Di Weekend MODE

Jätten laddar för nya affärer

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FIRAR JUBILEUM. H&M-ägda butikskedjan Cos, med varumärkeschefen Marie Honda.

Foto: Jesper Frisk

Tio år efter att H&M framgångsrikt lanserade kedjan Cos har retailjättens varumärkes-portfölj vuxit till sig rejält.
Två nya koncept utvecklas just nu parallellt – varav ett ska presenteras nästa vecka.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Skor, skönhet, herrmode, träning? Spekulationerna är många runt H&M:s nya koncept som har varit under utveckling det senaste året. ”P11” och ”P12” har projekten kallats inofficiellt av de invol-verade. De personer som arbetar med projekten, som Dagens industri har talat med, har alla belagts med kontrakterad munkavle och mycket lite information har läckt ut.

”Att vi har ett antal projekt under utveckling har Karl-Johan Persson berättat och att vi kommer att lansera ett eller två av dem under det kommande året. Förhoppningsvis kommer han att berätta mer om dem, åtminstone ett av dem, under Q1-rapporten nästa vecka”, säger Nils Vinge, chef för investerarrelationer på H&M.

Tioårsjubilaren Cos lanserades 2007 och sedan följde köpet av Weekday, Cheap Monday och Monki, lanseringen av -konceptet H&M Home och senast starten av kedjan & Other Stories 2013.

H&M-gruppen, som omsatte 223 miljarder kronor 2016, bryter inte ut separat omsättning för varje varumärke.

”Men som vi sa i vår senaste kvartals-rapport är vi nöjda med utvecklingen av både online och butiksförsäljning för alla varumärken”, konstaterar Nils Vinge.

Huvudkontoren är dock separerade från moderskeppet, Cos har sitt i London, & Other stories har kontor och design-ateljéer i Stockholm, Paris och Los Ang-les, medan Monki har sitt huvudkontor i Göteborg. Övriga navigerar främst från Stockholm.

Cos, som säljer både dam- och herr-kläder, har etablerat sig som ett estetiskt tydligt varumärke, med välkonstruerade, siluettskarpa plagg i en högre prisklass än breda H&M.

Kedjan & Other Stories lägger mycket krut också på accessoarer, skor och skönhet och gör många mindre samarbeten med olika designer och artister, men enbart till dam.

”Vi lyfter gärna fram Cos som har kommit längst i sin etablering. Cos finns i dag på 34 marknader och har onlineförsäljning på 19 av dem. COS har om-kring 200 butiker och öppnar ännu fler under detta år. & Other stories går det till och med ännu bättre för, jämfört med Cos under motsvarande fas och det bådar väl inför framtiden”, säger Nils Vinge.

H&M Home har hittills lanserats som shop-in-shops för H&M, men kommer från och med 2018 öppna egna butiker.

”Alla våra varumärken är helt självständiga i den kreativa processen, men delar ryggrad med H&M i sin infrastruktur, som logistik, it och ekonomi. När vi kapitaliserar på det ger det både kostnadseffektivitet och är också bra när vi expanderar, exempelvis när vi förhandlar med hyresvärdar”, säger Nils Vinge.

Lekfullt steg för H&M

På börsen går det dock tungt just nu för H&M. Aktien är på sin lägsta nivå sedan sommaren 2013. I februari sjönk försäljningen med 1 procent, motsvarande period i fjol steg försäljningen med 10 procent. Om de nya butikskoncepten kommer bli framgångsrika investeringar eller tynga H&M återstår att se.

Den första kvartalsrapporten för 2017 presenteras den 30 mars.

 

»VI VILL VÄXA MER DIGITALT«

När den H&M-ägda butikskedjan Cos fyller tio år vill varumärkeschefen Marie Honda lyfta fram kedjans tidlösa mode.

Ni firar tio år i dagarna – hur tycker du att bolaget har utvecklats sedan starten?
”Det har varit en spännande tid. Jag kom in på företaget 2008, så jag har inte varit med riktigt från början, men har haft turen att få arbeta med dem som startade Cos (Tre av dem var Karl-Johan Persson, nu vd, Pernilla Wohlfahrt, nu designchef, och Björn Magnusson, nu ansvarig för investeringsverksamheten på H&M reds anm).”

”Redan under de första åren fick vi ett fantastiskt mottagande och såg att det fanns en plats för oss.”

Vad har varit hemligheten för att just Cos ska lyckas?
”Vi jobbar hela tiden med att utvecklas vad gäller design, nya material, mönsterkonstruktion och har satsat på någonting vi kallat ’timeless modern’. Där är den vita skjortan typexemplet. Vi kan anpassa till exempel kragen och passformen så att den får en modern känsla, men där vi hela tiden behåller en hög kvalitet.”

H&M:s historia inifrån

Modebranschen är under ett stort omvandlingstryck och bara ett år efter lanseringen slog finanskrisen till och drabbade modeindustrin hårt. Vilken har varit den största utmaningen för er?
”Det finns så klart alltid utmaningar när man utvecklas och vill vara innovativ. När det gäller den ekonomiska krisen, kom den strax efter starten, så vi vet nästan ingenting annat än att verka i en värld där den har inträffat.”

När Cos grundandes var H&M:s nuvarande vd Karl-Johan Persson väldigt involverad. Hur inblandad är han i dag?
”Han är vd för hela ägargruppen och vi har så klart möten med honom rörande utvecklingen av Cos Han finns som ett stöd om vi behöver, men vi har ett eget ansvar att leverera på våra mål.”

På tio år har ni öppnat nära 200 butiker på 34 marknader. H&M redovisar inga separata siffror för verksamheten, men förra sommaren spådde Karl-Johan Persson att Cos kommer att omsätta 10 miljarder kronor i år. Blir det så?
”Det är ingenting vi kan kommentera, utan där är det Karl-Johan Persson som har det yttersta ansvaret. Men vi känner oss jättetrygga och tror på vår produkt, kvalitet och affärsmodell.”

I samband med jubileet släpper ni en specialkollektion. Vad har ni mer på gång?
”Vi är inne i en spännande period, där vi både blickar bakåt och framåt. Det märks i den nya kollektionen, där vi har gått tillbaka till våra rötter som är mönsterkonstruktion, teknik och design”, säger Marie Honda.

”Den senaste tiden har vi också lanserats på många nya marknader, som Malaysia och Lettland, och framåt vill vi växa ännu mer digitalt och fortsätta vara moderna och innovativa.”