Di Weekend MODE

Ambitiös, välklädd och hemlös

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Thomas Wirthensohn har gjort filmen om Mark Reay.

Foto: Pressbild

Från utsidan verkar Mark Reay, 52, leva det glamourösa livet bakom scenerna i New Yorks modevärld.
Men i själva verket är han hemlös efter att modellkarriären tagit slut och pengarna sinat.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Mark Reay har silversprängt hår i böljande vågor och ett ansikte som åldrats likt årgångsvin. Skjortan ­smiter åt över den forna modellkroppen när han fotograferar unga vackra kvinnor bakom scenen under New Yorks modevecka. Han rör sig med sin kamera mellan modevisningar och konstgallerier och ser ut att leva det mest glamourösa, avundsvärda livet.

Efter midnatt åker han hemåt mot East Village. Han har sina ritualer. När han klivit in genom porten stannar han och lyssnar efter steg. Om han hör en granne på väg ned smiter han snabbt ut igen för att göra ett nytt försök någon minut senare. Vad ingen av de andra hyresgästerna känner till är att han de senaste tre åren har bott på deras tak.

”Här är mitt vardagsrum”, säger Mark Reay en kväll när han kliver ut på terrassen. Manhattans silhuett ser magisk ut härifrån. Empire state building glittrar i grönt och blått. Mindre fashionabel är hans sovplats – en presenning, en sovsäck, en dunk fylld med gårdagens toalett­besök som han inte hunnit tömma. Mark Reay gör korstecknet och lägger sig för att sova.

Den österrikiske regissören Thomas Wirthensohn följde Mark Reay under två år. ­Dokumentären Homme Less (visades nyligen på svenska Peace & Love Film Festival) skildrar hur den före detta modellen och skådespelaren på de mest intrikata sätt pusslar ihop sin tillvaro. Han arbetar som streetstylefotograf åt olika tidningar, ­fotar bakom scen under modeveckorna två gånger om året, gör inhopp som statist i Hollywoodproduktioner och reklamfilmer. Han extraknäcker till och med som jultomte. Men när sjukförsäkring, mat och mobil är ­betalda finns inte en dollar kvar till hyra.

Samtidigt gör Marks utseende att ingen skulle ta honom för hemlös. Han lever på ruinens brant men ser ut som en miljon dollar.

På gymmet tränar han, duschar och rakar sig. Han ­tvättar sina skjortor i handfatet, torkar dem på hand­torken och stryker dem sedan pedantiskt. I några skåp finns allt han äger. Insidan av skåpsdörrarna pryds av urrivna sidor från modetidningar med bilder av lättklädda tjejer. Här ligger också hans egen gamla modellbok, inplastade svartvita bilder av honom från 1980-talet ur tidningar som Vogue.

Wirthensohns film går att se genom en mängd olika filter. Som en historia om den försvinnande medelklassen, om ihåligheten i den amerikanska drömmen, om den krassa ekonomiska verkligheten för människor med ”fria yrken”, och mer specifikt om svårigheten att ­åldras i en ungdomsdyrkande modevärld. Liksom Mark Reay är ­Thomas Wirthensohn själv före detta modell. Den polerade ytan i ­modevärlden gör kontrasten mot Mark Reays hemlöshet extra påtaglig i filmen. I stället för att försöka börja om på nytt någon annanstans väljer han att offra tak över huvudet för att kunna leva kvar i glamouren och den enda stad som inte gör honom uttråkad. Men när han åker tillbaka till New Jersey för att hälsa på sin gamla mamma skäms han. Han är 52 år gammal och livet blev inte som han tänkt sig.

Det mest skrämmande med filmen är kanske att ingenting egent­ligen tycks ha gått fel. Det var inget stort trauma eller någon drastisk förändring som försatte honom i den här situationen. Karriären bara ebbade ut. Pengarna började sina.

Mark Reay går längs Manhattans gator, förbi hemlösa som ber om pengar han skulle vilja ge dem om han kunde. Förbi mode­butiker och lågprisaffärer.

”För det mesta är jag lycklig”, säger han och suckar nästan ljudlöst. ”För det mesta.”

Pierre Bergés och Yves Saint Laurents konstsamling såldes på Christie's 2009. Foto: TT

Först konsten – nu säljs böckerna

Innan Pierre Bergé träffade Yves ­Saint Laurent, och de tillsammans började bygga sitt i dag världsberömda modehus, kretsade hans liv mest kring litteratur. Som nyinflyttad yngling i Paris efter kriget fick han arbete på ett antikvariat och umgicks med författare som Albert Camus, Jean Cocteau och Jean-Paul Sartre. ­Senare började han själv att samla ­värdefulla böcker och under åren har han byggt upp ett imponerande privat bibliotek bestående av 1 600 rariteter från 1400-talet och framåt. Här finns sådant som Gustave Flauberts Madame Bovary med en handskriven dedikation till Victor Hugo.

Efter att Yves Saint Laurent gått bort 2008 såldes hans och Pierre Bergés konst- och antikvitetssamling på auktionsbyrån Christie’s, för runt 3,5 miljarder kronor. Nu är det dags för böckerna. I december äger den första av sju auktioner rum i Paris. Under hösten visas ­delar av samlingen upp på ­Sotheby’s, först i New York, därefter Hongkong och London. Missa förresten inte samtalet ­mellan den nu 85-årige Bergé och Umberto Eco på ­ ­sothebys.com

Hussein Chalayan blir en permanent del av Madame Vionnets designteam.

Perfekt matchning

Hussein Chalayan brukar ofta kallas en arkitektonisk designer. Madame Vionnet, när det begav sig, likaså. Att Chalayan nu blir en permanent del av det återuppståndna modehusets designteam (Vionnet stängde vid krigsutbrottet 1939, rättigheterna till märket såldes på 1980-talet och det öppnade på nytt 2006) låter som en match made in heaven. Förhoppningsvis kan han ge huset ny energi. För något år sedan anlitades Chalayan för att designa en demi-couture-kollektion för Vionnet, nu ska han även göra konfektionsplagg. Samtidigt fortsätter han som tur är med sitt eget märke, som nyligen (trots att Hussein Chalayan varit verksam som designer i mer än två decennier) öppnade sin första butik i London.

Coco Chanel.

Chanel till Sverige

Efter år av rykten bekräftades det nyligen att Chanel öppnar butik i Stockholm, modehusets första i Norden. Adressen blir Birger Jarlsgatan 7 och öppningen kommer att ske någon gång under våren 2016. Annat nytt i ­Chanelvärlden den här hösten är utställningen Mademoiselle Privé på Saatchi Gallery i London som öppnar den 13 oktober. Den ska vara uppbyggd som en resa genom Coco Chanels liv, där olika rum plockar upp delar av hennes historia – en trädgård dedikerad till hennes kärlek Boy Capel, första butiken i Deauville, ett Chanel No. 5-laboratorium. Utställ­ningen pågår till den 1 november.