Di Weekend MODE

Mode: Absolut gehör för stil

"Som 15-åring åkte jag in till Kungsträdgården under modeveckan bara för att hänga utanför. Så det är klart att det känns fantastiskt att nu bli inbjuden till alla visningar och sitta på front row”, säger Sabina Ddumba.

Foto: Patrik Olsson

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Korsbefruktningen mellan musik och mode är ett bärande tema under vårens Fashion Week Stockholm. Di Weekend har pratat med sångerskan Sabina Ddumba, Whyredgrundaren Roland Hjort och Hopedesignern Frida Bard om hur artister och modeskapare influerar och berikar varandra.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Musiken är min absolut största inspirationskälla. Det har alltid varit den grundpelare jag stått på som designer”, säger Whyreds grundare och kreative chef Roland Hjort.

Hans starka vurm för den i fjol bortgångne David Bowie är välkänd i modesvängen, men det är inte den enda musikikon som går igen i hans klädskapande. För ett par säsonger sedan byggde han upp hela damkollektionen inspirerad av Primal Scream-sångaren Bobby Gillespie. Och i höstkollektionen 2017, som premiärvisas under kommande Fashion Week Stockholm, är det ”tidiga Rolling Stones” som utgör huvudsaklig inspirationskälla.

”Tänk Bill Wyman och Charlie Watts i ung ålder. Höga kragar, tweedrockar, mycket färg och mycket vintagekänsla”, säger Roland Hjort.

Bland de nutida artister som Whyred samarbetar med och tar intryck från nämner han psykadelika-rockaren Josefine Öhrn och Jocke Åhlund från Teddybears.

”Jag kan till viss del kompromissa med de kläder vi gör, men jag skulle aldrig kompromissa med musiken. Där har Whyred varit extremt konsekvent ända sedan starten, det är independent music för hela slanten.”

Genom mode- och musikhistorien finns det en rad exempel på framgångsrika samarbeten där artister och modeskapare gett stjärnglans till varandra. I dag har så gott som alla modemärken artister knutna till sig på ett eller annat sätt, och samarbetena blir allt mer utstuderade.

I oktober hade det svenska stjärnskottet Sabina Ddumbas video till singeln Time världspremiär på klädjätten H&M:s sajt. I den påkostade videon, som spelades in på Grand Hotel i Stockholm, bär Sabina Ddumba kläder från H&M:s Kenzokollektion, som släpptes i butik ett par veckor senare. I just det fallet är gränsen mellan reklamfilm och musikvideo helt utsuddad. Men det håller inte Sabina Ddumba med om.

”Vi hade gjort videon på samma sätt ändå, oavsett om jag hade burit H&M-kläder eller ej”, säger hon när vi träffas på Södermalm i Stockholm för att samtala om kärleksaffären mellan henne och modebranschen.

”Jag har alltid älskat kläder, och brytt mig om vad jag har på mig”, säger hon.

"Jag vill vara fri att välja kläder"

När Sabina Ddumba utsågs till Årets bäst klädda kvinna på Ellegalan i fjol befästes hennes position som it-girl i modevärlden. Sedan dess är hon hett villebråd bland modeföretag. Men formella samarbeten tackar hon nej till.

”Det passar mig bättre att kunna låna kläder när behov finns. Jag vill vara fri att välja vilka kläder jag ska ha på mig inför varje tillfälle. Jag vill inte vara styrd av några kontrakt”, säger hon.

På förra säsongens Fashion Week var Sabina Ddumba en återkommande gäst, och satt bland annat på första raden på visningarna för Whyred, Ida Sjöstedt, Ida Klamborn, Daisy Grace och Stand.

”Som 15-åring åkte jag in till Kungsträdgården under modeveckan bara för att hänga utanför. Så det är klart att det känns fantastiskt att nu bli inbjuden till alla visningar och sitta på front row”, säger hon.

Hur skulle du beskriva din stil?

”Jag har inte en stil, jag har flera stilar. Det beror på mitt humör på morgonen, vilken frisyr jag har och vad jag ska göra. Ibland känner jag för mysbyxor och ibland högklackat. Jag har haft perioder då jag klätt mig i mycket färger och en period då allt jag bar var militärgrönt. Just nu älskar jag skjortor.”

Sabina Ddumba hårdlanseras för tillfället i USA av sitt skivbolag och står förhoppningsvis på gränsen till ett internationellt genombrott. Går allt enligt planerna kan hon snart vara en rik kvinna. Ändå shoppar hon sällan märkeskläder. När vi träffas har hon på sig skor från Zara, byxor som hon köpt i en vintagebutik i New York, skjorta från H&M och en jacka från Zara.

”Under min uppväxt hade jag nästan bara ärvda kläder. Jag fick ta över efter min mamma eller mina äldre syskon. Jag köper fortfarande hellre en skjorta för 300 kronor än en för 1 500 kronor. Jag vill inte slösa med pengar. Det dyraste plagg jag köpt var en skinnjacka från Acne för 10 000 kronor. Det gjorde fysiskt ont i mig, men jag ville verkligen ha den och det är en sådan där ’classic’ som jag kan ha hela livet och som mina barn kan ärva.”

Många modeskapare säger att de influeras av musik. Influeras du på samma sätt av mode i ditt artistskap?

”Absolut. Ta en person som Ida Klamborn, hon är en fantastisk inspiratör. Jag älskar hennes energi, engagemang och sätt att jobba. Hon gör bara det hon själv vill. Så vill jag också arbeta.”

Har du själv några drömmar om att bli designer?

”Skulle jag få en bra idé skulle jag inte tveka. Det är absolut inte omöjligt någon gång i framtiden.”

Stilikon och inspirationskälla

Modebolagen går upp i storlek

Enligt Hopes chefsdesigner Frida Bard har modebranschen mycket att lära av musikvärlden.

”Musik handlar om känslor. Det gör ju mode också, men musik är mer direkt och mer inkluderande än mode. Musiken behöver ingen tolkning. Mode kan visualisera den känsla man får av musik”, säger hon och fortsätter:

”Som ung klär man sig från insidan och ut – man vill visa vem man är genom sina kläder. När man blir äldre vänder det och man börjar klä sig utifrån och in, det vill säga man tar på sig en godkänd uniform för att passa in. Den åldersnojan finns inte i musiken, vilket jag kan vara lite avundsjuk på som modeskapare.”

Frida Bard samarbetar sedan lång tid tillbaka med artisten Robyn, som ofta lyfts fram som en stilikon. Innan Frida Bard tog över designansvaret på Hope arbetade hon 13 år på Acne. Där var hon senior designer under kreative chefen Jonny Johansson och klädde Robyn vid många tillfällen.

”Robyn har haft en konstant stil genom alla år. Hon blandar mode och gata, platådojor och tajts, till ett helt eget Robyn-uttryck. Många svenska artister klär sig snyggt, men det är inte så många som har en egen stil”, säger Frida Bard, som ser Robyn som en stor inspirationskälla även i sitt sätt att arbeta.

”Robyn är kompromisslös i sitt skapande. Hon ger ut sin egen musik och anpassar sig inte efter andra. Det tycker jag är beundransvärt. Hon lyckas balanserar på ett bra sätt mellan konst och kommers, vilket inte är enkelt”, säger Frida Bard.

Hope gör denna säsong comeback på Fashion Week Stockholm, efter flera års frånvaro då märket bland annat visat i Paris utanför det ordinarie schemat. Höstkollektionen 2017 kommer att presenteras på ett kvällsevenemang i företagets egna lokaler.

”Ska jag sätta musik till den kollektionen blir det hård euforisk klubbmusik. Kollektionen handlar om grupptillhörighet och förhållandet mellan individuellt och kollektivt uttryck, den är väldigt samtida”, säger Frida Bard, som själv beskriver sig som en allätare inom musik. Patti Smith och Lou Reed är två av de personliga favoriterna.

Byxchock från Tiger

Modeföretagens samarbeten med artister kan ha flera syften. Det mest givna är naturligtvis att artisterna är levande reklampelare som synliggör kläderna. En creddig artist kan också höja anseendet för ett mer vardagligt märke. Eller tvärtom, en folklig artist kan försöka hotta upp sin image genom att klä sig i ett creddigt märke. Ett mer avancerat grepp är att få acceptans för en ny stil genom att klä en populär artist.

Så arbetar exempelvis Tiger of Sweden, som står bakom flera långlivade och lyckade artistsamarbeten, bland annat med rockbandet The Hives, vars utstuderade och unisona scenlook är ganska långt från de Tiger-kläder som hänger i butikerna.

På modeveckan i London i januari förra året överraskade Tiger of Sweden genom att skicka ut modeller iklädda breda, närmast överdimensionerade, kostymbyxor som var så långa att de veckade sig över skorna. Det var ett kraftigt stilbrott mot den smala skandinaviska siluett som Tiger gått i bräschen för, och många kunder kliade sig nog i huvudet. Men efter att Håkan Hellström burit Tiger-byxorna på de två utsålda Ullevikonserterna i somras var de flestas tvivel borta. Nu är de en hit i butikerna.

Men det finns även risker med artistsamarbeten. Det fick H&M bittert erfara i höstas, bara ett par veckor före den hyllade Sabina Ddumba-videon. Artisten Little Jinder sågade då offentligt sin egen medverkan i H&M:s ”Ladylike”-kampanj.

”Jag får dålig smak i munnen av mig själv, men det drygar ut kassan så man kan pyssla med i mitt fall musik när corporate pissföretag tar den enkla vägen och köper en för att man står för ngt eller har gjort ngt”, skrev Little Jinder i ett Instagraminlägg.

H&M är medvetet om balansgången.

Framtiden öppnar modeveckan

”Vi jobbar löpande på olika sätt med att lyfta vårt mode genom intressanta ambassadörer. De profiler som vi samarbetar med har alltid rätt till att uttrycka sin personliga åsikt, men det är så klart tråkigt när någon inte känner att de kan stå bakom ett samarbete”, säger H&M:s presskontakt Joanna Morell.

Stark kreativ koppling

Riskerna till trots talar allt för att musikens inflytande över modescenen, och vice versa, kommer att öka än mer. Emma Ohlson, generalsekreterare för modeveckanarrangören ASFB, berättar att musiken kommer att ta stor plats på denna säsongs Fashion Week Stockholm.

”Det är en fortsättning på vår satsning att visa på kopplingarna mellan mode och andra kreativa näringar. Förra Fashion Week var konsten i fokus, i år är det musiken, vilket kommer att märkas på en massa olika sätt under veckan”, säger Emma Ohlson, och lyfter bland annat fram modeveckandebutanten Emelie Janrell, vars klänning med livmoderapplikation till artisten Tove Lo redan rönt internationell uppmärksamhet.

Som ett nytt inslag under modeveckan kommer även artistkollektivet RMH, med stjärnor som Silvana Imam och Erik Lundin, att arrangera ett kombinerat mode- och hiphopevent på Scenkonstmuseet. Sex unga modemärken, bland andra This is Sweden, Official Gallery och Hi on life, medverkar.

”Vi skapar en alternativ visningsarena för designers som står utanför etablissemanget. De modeaktörer som vi bjudit in skippar traditionella modeshower och lägger i stället krut på att göra specialdesignade kläder till artister för deras turneér. Det är deras runway”, säger Babak Azarmi, kreativ chef på RMH.

Hiphop-kultur och streetwear-mode har varit tätt sammanflätade ända sedan 1970-talet. Babak Azarmi menar att hiphopen alltid varit en trendsättare, från gatan till de stora modehusen.

”Det som gör det attraktivt är nog den ’utanför samhället’-inställning som rapparna tar med sig in i musiken. När Young Thug bär klänningar av Gucci och Asap Rocky är nya ansiktet för Dior så handlar det om att utmana normer, kolleger och sig själv. Man ska låta bra, se bra ut och få alla andra att vilja efterlikna en och vara ledaren för kulturen.”