Di Weekend MODE

Mode: »Jag inspireras av Stockholm«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

KLÄR TV-SKÅDISAR. Jenn Rogien.

Foto: Pontus Höök

Kostymören Jenn Rogien är hjärnan bakom kläderna i succéserierna Girls och Orange is the New Black. Nu kommer hon till Stockholm för att berätta hur mode påverkar tv-serier.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Varför ville du bli kostymör?
”Jag har hållit på med teater så länge jag kan minnas. Att klä ut sig har varit sättet för mig att fly in i en historia. Verklighetsflykt fascinerar mig.”

Du läste kemiteknik på Yale från början. När valde du kostym på heltid?
”När jag pluggade var teater min fritidsaktivitet, men jag tillbringade i princip all min lediga tid där. När jag arbetade på varuhuset Saks höll jag också på med teater och började hjälpa till med att sy kostymer. Efter många sena nätter insåg jag att det var det jag borde göra på heltid.”

Hur var det att gå från tv-serien The Good Wife till Girls, som kostymmässigt skiljer sig mycket åt?
”I The Good Wife framstår den kvinnliga huvudrollsinnehavare som väldigt samlad, något jag hade med mig när jag började på Girls. När vi hade filmat Girls första dagen, sa de exekutiva producenterna Judd Apatow och Jenni Konner att vi var tvungna att göra något åt Lena Dunhams karaktär Hannahs look. Ingen skulle tro att hon var ett vrak om hon såg för bra ut. Serien skulle vara en reflektion av verkligheten. Det var utmanande, men samtidigt väldigt förlösande.”

Vad ändrade du på?
”Vi tog bort alla skärp, högklackade skor och Spanx som var utprovade till henne. Jag sa åt mitt team att de gärna fick stryka sakerna och sedan lägga dem längst ner i klädpåsarna. Det skulle se ut som att Hannah hade plockat upp ett plagg från golvet.”

Hur skulle du beskriva kläderna i Girls?
”Hypernaturalistiska.”

FAKTA
Jenn Rogien

Ålder: 39 år.

Bor: I Brooklyn, New York.

Familj: Gift, en hund och en katt.

Gör: Kostymör för serierna Girls och Orange is the New Black.

Bakgrund: Assisterande kostymör till Emmy-nominerade tv-serien The Good Wife och Bored to Death. Arbetade tidigare som inköpare på Saks i New York. Examen i psykologi och konst från Yale University.

Aktuell: Medverkar i Creative Mornings Fashion Talk måndag den 30 januari.

VISA MER

I Orange is the New Black bär karaktärerna fångdräkter större delen av tiden. Finns det fortfarande utrymme för kreativitet?
”Utmaningen är att lyfta fram de olika rollfigurerna med ett så begränsat antal kostymer. Ibland finns det något som händer med karaktären och då försöker vi justera deras kostym, men subtilt. Samtidigt ska en uniform, som en fångdräkt, homogenisera gruppen. En viktig del av serien är att visa den upplevelsen. I scener som utspelar sig utanför fängelset använder vi många stora smycken, för att förstärka det faktum att fångarna inte får bära sådant.”

Passformen är den röda tråden

Hur mejslar du ut en karaktär?
”Allt börjar med manuset. Jag läser det flera gånger innan jag börjar. Sedan gör jag ett exceldokument där jag plockar isär karaktärerna och scenerna. Jag skriver upp vem som är med i scenen, vilken tid på dygnet det är, vad jag tror att de har på sig, om jag måste ta hänsyn till dialogen, vad karaktären arbetar med och vad de har för sinnesstämning. Ibland finns det redan en look eller ett plagg som är med i manus. Sedan gör jag research och shoppar. Efter det vet jag hur många kostymer jag ska designa.”

Hur stor del av kläderna är köpta respektive uppsydda?
”I en samtida tv-serie köper vi majoriteten av kläderna, vi hinner inte sy upp. Man har mellan fem till nio dagar på sig att förbereda ett avsnitt.”

Hur mycket lägger sig manusförfattarna i?
”Inför varje avsnitt har jag ett möte med den som skriver avsnittet och går igenom kostymerna scen för scen. Jag vill försäkra mig om att jag har tolkat manus rätt.”

Gränslöst mode ska bryta norm

Finns det plagg som är förbjudna?
”Jag oroar mig alltid över mönster som gör att det ser ut som att tyget vibrerar på skärmen. Tweed, prickar, och kläder med tunna ränder är tekniskt svåra plagg.”

Finns det någon serie som du tycker har bra kostymer?
”Jag maratonkollade på The Crown, dels för att min mormor är brittisk, dels för att kläderna var fantastiska. Westworld blev jag helt överväldigad av. Jag kan inte tänka mig hur många uppsättningar av varje kostym som behövdes.”

Känner du till några svenska designers?
”Jag köper mycket från H&M och Cos, och längtar efter Acne-plagg som jag inte har råd med. Jag inspireras alltid av streetstyle från Stockholms modevecka. Den ska bli kul att se i verkligheten.”