valt att ha en tajt distribution där fokus har varit att komma in i trendsättande butiker för att sedan filtrera ner. I dagsläget har vi 45 återförsäljare runtom i världen som Mr Porter, Très Bien och United Arrows. Japan och Sydkorea är våra starkaste marknader.”

EH: ”Våra priser ligger kanske något högre än andra svenska modemärken, då vi vill rikta oss mot kunder som söker något unikt.”

Samarbetar ni med några artister eller andra ”ambassadörer” som bär era kläder?
EH: ”Vi har haft en hel del kändisar och artister som har burit Cmmn, men det har alltid varit på eget initiativ för att de gillar och köpt varumärket.”

Vad är ambitionen för Cmmn?
SB: ”Att skapa ett starkt och stabilt varumärke. Vi har hittills skött allting själva och företaget har vuxit organiskt, men nu är vi öppna för att ta in extern hjälp. Vi vill öppna egna butiker, bredda vårt sortiment och förhoppningsvis även introducera en damlinje.”

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera