Hoppa till innehållet

Mode: De tre revoltörerna

Med nya vd:n Mia Hemmingson och ordföranden Michael Storåkers i ryggen bryter Carin Rodebjer den traditionella modecykeln. När det snabbväxande märket nu gör comeback på modeveckan visas både höst- och vårkollektionen.

LADDAD TRIO. Carin Rodebjer, grundare av klädmärket Rodebjer, flankerad av företagets styrelseordförande Michael Storåkers och vd Mia Hemmingson.
LADDAD TRIO. Carin Rodebjer, grundare av klädmärket Rodebjer, flankerad av företagets styrelseordförande Michael Storåkers och vd Mia Hemmingson.Foto: Foto: Patrik Olsson (Di)

Ända sedan 1940-talet har modeveckorna runt om i världen sett ut på samma sätt. En catwalk med modeller som visar klädkollektioner som släpps i butik först ett halvår senare. Men med de sociala mediernas intåg har den rådande ordningen blivit allt mer ifrågasatt i branschen.

Dammodemärket Rodebjer går nu i bräschen för en revolt.

”Våra kunder är så medvetna. Det är frustrerande för dem att se en massa bilder på kläder som inte finns att köpa på ett halvår. Hädanefter kommer vi att lansera kollektionen för våra kunder i samband med att den finns till försäljning i butik. Det stämmer bättre överens med dagens digitala klimat”, säger grundaren och kreativa chefen Carin Rodebjer.

De senaste fem åren har Rodebjer deltagit på modeveckan i New York. När märket nu återkommer till Fashion Week Stockholm genomförs två presentationer: en större kampanjlansering av höstkollektionen 2016 för press och slutkunder på den nya flaggskeppsbutiken på Norrmalmstorg, och en mindre sluten visning av den kommande vårkollektionen 2017. På den senare har Rodebjer infört ett nytt element: De 40–50 utvalda journalister och inköpare som bjudits in till den exklusiva tillställningen på Ulriksdals Slottsteater har anmodats att inte publicera några bilder från visningen.

”Modemagasin med lång pressläggning behöver ju få tillgång till bilderna, men vi kommer att ha ett embargo på sex månader för publicering”, säger Carin Rodebjer.

Vad gör ni om någon bryter mot uppmaningen och ändå lägger ut bilder på Instagram?
”Händer det så händer det, ingen kommer att dö av det. Men på inbjudan har vi tydliga riktlinjer vad som gäller. Vi hoppas att de som bjuds in respekterar det. Vi inser att det är en klurig väg att gå, men vi har diskuterat detta länge och det känns rätt att göra så här.”

”Både Gotland och New York”

Den nya strategin har utarbetats tillsammans med nya vd:n Mia Hemmingson, som tillträdde den 1 augusti, och Michael Storåkers, delägare och ordförande sedan ett år.

”På det här sättet får vi en tydligare direktkommunikation med våra kunder. Affärsmässigt är det bättre att lägga krutet på våra presentationer när kläderna är ute på marknaden”, säger Mia Hemmingson.

”Eftersom Rodebjer har en så stor digital försäljning, över 20 procent, så är det här extra relevant för oss. Men jag ser ingen stor dramatik, utomlands har Burberry och Céline redan gjort samma sak”, säger Michael Storåkers.

Michael Storåkers var fram tills i våras även arbetande styrelseledamot i Acne, svenskt modes stora internationella stjärna.

”Rodebjer och Acne är två helt olika företag. Likheten är att Carin är en briljant kreatör, precis som Jonny (Johansson, Acnes kreative chef och grundare). Och liksom Acne har Rodebjer en egen tydlig identitet. Rodebjer är både Gotland och New York, och har ett uttryck som funkar internationellt.”

Plus 30 procent per år

Att Carin Rodebjer nu lämnat över vd-skapet till Mia Hemmingson, med en bakgrund från Lexington och konsultfirman McKinsey, är ytterligare ett steg för att göra märket mer slagkraftigt.

”Varje framgångsrikt modehus behöver både ett starkt kreativt och affärsmässigt ledarskap. Båda krafterna är nödvändiga för att få ihop helheten. Det får vi nu med Mia, som tar hand om affärsbiten så att Carin helt kan fokusera på det kreativa”, säger Michael Storåkers.

Rodebjer har de senaste fem åren växt med närmare 30 procent årligen. Nu lägger bolaget i en ännu högre växel, med målet att nå en omsättning på 80 Mkr 2016/2017. Det är dock långt till Acne, som passerat miljardstrecket för länge sedan.

”Vi ska fortsätta växa och skruva till det affärsmässiga ytterligare. Jag säger inte att vi ska omsätta 1 miljard, men vi ska vara så bra som Carins formgivning förtjänar”, säger Michael Storåkers.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera