Hoppa till innehållet

Front row revolt

Modevisningarnas mytomspunna front row har alltid varit vigd åt modeeliten.
Men genom VR-teknik ger nu designern Ida Klamborn alla sina fans tillträde till första raden.

TEKNIK PÅ MODET. Ida Klamborn i verkstaden som framställer de robotinstallationer som ska ­placeras på första raden under hennes modevisning.
TEKNIK PÅ MODET. Ida Klamborn i verkstaden som framställer de robotinstallationer som ska ­placeras på första raden under hennes modevisning.Foto: Foto: Oskar Omne
Ida Klamborn klär kändisar som Silvana Imam....
Ida Klamborn klär kändisar som Silvana Imam....
...Zara Larsson...Foto: Mathias Nordgren
...Kakan Hermansson...Foto: TT
... och Seinabo Sey.
Rebecca & Fiona ger bort sina front row-platser...Foto: TT
... och det gör även Bea Åkerlund.
Karl Skoog på Tele2 samarbetar med Ida Klamborn.Foto: Oskar Omne
Cardboardglas­ögonen som designats av Ida Klamborn och som gör det möjligt att följa ­modevisningen live.
Cardboardglas­ögonen som designats av Ida Klamborn och som gör det möjligt att följa ­modevisningen live.

Det är tydliga hierarkier som gäller bland de inbjudna gästerna på en modevisning. På front row, den prestigefyllda första ­raden, placeras kändisarna, modeprofilerna, redak­törerna för de viktigaste modetidningarna, instagrammarna med flest följare och andra makthavare i modevärlden.

Historierna är många om förnärmade mode­redaktörer och kändisar som har lämnat vis­ningar i vredesmod då de inte placerats längst fram. Men vilka som sitter på front row är inte bara en intern prestigetävling. Att ”rätt” personer finns där kan ibland vara lika viktigt för hur en ny kollektion tas emot som kläderna i sig.

Alla modemärken vet också att en het kändis kan ge uppmärksamhet långt utanför den vanliga moderapporteringen. Tidningen New York Post avslöjade för ett par år sedan att superdivan Beyoncé betalats uppemot 100 000 dollar för att förgylla en visning på den stora modeveckan i New York.

Den hyllade och politiskt medvetna mode­skaparen Ida Klamborn gör nu revolt mot allt detta på Fashion Week i Stockholm. I projektet ”Demo­cratic front row” låter hon modeprofiler som stylisten Bea Åkerlund och dj-duon ­Rebecca & ­Fiona ge bort sina platser på första raden till förmån för modeintresserade ungdomar ute i landet.

”Det känns så himla bra att kunna erbjuda en sådan här upplevelse till alla som är nyfikna på modevärlden. Nu kan de få en egen inbjudan till min visning och följa den från front row. Jag ser fram emot alla reaktioner”, säger hon.

Robotliknande installationer

Det är ny teknik som gör det hela möjligt. ”Democratic front row” är en 360-gradig VR-upplevelse där robotliknande installationer placeras på första parkett under visningen i Kulturhuset den 3 feb­ruari. Via så kallade cardboard-glasögon, där användaren stoppar in sin egen mobiltelefon laddad med VR-appen, kommer de 1 000 personer som varit först att anmäla sig (kampanjen pågår på ­nätet sedan en dryg vecka tillbaka) att kunna följa visningen live, precis som om de satt på front row.

”Jag älskar tanken på att de kommer att kunna vända blicken från showen och se och höra vad deras bänkgranne Cia Jansson (Elles chefredaktör) gör och säger”, skrattar Ida Klamborn.

Mode för alla

VR-deltagarna blir inte bara passiva åskådare, utan bidrar även till showen. Genom sina card­boards kan de ge feedback i realtid, som visas som ett varierat och levande ljusflöde i robotinstallationerna.

Det är gratis att få front row-paketet hem­skickat. Den som står för kalaset är telekom­bolaget Tele2, som också är den ursprungliga initiativ­tagaren till projektet.

”Temat på årets modevecka är Teknik & mode, vilket vi tar fasta på i ’Democratic front row’. Vi vill visa hur teknik kan göra mode tillgängligt för alla”, säger Karl Skoog, som jobbar med varumärkesbyggande på Tele2.

»Allt ser fantastiskt ut, men det är bara en illusion som byggs upp. Jag vill utmana den ­vackra illusionen.«

 

Tele2 vände sig initialt till ASFB, arrangören bakom Fashion Week i Stockholm, som direkt var med på noterna och förmedlade kontakten till Ida Klamborn. Det var i november förra året. Innan sam­talet kom hade inte ens Ida Klamborn, som gjorde succé­debut på modeveckan för två år ­sedan, bestämt sig för att vara med på säsongens Fashion Week.

”Men det lät spännande och passade in i mitt förhållningssätt. Jag vill alltid göra något spe­ciellt på mina visningar. Tidigare har jag haft live­musik med Silvana Imam och Seinabo Sey och på förra modeveckan hade jag streetcastade modeller, som såg ut mer som mina tjejkompisar än foto­modeller.”

Fnissar och tjuter

Att demokratisera modet och utmana den existerande ordningen i modevärlden, exempelvis ­genom att vägra visa upp kläderna på pinnsmala modeller, har gått som en röd tråd genom Ida Klamborns modeskapande.

”Jag har alltid haft svårt att relatera till det som visas på catwalken eftersom det är så långt från en själv. Allt ser fantastiskt ut, men det är bara en illusion som byggs upp. Jag vill utmana den ­vackra illusionen.”

Vid alla sina tidigare visningar har Ida ­Klamborn haft sin lilla klick tjejkompisar placerade på front row.

”De uppför sig inte som den vanliga mode­publiken, utan fnissar och tjuter när de ser något de gillar. Det är härligt när det händer något ­utanför ramen.”

»Det fanns ju inte på kartan att man skulle köpa kläderna. Men man får idéer till hur man kan kombinera färger och hur man kan bära ett visst plagg på ett nytt sätt.«

 

Att nu kunna utvidga det kompisgänget med ett tusental unga modefans tycker hon är fantastiskt, trots att sannolikt ingen av dem kommer att ha råd att köpa några av hennes kläder, som ­kostar runt 2 500 kronor för en topp och 4 000 kronor och uppåt för en klänning.

”Jag vill bara att de ska bli inspirerade, precis som jag blev när jag var ung och såg mina första modevisningar. Det fanns ju inte på kartan att man skulle köpa kläderna. Men man får idéer till hur man kan kombinera färger och hur man kan bära ett visst plagg på ett nytt sätt.”
 

Tjejsnacket

Själv har hon fått inspiration från tjejsnack när hon formgivit den höstkollektion som nu visas på modeveckan.

”Min inspirationskälla har varit de samtal som uppstår i ett rum med bara kvinnor: i bastun, på kafferepet, i nagelsalongen. Det är en speciell trygghet som skapas när det är enbart kvinnor. I min hjärna har jag skapat en klubb för kvinnor i alla olika åldrar, från gamla damer till unga ­tjejer, som bär kläderna.”

 

Fotnot 1. Ida Klamborns visning sker onsdagen den 3 februari kl 17 på Kulturhuset. VR-paketet kan beställas på democraticfrontrow.com, där även showen kan följas live.
 

Fotnot 2. Tidigare samma dag, kl 13 i Kulturhuset, ­arrangerar ASFB och Dagens industri en paneldebatt kring ämnet fashion technology. Debatten sänds live på weekend.di.se.

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera