Hoppa till innehållet

Krogtest: Trångt, franskt och excellent

En av stans bästa franska krogar, men man sitter nästan i knät på bordsgrannarna.

Enligt traditionen ska ett brasserie bjuda på enkel god mat i avslappnad miljö.
Enligt traditionen ska ett brasserie bjuda på enkel god mat i avslappnad miljö.Foto: Jack Mikrut
Brasserie Bobonne – en fransk klassiker.
Brasserie Bobonne – en fransk klassiker.
När Grands Franska stängdes öppnades Bobonne av några i personalen.Foto: Jack Mikrut
Halstrad anklever med ugnsbakade plommon och hasselnötter.
På menyn: Confiterad tupp med spetskål, linser och tryffel.Foto: Jack Mikrut
Vinutbudet är digert, både på flaska och glas.
Vinutbudet är digert, både på flaska och glas.Foto: Jack Mikrut

Trots den stora glasrutan ut mot Storgatan är det lätt att gå förbi Brasserie Bobonne. Kanske är det den i sanningens namn rätt slätstrukna inredningen med småtrista väggfasta soffor, mockamelerad heltäckningsmatta och bord med stärkta vita dukar som gör att man inte tittar in två gånger. Det är synd. Den som blundar går miste om en av Stockholms bästa franska bistros.

Brasserie Bobonne är ingen nykomling på kroghimlen. Tvärtom. Restaurangen firar nu ett decennium och har sedan flera år, lite i skymundan, hedersbetyget Bib Gourmand i Guide Michelin. Det betyder att man serverar god mat till rimliga priser, en kvalitetsstämpel strax under de vanliga stjärnkrogarna som ofta stjäl alla rubriker när den franska krogbibeln kommer ut.

Vi kan inte annat än hålla med. Maten är oklanderlig, okomplicerad och fransk ut i fingerspetsarna. Det enda undantaget är skålen med tempurafriterade hericot vertes som vi får till råbiffen. En råbiff som för övrigt är fläckfri, lagom grovmalen och som inte serveras kylskåpskall vilket tyvärr ofta är fallet på många ställen.

Synd att den inte alltid går att få. Menyn på griffeltavlorna som flyttas runt mellan borden byts nämligen varannan onsdag. Några givna inslag återfinns dock alltid: kvällens soppa, sufflé och sorbet.

Havets motsvarighet till råbiff, laxtartar, står dock på menyn vid ett av våra besök och får oss att glömma längtan till köttet med en fräsch smakkombination av äpple och pepparrot. Ännu bättre i sin enkelhet är den bakade spetskålen toppad av en generös dos tryffel.

Alla fiskrätter vi prövar är perfekt tillagade. Först avnjuts en röding med äpple, forellrom och selleri, därefter en torsk som fått sällskap av havskräfta och fänkål. En rejäl bit av säsongsfavoriten skrei serveras med surkål och hummer.

Köttet då? Jo, kalvryggen är inte sämre den: sällsynt mör och med ett perfekt valt glas rött till. Italienskt för ovanlighetens skull.

Träffsäkra vinval

Vid vårt första besök blir vi uppassade som kungar. Vår servitör trollar fram flaskor som inte finns på vinlistan och säljer dem på glas för en rimlig penning. Samtidigt tar han sig tid att pausa vid vårt bord och berätta vinmakarens historia lagom länge. Men så är det också mitt i veckan och inte helt fullsatt.

Vinrekommendationerna är precis lika träffsäkra gången därpå. Överlag är vinkunnandet lika stort som vinlistan är imponerande lång. Vinet är heller inte särskilt dyrt. Ett glas av kvällens årgångschampagne kostar alltid 135 kronor, en tjugolapp mer än den vanliga huschampagnen. Mycket sympatiskt.

Men när varje stol på Bobonne är upptagen pallar servicen inte riktigt för trycket. Någon stress märker man visserligen inte alls av, men lite snurrigt blir det ändå. Brödkorgen får vi bara se skymten av när den bjuds till borden bredvid. Och vinet som egentligen var tänkt till huvudrätten serveras redan till förrätten. Det är minst sagt ojämnt, även om avsikterna är de bästa och tonen hjärtlig. Servicebetyget blir därför inte bättre än en trea, om än en stark sådan.

För lite avskildhet

Även om vi förstår att ekonomin sannolikt kräver det är det på tok för trångt mellan borden. Vi sitter nästan i knät på våra bordsgrannar, en brokig skara människor från Svenskt Näringsliv tvärsöver gatan, medelålders Östermalmspar och några vuxna söner som äter vardagsmiddag med sina mödrar. Att ha ett privat samtal är faktiskt stört omöjligt.

Vi hastar oss därför igenom de utmärkta desserterna. Créme brûléen är precis som den ska vara på en fransk krog: perfekt avvägd knäckighet och sedan den mjuka gräddigheten under. Kombinationen inlagda aprikoshalvor och ingefärsglass fungerar oväntat bra ihop. Och med chokladparfaiten, smaksatt med banan och pecannötter, lyckas köket faktiskt skapa en lagom lätt avrundning på måltiden.

Det är synd att det goda slutet inte får ta längre tid. För får vi bara lite avskildhet är Bobonne en genuint trevlig matupplevelse som vi gärna återvänder till.

Innehåll från LyrecoAnnons

Handla ”rätt” produkter och minska inköpens klimatavtryck

Roy Salame, Key Account Manager på Lyreco Sverige.
Roy Salame, Key Account Manager på Lyreco Sverige.

Med hjälp av historiska, kundunika data hjälper Lyreco sina kunder att handla smartare med minskade utsläpp som följd.

– När vi visar upp siffrorna på hur stora utsläppsbesparingar som kan göras får inköpschefer och hållbarhetsansvariga en wow-känsla, säger Roy Salame på Lyreco.

Det senaste kvartalets inköp av kaffe, rengöringsmedel, pennor och kopieringspapper och ett samlat värde av koldioxidutsläppen dessa inköp givit upphov till – samt hur stora miljöbesparingar som kan göras genom att välja mer miljövänliga artiklar i inköpslistan nästa gång. Denna data kan Lyreco nu presentera för sina kunder på ett konkret sätt.

–  Vi har även jobbat fram sätt att visa klimatavtrycket så att det blir tydligt. 90 kilo koldioxidekvivalenter säger inte så mycket för gemene man, men säger vi att det är lika mycket som en liten personbil släpper ut under en tur-och-retur-resa mellan Göteborg och Stockholm blir det konkret, säger Roy Salame, Key Account Manager på Lyreco Sverige. 

Transparensen banar väg 

Lyreco är en global leverantör av produkter och tjänster till arbetsplatsen. Varje vardag går det ut närmare 20 000 kollin med blandade artiklar från företagets centrallager i Växjö. Hösten 2023 valde Lyreco att ta ett kliv mot att tydligare styra kundernas köpbeteende för att minska utsläppen. Ett viktigt komplement till arbetet som görs gentemot underleverantörer och deras leverantörer, där Lyreco sätter press för ökad transparens och redovisning. 

– För snart tre år sedan satte vi som mål att minska vår klimatpåverkan från allt vi levererar till våra kunder med 50 procent inom fem år (år 2026). Vi är på god väg dit. Genom att våra underleverantörer förser oss med data från produktionen och transporterna, kan vi i nästa led vara transparenta med våra kunder och hjälpa dem att göra medvetna produktval som ger upphov till mindre utsläpp, säger Roy Salame. 

”En wow-känsla”

Kravet på transparens har gjort att många underleverantörer satsat mer på att ta in miljömässigt bättre produkter i sortimentet, menar Roy Salame. Det kan ibland innebära något högre priser för slutkunden, men viljan att betala finns.

– När vi visar upp siffrorna på hur stora utsläppsbesparingar som kan göras får inköpschefer och hållbarhetsansvariga hos våra kunder en wow-känsla. I nio fall av tio väljer man att agera på det vi presenterar, säger Roy Salame. 

Förutom att sporra kunderna till att välja mer miljövänliga alternativ, uppmuntrar Lyreco även till att samla köpen. I stället för att göra flera beställningar i veckan, kan man lägga en större order varannan vecka. Samlade köp innebär färre transporter. 

– Vi märker att vissa kunder är superduktiga på detta, andra har inte kommit lika långt. När vi berättar om branschkollegor som lyckats sänka sina koldioxidutsläpp genom att välja rätt produkter och göra samlade köp, väljer många att haka på. Man vill inte vara sämre än någon annan och tänker ”kan de, så kan vi”, säger Roy Salame.

Läs mer om Lyrecos hållbarhetsarbete här.

Läs mer om Lyrecos lösningar för arbetsplatsen här.

 

Mer från Lyreco

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lyreco och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera