Hoppa till innehållet

Mode: Bärande mode av mänsklig hud

Modeskaparen Lee Alexander McQueen, som tog livet av sig 2010, hade en speciell förmåga att hitta skönhet i det makabra, skriver Di Weekends moderedaktör Linda Leopold.

IN PÅ BARA SKINNET. Alexander McQueen.
IN PÅ BARA SKINNET. Alexander McQueen.

Under sitt sista år på designskolan Central Saint Martins i London blev Lee Alexander McQueen som besatt av att studera seriemördare. Det var tidigt 1990-tal och filmen När lammen tystnar, om jakten på seriemördaren som syr en dräkt av sina kvinnliga offers flådda hud, fanns färsk på hans näthinna. McQueen grävde ner sig i historien om Jack the Ripper och läste Patrick Süskinds Parfymen om en parfymör som har ihjäl oskulder för att utvinna doften ur deras kroppar.

Hans hyllade avgångskollektion fick titeln Jack the Ripper Stalks His Victims. En av kapporna var fodrad med siden uppblandat med människohår. Samtidigt började McQueen använda en avklippt hårlock, inplastad, bredvid sitt namn på etiketterna i plaggen – som en modern version av den viktorianska trenden att bära en lock från sin älskade i ett smycke runt halsen. I de tidiga kollektionerna använde han sitt eget hår, berättade McQueen i en intervju flera år senare. ”Jag gav mig själv till kollektionen.”

I sommar har en annan student vid Central Saint Martins tagit den tanken några steg längre. I sitt masterprojekt Pure Human har slovenska Tina Gorjanc utvunnit McQueens DNA ur de gamla etiketterna som innehåller hans hår, för att sedan i laboratorium odla fram mänsklig hud baserad på den avlidne designerns genetiska information. På skolans slututställning visade hon en serie accessoarer – en mc-jacka, en ryggsäck och en axelremsväska – i brittiskt blekrosa med utspridda kluster av fräknar och leverfläckar och McQueens tatueringar i svart bläck.

”Frankenfashion”, tyckte äcklade åskådare. ”En handväska av människohud är inte mode – det är ett brott”, skrev The Guardians konstkritiker. Djurrättsorganisationen PETA såg däremot kollektionen som ett debattinlägg för laboratorieframställt läder, vilket kan få människor att sluta gå omkring klädda i djurhudar ”likt nödtorftiga grottmänniskor”. ”Gorjancs idé skulle i alla fall göra det etiskt att köpa läderprodukter, eftersom hon inte dödade för att få fram hudarna”, menade en representant.

”Etiskt” kanske är att ta i. Det finns uppenbarligen en rad invändningar mot att laborera med människors gener utan deras samtycke. Vilket var just vad Tina Gorjanc ville illustrera med sin kollektion. Accessoarerna som ställdes ut var inte gjorda av odlad människohud utan av grisskinn. Men Gorjanc menar att de hade kunnat vara det om hon velat, och att lagstiftningen släntrar efter. Som en del av projektet ansökte hon om patent på att använda McQueens DNA för att framställa läderprodukter. Enligt henne går det i dag inte att förhindra att din genetiska information används i kommersiellt syfte, oavsett om du är död eller levande. Och om hon, en student, lyckas genomföra ett sådant projekt, resonerade Gorjanc, ”så kan vi bara föreställa oss vad stora företag med större finansiella resurser kommer ha möjlighet att göra i framtiden”.

Modehuset Alexander McQueen, som i dag ägs av lyxkonglomeratet Kering, var snabba med att påpeka att de inte på något sätt står bakom projektet och inte heller blivit kontaktade av Tina Gorjanc.

De kunde förstås inte säga annat. Men även om idén med mänskligt läder väcker avsmak går det inte att komma ifrån att Pure Human känns som den logiska fortsättningen på McQueens eget slutprojekt från 1992. Lika mycket som en skräckfylld framtidsvision framstår det som en hommage till det morbida geniet Alexander McQueen.

 

DE PÄLSKLÄDDA STJÄRNORNA
Instagram kryllar av fashionhundar och -katter (Choupette Lagerfeld 85 400 följare, Menswear Dog 277 000 följare, Miss Asia Kinney aka Lady Gagas franska bulldog 230 000 följare, för att nämna några pälsklädda stjärnor). Mest fashionabel av dem alla är kanske Neville Jacobs (@nevillejacobs), designern Marc Jacobs bullterrier, med närmare 200 000 trogna fans. I september släpps coffeetableboken Neville Jacobs: I’m Marc’s Dog på konstbokförlaget Rizzoli – enligt husse ett kärleksbrev till hans lilla älskling, som genom ”varenda blick i de där expressiva små triangelformade ögonen” påminner honom om att ”sann kärlek verkligen existerar”.

 

ZORRO I MODESVÄNGEN
I fjol började skådespelaren Antonio Banderas (Zorro, Desperado) något oväntat att plugga till designer. Han studerar herrmode på Central Saint Martins i London. ”Det finns ett plagg jag älskar som försvann ur herrmodet för länge sedan, och jag skulle vilja experimentera med det: capen. Caper på vintern, i städer som den här… Jag tror det finns otroliga möjligheter”, berättade Banderas i en intervju. I höst släpper han sin första kollektion, ett tämligen slätstruket (och cape-löst) samarbete med danska Selected Homme. Mer upphetsande är nyheten att han castats till rollen som Gianni Versace i Bille Augusts kommande film om den italienske modeskaparen som mördades 1997 i Miami.

 

HÅRT OCH SPORTIGT
Gaydejtingappen Grindr har sedan de började jobba ihop med pr-byrån PR Consulting (som annars representerar anrika modehus som Louis Vuitton och Dior) tassat in i modevärlden på olika sätt. I vintras livestreamade designern J.W. Anderson sin höstvisning på appen. Och nu i augusti lanserar Grindr en egen kollektion med sportkläder. Grindr Varsity innehåller slimmade badshorts, kroppskramande tank tops och små märken att sy på kläderna med text som ”shoot”, ”harder” och ”score”. Alla intäkter går till organisationen Athlete Ally som jobbar mot homo- och transfobi inom sport.

Innehåll från HörmannAnnons

”Hög kvalitet lönar sig alltid i längden”

Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.
Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

Deras garageportar är en hyllad säljsuccé sedan många år.

Här avslöjar marknadsledaren hemligheten bakom framgången.

– Hög kvalitet lönar sig alltid i längden, säger Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmann och deras produktutbud här

”Ett gott rykte måste man förtjäna”. Så sa August Hörmann, grundare av Hörmann i tyska Bielefeld 1935. Citatet är fortfarande något av en paroll för tillverkningsföretaget, som numera är en koncern på flera kontinenter.

– För mig betyder det att vi som leverantör lever upp till vad man kommit överens om med kunden. Sedan kan saker alltid gå fel, då gäller det att snabbt rätta till det, säger Richard Thomsen och fortsätter:

– Vi har inte särskilt mycket reklamationer och det tror jag har att göra med varifrån företaget kommer. Tyskland har alltid haft en hög kvalitetsstämpel, det mest kända exemplet är förmodligen deras bilindustri.

Enligt honom är Hörmann inget undantag, rötterna i den tyska industritraditionen borgar för kvalitet:

– Produktens kvalitet är en sak, den är outstanding. Våra komponenter är tillverkade av högkvalitativa material för att klara av den höga belastningen och den ständiga hanteringen på arbetsplatsen. Samtidigt ser vi på kvalitet som en helhetsaspekt som sträcker sig från leveranssäkerhet, tillgänglighet och support för våra kunder och vidare till förebyggande underhåll av våra produkter. Allt för att fortsätta skapa den bästa kundupplevelsen.

Och kunderna verkar hålla med. Företagets garageportar är marknadsledande i Europa sedan många år tillbaka, trots att de kostar en slant mer än många konkurrenter.

– Vi är ett premiummärke, vi är inte billigast. Man kan köpa en billigare port, men det är inte säkert att den blir billigare i längden om saker går sönder eller behöver reklameras, säger Thomsen.

Han menar på att samma princip kan tillämpas på företagets industriprodukter, där exempelvis portar, pollare och lastbryggor ingår.

– Vår egen produktutveckling befinner sig i en konstant process av vidareutvecklingar och detaljförbättringar. Vi kompletterar sedan produktens resa med installation och vidare till förebyggande underhåll i egen regi, allt för att skapa de bästa förutsättningarna för en lång och hållbar produktlivslängd. Det är vad kvalitet betyder för oss.

Tuffa ekonomiska tider har präglat omvärlden de senaste åren och företagen vänder på varenda slant. I det läget är det bra att luta sig mot ett känt varumärke, tycker Thomsen:

– Det är mer prispressat än någonsin, alla sliter med att få in affärer. För oss blir det extra viktigt att vi kan skapa en trygghet för våra kunder och visa att vi är en tillförlitlig leverantör, som främjar verksamhetens säkerhet och effektivitet. Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service. Ska vi vara på plats på måndag ser vi till att vara i tid.

”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.
”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.

En viktig pusselbit i Hörmanns kvalitetsarbete är företagets 40 högspecialiserade fabriker främst i Europa, men även i Nordamerika och Asien. Det gör att man hela tiden kan säkerställa att produkterna håller den nivå man vill, påpekar Thomsen:

– Det är solklart att kvalitet är en konkurrensfördel för Hörmann, jag tror inte man skulle vara där man är idag utan den noggrannheten. Är det nära till fabrikerna kan man hela tiden följa upp tillverkning och utveckling.

Han lyfter även fram andra positiva aspekter med ett utbrett fabriksnät:

– Det korta geografiska avståndet medför lägre transport mellan fabriker och våra lager, vilket minskar utsläppen och blir en miljöfördel. Från vårt huvudkontor och vårt eget lager distribueras sedan våra produkter och reservdelar.

Ända sedan starten har Hörmann ägts av familjen med samma namn, något Thomsen tror är avgörande för just kvaliteten:

– Skulle en produkt inte fungera som önskat tar familjen det personligt, man vill inte att namnet ska förknippas med något negativt. Man löser problemet så snabbt det går och gör allt för att förbättra produkten. Det är en kultur som sitter i väggarna och förs vidare i den femte generationens ledning.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns hållbarhetsstrategi? Läs vidare här   

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera