Hoppa till innehållet

Fantasifullt på modeveckan

Det bjöds på fantasifulla kreationer och konsumtionskritisk design när avgångseleverna från Textilhögskolan i Borås i går invigde Stockholms modevecka. Di minglade bland publiken och ställde frågan: ”Vad ska man ha på sig i höst?”

Textilhögskolan i Borås invigde modeveckan, här en kreation av studenten Vika (Tori) Im.
Textilhögskolan i Borås invigde modeveckan, här en kreation av studenten Vika (Tori) Im.Foto: Foto: Patrik Olsson
Laird Borelli, redaktör på Vogue.com: ”Jag gillade Pradas styling med korsetter och stora bälten. Jag tror generellt på lager på lager.
Laird Borelli, redaktör på Vogue.com: ”Jag gillade Pradas styling med korsetter och stora bälten. Jag tror generellt på lager på lager.Foto: Patrik Olsson
Cia Jansson, chefredaktör för Elle: ”Köp en dunjacka!”Foto: Patrik Olsson
Lena Patriksson Keller, grundare av Patriksson Communication och styrelseledamot i H&M: ”Något hållbart. Det kan vara ett plagg som håller längre till att uppgradera ett gammalt favoritplagg i garderoben.”Foto: Patrik Olsson
Fia Tegnér, stylist: ”Våga mer paljetter. Blanda festplagg med vardagsplagg.” Lisa Pettersson, modechef på Damernas Värld: ”Satsa på spännande accessoarer till klassiska plagg.”Foto: Patrik Olsson
Gunilla Grübb, senior advisor på Stockholm Fashion District: ”Skinn och höga klackar.” Helena Waker, vd för Stockholm Fashion District: ”En lurvig mohairtröja i vitt eller ljusblått.”Foto: Patrik Olsson
Emilia de Poret, Säker stil-podden: ”Sammet, men inte från topp till tå utan blandat med basplagg som en vit skjorta.”Foto: Patrik Olsson
Emma Ohlson, generalsekreterare på ASFB: ”Jag älskar att återanvända och upscala kläder.” Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare till H&M: ”Valfritt, men en härlig kappa håller fortfarande.”Foto: Patrik Olsson
Fredrik Robertsson, pr-man: ”Paljetter för män, likt plaggen den indisk-brittiskew designern Ashish gör. Fantastiska.”
Fredrik Robertsson, pr-man: ”Paljetter för män, likt plaggen den indisk-brittiskew designern Ashish gör. Fantastiska.”Foto: Patrik Olsson

När den samlade svenska modeeliten på måndagen tog plats på front row i Stora salongen på Berns för invigningen av Fashion Week Stockholm var det inte något av de stora etablerade märkena som gjorde öppningsvisningen. Det prestigefyllda uppdraget gick till ett gäng nybakade modestudenter från Borås, som bjöd på en mångfacetterad show.

I bildspelet här bredvid bjuder ett antal modeprofiler ur publiken på sina bästa modetips till hösten.

Innehåll från MazdaAnnons

Hyllar fyrhjulsdriften – på el: ”Får lite V8-känsla när jag kör”

Ulf Jonsson gör långresor med tungt släp minst två helger i månaden på de mest krävande svenska vägarna.

Med Mazdas flaggskeppsmodell, laddhybriden CX-60, har han aldrig stött på bekymmer.

– Vi har aldrig gått bet. Fyrhjulsdriften i kombination med den starka motorn gör att jag inte ens behöver slå på offroad-läget, säger han.

EXTERN LÄNK: Mer om Mazda CX-60 – se erbjudandet här

Just den här helgen är stockholmaren Ulf Jonsson i Stora Blåsjön och åker skoter. Han och frun brukar regelbundet åka hit eller till Edsbyn i Hälsingland. På vägarna till Stora Blåsjön som ligger i norra Jämtland, krävs det en stark och pålitlig bil.

– Fyrhjulsdriften måste vara väldigt bra. Man vill inte börja sladda i backar med skotersläp. Dessutom behövs en stark motor, vilket Mazda CX-60 med sina 327 hästkrafter definitivt har.

Samtidigt upplever Ulf Jonsson att bilen är bränslesnål sett till sin storlek.

– Nu när jag körde upp till Stora Blåsjön mitt i vintern med dubbdäck och skoter på släpet drog den 0,8 liter per mil. Han behöver inte jobba så mycket i uppförsbackar, och jag får lite V8-känsla när jag kör.

Till vardags driver Ulf Jonsson eget företag i byggbranschen och han tar ofta bilen till jobbet. Han köpte Mazda CX-60, sin tredje Mazda, i oktober. När det blev dags att köpa nytt letade han efter en stark laddhybrid som skulle passa hans körmönster.

– Att köra helt på el var inte aktuellt för våra vanor. Jag tittade på tre modeller från andra tillverkare men den starka motorn, fyrhjulsdriften och dragvikten på 2500 kg gjorde valet enkelt till slut. Vi är dessutom väldigt trygga med Mazda.

Mazdas generösa garanti på tio år känns väldigt bra, tycker Ulf Jonsson.

– Att köpa en ny bil kostar ganska mycket pengar. Mazda CX-60 är prisvärd, men det är ändå en stor investering. För oss har allting bara fungerat hittills, men skulle det vara något på en ny modell känns det tryggt att Mazda står för kostnaderna vid en återkallelse, säger han.

En annan anledning till att valet föll på Mazda CX-60 är körkänslan.

– Man blir ett med bilen. Den är extremt rolig att köra.

I normalläget gör Mazda CX-60 0–100 på 5,8 sekunder.

– Trots bilens storlek tycker jag att den går som en Mazda Miata. Kurvtagningen är galant och den är så sportig att köra att det nästan är larvigt.

– Ibland drar jag ut och kör bara för att det är roligt. Och dessutom på el, vilket gör att mina nöjeskörningar alltid är fossilfria.

I Stockholm kör Ulf Jonsson de allra flesta milen på el.

– Vi tankar aldrig i Stockholm och kör 90 procent av våra resor i stan utan utsläpp. Jag kör sällan mer än fyra mil per dag. En laddhybrid passar verkligen våra behov perfekt.

Mazda CX-60 har en räckvidd på 63 kilometer enligt WLTP*. Möjligheten finns att köra upp till 140 km/h på el. Ulf Jonsson lyfter fram en annan funktion som han gillar med laddhybriden.

– En fiffig grej är att man kan ladda den genom att trycka in en knapp när man kör på bensin. När vi åker norrut brukar jag använda funktionen under slutdelen av resan. Det drar lite mer bränsle, men det är knappt märkbart, säger han.

– När vi kommer fram har vi fem mil el till bilen. Det lilla jag kör här uppe kör jag därför på el.

Elmotorn är monterad mellan bränslemotorn och växellådan, vilket gör att alla fyra hjulen kan drivas elektriskt. Ulf Jonsson är glad över att slippa kallstarta bensinmotorn för att köra två kilometer uppe i norr.

– Det är helt suveränt. Vi slipper slitaget på motorn och gör ett miljövänligt val på samma gång.

EXTERN LÄNK: Skräddarsy din Mazda CX-60 direkt här 

 

Mer från Mazda

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mazda och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera