Hoppa till innehållet

Zlatan regisserar myten om sig själv

Det är som att Zlatan har skrivit ett filmmanus, som han nu ser till att förverkliga steg för steg, skriver Henrik Huldschiner, biträdande redaktör för Di Weekend, i en krönika.

LEGENDAR. Zlatan Ibrahimovic med sin son Vincent i avslutningsmatchen för PSG.
LEGENDAR. Zlatan Ibrahimovic med sin son Vincent i avslutningsmatchen för PSG.Foto: Foto: TT

I dag har Zlatan Ibrahimovic ett stort direktsänt lanseringsevent i Paris för sitt nya sportklädesmärke. Platsen och datumet är noga utvalt. Det sker bara tre dagar före Fotbolls-EM kickar igång i den franska huvudstaden, dit Zlatan enligt egen utsago ”kom som en kung, lämnade som en legendar”.

Under de senaste månaderna har det blivit allt tydligare hur Zlatan målmedvetet styr berättelsen om sig själv. Det är som att han har skrivit ett filmmanus, som han nu ser till att förverkliga steg för steg.

”Det kan göras många filmer om mig. Det är som Rambo 1–5, vi kan göra Ibra-ca-da-bra 1–10!”, sa Zlatan Ibrahimovic när jag intervjuade honom för Di Weekend tidigare i våras.

Då tyckte jag att det var ett kul citat som visade på den svenska världsstjärnans hybris. Men nu i efterhand inser jag hur genomtänkt det – och allt annat han sa i intervjun – var.

Alla som jobbat nära Zlatan, vare sig det handlar om landslaget, klubbarna han spelat för eller företagen han samarbetar med, intygar hur Zlatan lägger sig i minsta detalj för att få det som han vill. Att den nya reklamfilm som han har spelat in för Volvo i Paris inte är så mycket reklam för Volvo, utan för Zlatan, är talande.

Vad Zlatan än företar sig så är målet att bygga myten om sig själv.

Mest häpnadsväckande var det i avslutningsmatchen för PSG. Inte bara det att Zlatan gjorde mål i 89:e minuten och därmed slog alla tiders målrekord i PSG. För att fira målet kom hans två söner iförda PSG-tröjor in på planen och lyftes upp av sin pappa, som marscherade ut från matchen – utan att ha blivit utbytt. För att scenen skulle bli perfekt såg Zlatan till och med till att byta plats på sönerna under utmarschen så att deras ryggtavlor visade ”king” och ”legend” i rätt ordning.

Regi: Zlatan Ibrahimovic.

Innehåll från PlantVationAnnons

Utmanar befintlig odlingsteknik för framtidens plantskolor

Johanna Johansson, vd på PlantVation.
Johanna Johansson, vd på PlantVation.Foto: Malin Sikström

En effektiv återbeskogning behövs i den gröna omställningen och plantskolor behöver verktyg för att kunna producera fler skogsplantor. Med en sluten och automatiserad odlingsteknik blir odlingen effektiv och hållbar.

– Huvudfunktionen i vår teknik är att starta upp plantorna, säger Johanna Johansson, vd på PlantVation.

Skogen bidrar till den biologiska mångfalden och är en viktig ersättare till fossila material. Återbeskogning handlar om att återplantera träd efter avverkning samt att utöka jordens befintliga skogsarealer och industrin för trädodling är eftersatt. Man har haft svårt att automatisera och digitalisera produktionen samtidigt som det råder brist på frön. Klimatförändringarna gör att efterfrågan på skogsplantor ökar runt om i världen.

– Plantskolor är idag säsongsbetonade och man odlar bara de månader när vädret tillåter. Det finns återbeskogningsinitiativ med höga målsättningar på att skala upp produktionskapaciteten och där ser vi att vi har en lösning, säger Johanna Johansson, vd på PlantVation.

Odlingsteknik löser utmaningar

PlantVation har utvecklat QS GreenBox, en automatiserad och vertikal odlingsteknik.

– Det är en odlingsmaskin i åtta våningsplan som installeras i en industrilokal där vi kan styra och optimera klimatet, till skillnad från i ett växthus där man är beroende av yttre faktorer. Vi kan förodla upp till två miljoner plantor per omgång och uppemot tolv miljoner plantor per år på endast hundra kvadratmeter, förklarar Johanna.

Genom att optimera klimatet kan PlantVation se till så att frönas grobarhet maximeras och plantskolans produktivitet ökar.

– Huvudfunktionen i vår teknik är att starta upp plantorna och få till en mer processbaserad och kvalitativ odling med högre resultat. Vattenförbrukningen minimeras, energin kan återvinnas med upp till nittio procent och odlingen sker helt utan bekämpningsmedel.

50 miljoner plantor 

I fjol lanserade PlantVation en testenhet som ger plantskolor möjlighet att bekanta sig med tekniken, utvärdera och utföra odlingstester året om.

– Den heter QS GreenBox – Innovation. Vi har levererat den till SCA på hemmaplan men även till ett stort skogsbolag i Sydamerika som verifierar tekniken för eukalyptussticklingar. 

PlantVation verkar med syftet att bidra till viktiga globala utmaningar. Med marknadsmogna produkter och storskalig referensanläggning hos Holmen Skog, där uppemot 50 miljoner plantor har odlats i tekniken, står PlantVation inför en tillväxtresa. Nu inför nästa steg vill man attrahera ny arbetskraft och söka investerare. 

Om PlantVation
PlantVation är ett teknikbolag strax utanför Sundsvall inriktade mot automatiserad och vertikal odlingsteknik. Bolaget grundades 2019 för att vidareutveckla och kommersialisera en teknik med rötter från 1980-talet med en licens från NASA. Med ett internationellt patent jobbar de mot en global marknad.

Läs mer här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med PlantVation och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera