Hoppa till innehållet

Lyxig retro i kvarteret

Trevlig atmosfär, men lite ojämnt i köket – Di Weekend har besökt en kvarterskrog på Söder med en skön Medelhavskänsla.

Schackrutigt golv och träböjstolar präglar den trevliga restaurangmiljön. Vita dukar, tygservetter och vackra bestick ger känsla av finkrog.
Schackrutigt golv och träböjstolar präglar den trevliga restaurangmiljön. Vita dukar, tygservetter och vackra bestick ger känsla av finkrog.Foto: Foto: Hampus Andersson
Agnolotti med råräkor. Pastan är fylld med ricotta, vitlök och persilja.
Agnolotti med råräkor. Pastan är fylld med ricotta, vitlök och persilja.Foto: Hampus Andersson
På menyn: Sallad med rödbetor, blodapelsin och ricotta.Foto: Hampus Andersson
Köksmästaren Jacob Ker Lamb och kocken Gustav Samuelsson.Foto: Hampus Andersson
Café Nizza serverar öl under eget namn.Foto: Hampus Andersson
Som dessert:Vaniljpannacotta med blodapelsin, pistasch och campari.
Som dessert:Vaniljpannacotta med blodapelsin, pistasch och campari.Foto: Hampus Andersson

Café Nizza är kvarterskrogen som plockat upp lyxkrogens kasserade attribut. Här ligger vita dukar på borden och stearinljus skänker ett romantiskt skimmer åt den trevliga hörnlokalen med stora fönster mot gatan.

Det känns lite som uppochnedvända världen. I dag kan ju en finkrog mycket väl ha inredning som brukar förknippas med den enklare form av restaurang som kvarterskrogen alltid betraktats som: träbänkar, pinnstolar och matbord som saknar duk.

Det vilar en skön retrokänsla över Café Nizza. Den förstärks av att gästerna, åtminstone vid Di Weekends besök, inte i huvudsak är söderhipsters. Majoriteten utgörs snarare av medelålders par.

Fast meny

Retro är också stavningen på krogen:Nizza. Det är italienska för Nice, men den franska staden gick faktiskt under namnet Nizza också på svenska förr i tiden.

Evert Taube skrev Tango i Nizza i San Remo på andra sidan italienska gränsen. Och det är i den regionen köket rör sig: Sydfrankrike, delar av norra Italien och med en avstickare till Spanien.

Sällskapet vid bordet på vår andra sida har inte förstått att den som bokar bord inte har några valmöjligheter. Det enda som erbjuds är en fast meny för 500 kronor. Men krogen visar sig vara flexibel och de får beställa från barens à la carte-meny i stället, som består av ett fåtal små- och mellanstora rätter.

En enda mussla

Det verkar vara en trend att servera mat på assiettliknande tallrikar, och då blir mängden därefter. I det här fallet är det rättvisare att tala om antal serveringar än rätter. Vid ett besök inleds måltiden med moules gratinées. Det visar sig vara en (1) gratinerad mussla.

Den rökta oxtartaren med oliver och sardeller påminner om tapenade. Den försätter oss i skön Medelhavsstämning, och när maten är så god, ja då vill man förstås ha mer. Men tallriken är alldeles för snabbt aväten.

Menyn omsätts så ofta att det egentligen inte är någon mening att recensera enskilda rätter, men upplägget verkar vara att den tredje serveringen alltid är en pasta av något slag. En pasta peperonata med kapris är en liten besvikelse. Det rätta stinget och sältan saknas, i stället tar en märkbar beska över.

Havskräfta med pumpa serveras med stekt lök och tärnat äpple, som bidrar med lite syra. Det tillhör det mest minnesvärda vi ätit på Café Nizza. En rätt med härligt söt hummer serverad med betor är en annan höjdpunkt.

Bröst, lår och hjärta från Bresseduva med plommon och rödbetor är en mustig och smakrik rätt. Men som sagt, varken fullträffarna eller de mindre lyckade rätterna är kvar på menyn när detta läses.

Välkommet tillskott

Café Nizza är lite både och. Trevlig atmosfär, eller ambiance som man säger i Nice, kunnig och uppmärksam service, men ett lite ojämnt kök. Men Medelhavsmat brukar vara ett vinnande koncept, liksom den lite bättre kvarterskrogen, som vinner terräng. Café Nizza är ett välkommet tillskott i kvarter som börjar bli krogtäta. Tvärs över gatan ligger Söders bästa restaurang, Nook, som fick 22 poäng i Di Weekends senaste test.

300 meter bort, på Erstagatan, har vinbaren Folii just öppnat. Det är inte oviktigt i sammanhanget, Café Nizza har stort vinkunnande och intressant utbud och förhållandevis många platser i bardelen. Med andra ord, en konkurrent.

Café Nizza är för övrigt systerkrog till Babette på Roslagsgatan. Släktskapet blir tydligt när man tittar på deras hemsidor som tyvärr är lika intetsägande.

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera