mode

Jätten laddar för nya affärer

Tio år efter att H&M framgångsrikt lanserade kedjan Cos har retailjättens varumärkes-portfölj vuxit till sig rejält. Två nya koncept utvecklas just nu parallellt – varav ett ska presenteras nästa vecka.

Ränderna går aldrig ur

”Människor bär zebra på grund av Céline. Men varför bär zebran zebra?”, skriver Linda Leopold i en modekrönika.

Mode: »Jag inspireras av Stockholm«

Kostymören Jenn Rogien är hjärnan bakom kläderna i succéserierna Girls och Orange is the New Black. Nu kommer hon till Stockholm för att berätta hur mode påverkar tv-serier.

Mode: Här formas framtidens modeskapare

London. Världens bästa modeskola finns i London. Varför rankas den högst år efter år? Di Weekend Mode har besökt Central Saint Martins, studerat hur den förbereder elever på den snabbskiftande modeindustrin och träffat morgondagens modeskapare.

Mode: Pippi på kreativa looks

Italienska Florens drar två gånger om året till sig en speciell sorts modevarelser. Påfåglarna är männen som klär sig för att synas. Men fenomenet uppskattas inte av alla i modevärlden.

Mode: Absolut gehör för stil

Korsbefruktningen mellan musik och mode är ett bärande tema under vårens Fashion Week Stockholm. Di Weekend har pratat med sångerskan Sabina Ddumba, Whyredgrundaren Roland Hjort och Hopedesignern Frida Bard om hur artister och modeskapare influerar och berikar varandra.

Mode: »Man slösar bort möjligheten«

Modeprofilerna Emma Veronica Johansson och Philip Warkander beundrade länge varandra på avstånd innan de träffades och bestämde sig för att brevväxla om mode. Nu har breven blivit en bok.

Framgångssagan som utmanar modebranschen

För två år sedan startade tvillingarna Victoria och Elizabeth Lejonhjärta ett Instagramkonto. I dag är de två av den svenska modevärldens största it-girls, profiler i flera stora reklamkampanjer och har ett nära samarbete med artisten Drake. För Di Weekend Mode berättar systrarna om en okonventionell väg till framgång.

Moderedaktör redo för fest

I 20 år har Elle-galan prisat Modesveriges främsta kreatörer. Men när galan hålls i kväll blir det ingen nostalgiresa. I stället vill chefredaktören Cia Jansson att det ska bli en fest i framtidens tecken.

DHL-tröjans genomslag är obegripligt

Om något plagg definierade 2016 är det märket Vetements t-shirt från vårkollektionen med DHL tryckt över bröstet, skriver Linda Leopold i en krönika.

Flykten från shopokalypsen

Shoppinghysterin har skapat en motreaktion – nu är konsumtionskritiskt mode i ropet, skriver Di Weekends modekrönikör Linda Leopold.

Sked ska avgöra striden mellan mobiljättarna

Di Weekends krönikör Linda Leopold om ”Samsung vs Apple” – den ultimata uppgörelsen mellan form och funktion.

Fantasifullt på modeveckan

Det bjöds på fantasifulla kreationer och konsumtionskritisk design när avgångseleverna från Textilhögskolan i Borås i går invigde Stockholms modevecka. Di minglade bland publiken och ställde frågan: ”Vad ska man ha på sig i höst?”

Mode: »Kanye West triggade oss«

Det hyllade herrmodemärket Cmmn deltar för första gången på Stockholms modevecka. Di Weekend har talat med grundarna Emma Hedlund och Saif Bakir om samarbetet med Kanye West, framtidsambitioner och vikten av ett perfekt ytterplagg.

Afrika erövrar catwalken

En snabbt växande medelklass har fått modeindustrin på jättekontinenten Afrika att blomstra. Den svenske fotografen Per-Anders Pettersson har fångat utvecklingen på bild.

Mode: Bärande mode av mänsklig hud

Modeskaparen Lee Alexander McQueen, som tog livet av sig 2010, hade en speciell förmåga att hitta skönhet i det makabra, skriver Di Weekends moderedaktör Linda Leopold.

Mode: »Jag vill vara helt fri«

Antwerpen six vände upp och ner på modevärlden under 1980-talet och skapade en helt ny typ av mode. Di Weekend har träffat en av de sex, Walter Van Beirendonck, för att tala om vänskap, kläder och avundsjuka.

Mode: De tre revoltörerna

Med nya vd:n Mia Hemmingson och ordföranden Michael Storåkers i ryggen bryter Carin Rodebjer den traditionella modecykeln. När det snabbväxande märket nu gör comeback på modeveckan visas både höst- och vårkollektionen.

Taggat och delbart

Med Kenza Zouitens blogg som grundpelare har Ivyrevel snabbt blivit ett modemärke att räkna med. I våras gick även klädjätten H&M in som delägare. Men det är bara början, lovar grundarna. ”Vi ska bli det största digitala modehuset i världen.”

»Ju längre vi lever desto yngre blir vi«

När medellivslängden ökar förändras också vad som anses vara normalt beteende för en viss ålder. En kreativ garderob kanske dessutom adderar några år, skriver Di Weekends modeskribent Linda Leopold.

Badbyxan som ska förändra mäns liv

Med multibadbyxan Meander hoppas Panos Emporio kunna ”revolutionera badmodet”. Men frågan är om inte badklädeskungen från Borås snarare gjort sin egen ”man-bra”?

Caitlyn Jenner är H&M:s nya ansikte

H&M satsar på mångfald. Modell för den kommande sportkollektionen är Caitlyn Jenner, OS-medaljören som i fjol genomgick en könskorrigering.

Tid för ny svensk klocka

Det svenska klockmärket Bravur flyttar fram positionerna. Nu släpper bolaget en ny modell som tillskillnad från tidigare urverk konstruerats i Stockholm.

»Den fiktiva modellen alla vill kindpussa«

Modebranschen är tacksam att göra sig lustig över, skriver Di Weekends modereporter Linda Leopold i en krönika.

Fullbokat inför modepremiär

Di Weekend ställer sex frågor till Helena Waker, vd för Agenturföretagen och för Stockholm fashion district i Nacka Strand.

Inga fler artiklar tillgängliga