Det är tydliga hierarkier som gäller bland de inbjudna gästerna på en modevisning. På front row, den prestigefyllda första raden, placeras kändisarna, modeprofilerna, redaktörerna för de viktigaste modetidningarna, instagrammarna med flest följare och andra makthavare i modevärlden.
Historierna är många om förnärmade moderedaktörer och kändisar som har lämnat visningar i vredesmod då de inte placerats längst fram. Men vilka som sitter på front row är inte bara en intern prestigetävling. Att ”rätt” personer finns där kan ibland vara lika viktigt för hur en ny kollektion tas emot som kläderna i sig.
Alla modemärken vet också att en het kändis kan ge uppmärksamhet långt utanför den vanliga moderapporteringen. Tidningen New York Post avslöjade för ett par år sedan att superdivan Beyoncé betalats uppemot 100 000 dollar för att förgylla en visning på den stora modeveckan i New York.
Den hyllade och politiskt medvetna modeskaparen Ida Klamborn gör nu revolt mot allt detta på Fashion Week i Stockholm. I projektet ”Democratic front row” låter hon modeprofiler som stylisten Bea Åkerlund och dj-duon Rebecca & Fiona ge bort sina platser på första raden till förmån för modeintresserade ungdomar ute i landet.
”Det känns så himla bra att kunna erbjuda en sådan här upplevelse till alla som är nyfikna på modevärlden. Nu kan de få en egen inbjudan till min visning och följa den från front row. Jag ser fram emot alla reaktioner”, säger hon.
Robotliknande installationer
Det är ny teknik som gör det hela möjligt. ”Democratic front row” är en 360-gradig VR-upplevelse där robotliknande installationer placeras på första parkett under visningen i Kulturhuset den 3 februari. Via så kallade cardboard-glasögon, där användaren stoppar in sin egen mobiltelefon laddad med VR-appen, kommer de 1 000 personer som varit först att anmäla sig (kampanjen pågår på nätet sedan en dryg vecka tillbaka) att kunna följa visningen live, precis som om de satt på front row.
”Jag älskar tanken på att de kommer att kunna vända blicken från showen och se och höra vad deras bänkgranne Cia Jansson (Elles chefredaktör) gör och säger”, skrattar Ida Klamborn.
Mode för alla
VR-deltagarna blir inte bara passiva åskådare, utan bidrar även till showen. Genom sina cardboards kan de ge feedback i realtid, som visas som ett varierat och levande ljusflöde i robotinstallationerna.
Det är gratis att få front row-paketet hemskickat. Den som står för kalaset är telekombolaget Tele2, som också är den ursprungliga initiativtagaren till projektet.
”Temat på årets modevecka är Teknik & mode, vilket vi tar fasta på i ’Democratic front row’. Vi vill visa hur teknik kan göra mode tillgängligt för alla”, säger Karl Skoog, som jobbar med varumärkesbyggande på Tele2.
»Allt ser fantastiskt ut, men det är bara en illusion som byggs upp. Jag vill utmana den vackra illusionen.«
Tele2 vände sig initialt till ASFB, arrangören bakom Fashion Week i Stockholm, som direkt var med på noterna och förmedlade kontakten till Ida Klamborn. Det var i november förra året. Innan samtalet kom hade inte ens Ida Klamborn, som gjorde succédebut på modeveckan för två år sedan, bestämt sig för att vara med på säsongens Fashion Week.
”Men det lät spännande och passade in i mitt förhållningssätt. Jag vill alltid göra något speciellt på mina visningar. Tidigare har jag haft livemusik med Silvana Imam och Seinabo Sey och på förra modeveckan hade jag streetcastade modeller, som såg ut mer som mina tjejkompisar än fotomodeller.”
Fnissar och tjuter
Att demokratisera modet och utmana den existerande ordningen i modevärlden, exempelvis genom att vägra visa upp kläderna på pinnsmala modeller, har gått som en röd tråd genom Ida Klamborns modeskapande.
”Jag har alltid haft svårt att relatera till det som visas på catwalken eftersom det är så långt från en själv. Allt ser fantastiskt ut, men det är bara en illusion som byggs upp. Jag vill utmana den vackra illusionen.”
Vid alla sina tidigare visningar har Ida Klamborn haft sin lilla klick tjejkompisar placerade på front row.
”De uppför sig inte som den vanliga modepubliken, utan fnissar och tjuter när de ser något de gillar. Det är härligt när det händer något utanför ramen.”
»Det fanns ju inte på kartan att man skulle köpa kläderna. Men man får idéer till hur man kan kombinera färger och hur man kan bära ett visst plagg på ett nytt sätt.«
Att nu kunna utvidga det kompisgänget med ett tusental unga modefans tycker hon är fantastiskt, trots att sannolikt ingen av dem kommer att ha råd att köpa några av hennes kläder, som kostar runt 2 500 kronor för en topp och 4 000 kronor och uppåt för en klänning.
”Jag vill bara att de ska bli inspirerade, precis som jag blev när jag var ung och såg mina första modevisningar. Det fanns ju inte på kartan att man skulle köpa kläderna. Men man får idéer till hur man kan kombinera färger och hur man kan bära ett visst plagg på ett nytt sätt.”
Tjejsnacket
Själv har hon fått inspiration från tjejsnack när hon formgivit den höstkollektion som nu visas på modeveckan.
”Min inspirationskälla har varit de samtal som uppstår i ett rum med bara kvinnor: i bastun, på kafferepet, i nagelsalongen. Det är en speciell trygghet som skapas när det är enbart kvinnor. I min hjärna har jag skapat en klubb för kvinnor i alla olika åldrar, från gamla damer till unga tjejer, som bär kläderna.”
Fotnot 1. Ida Klamborns visning sker onsdagen den 3 februari kl 17 på Kulturhuset. VR-paketet kan beställas på democraticfrontrow.com, där även showen kan följas live.
Fotnot 2. Tidigare samma dag, kl 13 i Kulturhuset, arrangerar ASFB och Dagens industri en paneldebatt kring ämnet fashion technology. Debatten sänds live på weekend.di.se.