I dag har Zlatan Ibrahimovic ett stort direktsänt lanseringsevent i Paris för sitt nya sportklädesmärke. Platsen och datumet är noga utvalt. Det sker bara tre dagar före Fotbolls-EM kickar igång i den franska huvudstaden, dit Zlatan enligt egen utsago ”kom som en kung, lämnade som en legendar”.
Under de senaste månaderna har det blivit allt tydligare hur Zlatan målmedvetet styr berättelsen om sig själv. Det är som att han har skrivit ett filmmanus, som han nu ser till att förverkliga steg för steg.
”Det kan göras många filmer om mig. Det är som Rambo 1–5, vi kan göra Ibra-ca-da-bra 1–10!”, sa Zlatan Ibrahimovic när jag intervjuade honom för Di Weekend tidigare i våras.
Då tyckte jag att det var ett kul citat som visade på den svenska världsstjärnans hybris. Men nu i efterhand inser jag hur genomtänkt det – och allt annat han sa i intervjun – var.
Alla som jobbat nära Zlatan, vare sig det handlar om landslaget, klubbarna han spelat för eller företagen han samarbetar med, intygar hur Zlatan lägger sig i minsta detalj för att få det som han vill. Att den nya reklamfilm som han har spelat in för Volvo i Paris inte är så mycket reklam för Volvo, utan för Zlatan, är talande.
Vad Zlatan än företar sig så är målet att bygga myten om sig själv.
Mest häpnadsväckande var det i avslutningsmatchen för PSG. Inte bara det att Zlatan gjorde mål i 89:e minuten och därmed slog alla tiders målrekord i PSG. För att fira målet kom hans två söner iförda PSG-tröjor in på planen och lyftes upp av sin pappa, som marscherade ut från matchen – utan att ha blivit utbytt. För att scenen skulle bli perfekt såg Zlatan till och med till att byta plats på sönerna under utmarschen så att deras ryggtavlor visade ”king” och ”legend” i rätt ordning.
Regi: Zlatan Ibrahimovic.