Hoppa till innehållet

Duon vill skrädda för större skaror

Designduon Natalia Altewai Ohlsson och Randa Saome visar i dag sin tionde kollektion på Stockholms modevecka.
Nu letar de investerare för att kunna gå från att vara ett hyllat, men litet, exklusivt märke till internationell succé.

SPRÅKA PÅ ITALIENSKA. I studion i Gamla stan. Natalia Altewai Ohlsson och Randa Saome talar flytande italienska efter sina fem år i Milano. Fotograf Joey Abrait ber dem att berätta om sin första visning, på italienska, och får höra en lång historia.
SPRÅKA PÅ ITALIENSKA. I studion i Gamla stan. Natalia Altewai Ohlsson och Randa Saome talar flytande italienska efter sina fem år i Milano. Fotograf Joey Abrait ber dem att berätta om sin första visning, på italienska, och får höra en lång historia.Foto: Joey Abrait

Den svenska modevärlden anklagas ofta, och delvis med rätta, för att vara en ankdamm. De flesta känner varandra, klär sig homogent och är överens om vad som är god smak och motsatsen. Natalia Altewai Ohlsson och Randa Saome kom in i branschen från ett helt annat håll.

Natalia Altewai Ohlsson är uppvuxen i Malmö och Randa Saome i Stockholm, men de lärde känna varandra på designlinjen på högskolan Istituto Marangoni i Milano. De blev vänner, flyttade ihop och stannade i staden också efter examen för att jobba på modehuset Etro respektive hos broderimästaren Jato. När de bestämde sig för att säga upp sig och starta gemensamma Altewai Saome gjorde de det från Malmö, utan kopplingar till någon i Stockholms modevärld.

”I Malmö var vi fria att fokusera på vårt varumärke och behövde inte tänka på att umgås med folk i branschen, gå på fester och mingla. Vi kände ingen i branschen och det var skönt i sig”, säger Randa Saome.

Men efter den första kollektionen 2011 gick det snabbt och redan säsongen efter visade de på Stockholms modevecka första gången, med fina recensioner. Särskilt hyllades det högklassiga hantverket och det påkostade broderiet, som duon hade anlitat den gamla arbetsgivaren Jato att göra i Italien.

Nu när modeveckan visar höst- och vinterkollektionerna för 2016 har Altewai Saome nått fram till sin tionde kollektion på modeveckan, och sin elfte som varumärke.

Duon har också hunnit med en lång rad samarbeten, bland annat har de gjort aktivitetsband för Sony, en matta för Bolon, matchtröjor till svenska fotbollslandslaget ihop med Adidas, hundhalsband för Wonderboo och nyligen avslutade de ett tvåårigt samarbete med streetwearmärket Wesc som de designade damkläder för.

”Vi har tackat nej många gånger också, men vi är inte snobbiga. Man lär sig otroligt mycket på samarbeten. För oss har det bara varit roligt. Man får tänka på annat än mönsterkonstruktion och kollektioner och det är bra att komma ifrån sin vanliga rutin”, säger Randa Saome.

Numera har de kontor i Gamla stan i Stockholm. Trots att det bara är några dagar innan deras visning är stämningen lugn.

”Vi är faktiskt färdiga redan, det känns bra”, konstaterar Natalia Altewai Ohlsson.

”Kollektionen är inspirerad av japansk och brittisk skräddartradition. Det är otroligt inspirerande och intressant hur de arbetar med detaljer och hantverk. Vi har till exempel arbetat mycket med sömmar, som här på ett par byxor har vi lagt dem utanpå”, fortsätter hon och förevisar ett par vida byxor i ull.

Altewai Saome låter sy upp sina plagg i olika europeiska länder – ”beroende på vad de är bäst på” – men Portugal, Bulgarien och Italien är återkommande. De har agenter för de skandinaviska och internationella marknaderna och berättar att försäljningen av deras plagg ökar särskilt i bland annat Hongkong och övriga Kina samt Kuwait och Japan.

”Nu när vi har fyllt 30 år själva så är vi närmare vår kund i ålder och erfarenhet. De som köper våra kläder är främst karriärkvinnor som är 30 år och över. Vi förstår mera hur deras liv är nu, hur en kappa för en advokat eller psykolog ska se ut. Det är skönt att vara mer medveten om vilket liv våra kunder lever”, säger Natalia Altewai Ohlsson.

Vännerna känner numera varandra så väl att de avslutar varandras meningar.

”Vi har ingen respekt för varandra på det sättet att vi kan vara helt ärliga med vad vi tycker om allt”, säger Natalia Altewai Ohlsson.

Många hänvisar fortfarande till broderier när Altewai Saome kommer på tal, men själva vill de inte att detta ska definiera dem.

”Vi gjorde mycket tungt broderi i början för vi vill göra en bra show, men få har råd att köpa sådana plagg. De blir väldigt dyra och exklusiva. Vi vill inte vara ett otillgängligt märke. Visst kostar våra kläder mer än många andra, men man får ett oerhört genomarbetat plagg som håller väldigt länge”, fortsätter Natalia Altewai Ohlsson.

En kavaj från Altewai Saome ligger ungefär på 5 000 kronor och byxor för 3 500 kronor.

Planen är nu att för första gången sedan starten hitta en investerare till företaget.

”Vi är fortfarande ett litet företag och vi har vuxit sakta men säkert. Nu är vi redo att satsa mer internationellt och för att göra det behöver vi hitta rätt investerare, som förstår vad vi gör, för att hitta fler möjligheter till expansion”, säger Natalia Altewai Ohlsson.

Hur viktig är svenska modeveckan för er?
”Särskilt de senaste säsongerna tycker vi att det har gett mycket exponering, särskilt internationellt. Vi har fått förfrågningar från bland annat amerikanska Vogue efter visningarna. När moderedaktören Giovanna Battaglia, som arbetar med W Magazine och japanska Vogue, såg den senaste visningen upplevde vi att det gav effekt också”, säger Natalia Altewai Ohlsson.

Skulle ni kunna tänka er att starta en enklare och billigare underlinje?
”Det är ju mycket vanligt att designers har det. Men vi håller fast vid vår vision, vi vill att det vi gör ska sälja. Vi märker ju också att det funkar internationellt”, säger Randa Saome.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera