Di Weekend MODE

Den senaste modeflugan – svart på vitt

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

DJURISKT SNYGGT. Ur Guccis senaste vår- och sommarkollektion. Och skor från Topshop Unique.

Foto: TT

”Människor bär zebra på grund av Céline. Men varför bär zebran zebra?”, skriver Linda Leopold i en modekrönika.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Är zebran den nya leoparden?” undrade brittiska The Daily Telegraph i fjol. Leoparden som länge befunnit sig högst i djurprintens näringskedja hade börjat tappa sin status. Från att ha varit en exotisk, glammig och smått dekadent krydda hade leopardmönstrat med åren förvandlats till en neutral bas, nästan lika vanlig som marinblått, eller kamel. Och när leoparden är den nya kamelen blir zebran den nya leoparden. De svartvita ränderna började synas allt mer, hos Isabel Marant, Gucci och Topshop. Tidningen spårade trendens ursprung till ett par åtrådda zebramönstrade pumps från det franska modehuset Célines höstkollektion för 2015, som även innehöll zebrakappor och zebraväskor.

Människor bär i dag alltså zebra på grund av Céline.

Men varför bär zebran zebra?

Den frågan har förbryllat biologer sedan charles Darwins dagar. Vad fyller det där grafiska, magiska mönstret egentligen för funktion?

Tim Caro, biologiprofessor vid University of California, Davis, och expert på färgteckning hos djur (som även studerat jättepandor och kokoskrabbor), har ägnat ett decennium åt att försöka lösa gåtan om varför zebror ser ut som de gör. Handlar det om kamouflage? Fungerar ränderna som en synvilla? Eller som en streckkod, som gör att zebror kan hålla koll på varandra?

Till slut verkade han ha hittat svaret. I den nyutkomna boken Zebra Stripes beskriver Tim Caro år av undersökningar och vånda. Hur han sommar efter sommar åkte till Katavi National Park i västra Tanzania för att studera zebrorna i deras naturliga miljö. Systematiskt betade han av hypotes efter hypotes. Och åkte frustrerad hem, år efter år, utan resultat.

Kamouflage? Svartvitt bredrandigt gör knappast att man smälter in på den öppna savannen. Men svartvit päls hos djur kan också signalera fara – tänk skunk – och avskräcka köttätare från att attackera. Lejon, hyenor och andra fiender till zebran jagar dock främst i gryning och skymning, då de svartvita ränderna flyter ihop till grått och varken skyddar eller skrämmer.

Synvilla? Zebror som flyr i flock bildar ett grafiskt virrvarr som gör det svårt att urskilja ett enskilt byte. Det tycks hur som helst inte hindra lejon från att fånga och äta dem.

Kommunikation? Olika zebror har olika mönster, vilket skulle kunna underlätta igenkänning. Men om hästar känner igen varandra utan ränder bör zebror också göra det.

Nedkylning? Den temperaturskillnad som uppstår mellan svarta och vita ränder i gassande solsken kan enligt en känd hypotes skapa en avkylande effekt. Tim Caro fotade zebror, bufflar och giraffer med infraröd kamera. Zebrorna var inte svalare.

Celine Dion – långt ifrån mesig mainstream

En sommar lät Tim Caro en skräddare i Dar es-Salaam sy upp några svartvitrandiga dräkter åt honom. Han gick runt i dem i nationalparken medan en assistent följde efter och noterade hur många insekter som landade på honom. Han provade samma sak draperad i äkta zebrapäls. Och, som kontrollstudie, med den mer alldagliga huden från en gnu. Han visste att en del flugor inte gillar svartvitt. Men det var först när han jämförde kartor över förekomsten av zebror, samt deras släktingar med färre ränder, med förekomsten av bromsar, som det blev uppenbart för honom. Zebrans ränder är till för att undvika att bli biten av blodsugande, potentiellt dödligt smittande, flugor.

Efter mer än hundra år av hypoteser kan mysteriet – äntligen! – vara löst. Eller i alla fall delar av det. Fortfarande kvartstår frågor om varför de svartvita ränderna har just den effekten. Och medan flugorna skyr zebramönstrat dras modeskapare till det som … lejon och hyenor.

 

Ränderna går aldrig ur

”Laddad, vulgär, intensiv”, sa Célines designer Phoebe Philo om den zebrainjekterade kollektionen från hösten 2015 som tros ha triggat ett nytt intresse för det svartvita mönstret. ”Vulgär” låter kanske som att ta i en aning, men i Célines minimalistiska värld var zebra förmodligen ett kittlande steg över den smakfulla gränsen. ”Jag skulle vilja hävda att vi kvinnor gillar sådant.” Hon brukar veta vad hon pratar om.

 

Randiga kändisar

”Min design ska ge självkänsla”

Zebrorna i Guccis svart-vit-orange ensemble i senaste vår- och sommarkollektionen var uppenbarligen inspirerade av Scalamandrés ikoniska tapet. Den skapades för New York-restaurangen Gino of Capri 1945 – en institution som innan den stängde 2010 blivit lika känd för zebrorna på väggarna (314 stycken) som stans bästa tomatsås. Zebratapeterna syns i Woody Allens Mighty Aphrodite, i en scen från Gino’s, och prydde rollfiguren Margot Tenenbaums sovrum i The Royal Tenenbaums.

 

Med 80-talskänsla

Topshop Unique, den brittiska kedjans catwalkkollektion, plockade upp 1980-talskänslan i zebramönstrat i sin visning på Londons modevecka för vår- och sommarsäsongen 2017. Inspirerad av klubbkidsen, som på den tiden frekventerade uteställen som Camden Palace och Blitz, mixade kollektionen zebra med svart PVC och knallrosa. Och zebra med zebra. En recensent skrev: ”Are you listening, Theresa May?”, med hopp att få se den brittiska premiärministern i dubbelmönstrat.