Hoppa till innehållet

»Youtube mer än underhållning«

Robert Kyncl har gjort en lång resa från uppväxten i det kommunistiska Tjeckoslovakien. I dag är han näst högste chef på Youtube.

Robert Kync.
Robert Kync.Foto: Foto: Jack Mikrut

Som CBO, chief business officer, chefar du över innehåll, försäljning, marknadsföring och nya satsningar. Hur har Youtube förändrats under dina sex år på företaget?
”Vi har vuxit otroligt mycket, fördubblats nära varje år. När jag började laddades det upp 60 timmar material per minut, i dag är siffran nära tio gånger så stor. Kvaliteten på filmerna är extremt mycket högre och det har skapats tusentals med nya företag genom Youtube. Vi avslöjar inte vår egen omsättning, men vi har många partners som tjänar sjusiffriga dollarbelopp.”

Du var tidigare vice vd på Netflix, vad är skillnaden mot att jobba på Googleägda Youtube?
”Youtube har enormt mycket större inflytande på människors liv än Netflix. Youtube är så mycket mer än underhållning. Youtube har skapat en ny generation entreprenörer och underlättar yttrandefrihet. Det är fantastiskt.”

I USA och några andra länder finns Youtube Red där man mot 10 dollar i månaden slipper all reklam. Kommer den tjänsten till Sverige?
”Absolut, inom tolv månader uppskattar jag. Youtube Music också, där man kan lyssna på musik utan reklam och hålla tjänsten igång medan man sysslar med andra appar och program.”

Du är uppvuxen i forna Tjeckoslovakien, när flyttade du till USA?
”Jag var en framgångsrik längdskidåkare och gick på speciell skola för idrottare från unga år. Det enda vi gjorde var att träna och tävla. Landet var kommunistiskt och den enda källa vi hade till information var piratsänd tysk radio. Det var så vi hörde ny musik eller fick reda på när tjeckiska hockeyspelare valde att inte återvända hem efter att ha spelat i Kanada eller USA. Jag hade lärt mig ryska och tyska i skolan, men inte engelska. Efter revolutionen bestämde jag mig, i mars 1990, att jag skulle lära mig engelska. Jag köpte en självhjälpsbok och läste varje dag. Till hösten kunde jag nog för att få åka på ett utbyte till Virginia.”

Hur kom du in i mediebranschen?
”Jag började jobba extra med att sortera post på en talangagentur medan jag pluggade på business school och jobbade mig upp därifrån. Jag startade från botten. Men det är jag inte ensam om i branschen, titta på Googles vd Sundar Pichai som växte upp i en fattig familj i Indien. Där är steget ännu större än från Tjeckien. Men jag påmindes om min bakgrund när jag besökte Kuba nyligen.”

På vilket sätt då?
”Internet är inte fritt där och uppkopplingen dålig. På mitt hotell fanns uppkoppling och mängder av människor hängde utanför hotellet och bad om lösenordet för att kunna surfa. Hälften av dem var på Facebook och Whatsapp för att tala med släktingar i Miami, resten kollade på Youtube. Jag frågade några vad de tittade på – en av dem tittade på Cristiano Ronaldo-klipp, en annan hur man behandlar textilier på olika sätt och den tredje var tatuerare och tittade på musikvideos för att få inspiration. Det påminde mig om när den piratsända radion i Tjeckien var mitt fönster till omvärlden, medan för de kubanska ungdomarna är Youtube fönstret – bara det att det är så enormt mycket större.”

Hur mycket tittar du på klipp varje dag?
”Ungefär 40 minuter, som en genomsnittlig tittare. Jag kollar främst på late night-showerna, som James Corden, John Oliver och Seth Myers, liksom Saturday Night live och fotboll. Jag följer också filosofen Alain de Bottons kanal School of life som nyligen passerade en miljon prenumeranter, den kanalen är fantastisk. Min fru startade faktiskt också en kanal för några månader sedan, Salud con Luz. Hon kommer från Dominikanska republiken och är hälsocoach i Los Angeles där vi bor, men har startat en kanal på spanska för att nå ut till dem som inte har råd med hennes tjänster.”

Om du hade en Youtubekanal vad skulle den handla om?
”Alla människor jag träffar när jag är ute och reser. När vi var i Petra i Jordanien träffade jag några pojkar som hyrde ut åsnor till turister. Vi red i solnedgången från klippstaden och himlen var alldeles röd, en otrolig syn. Då tog en av pojkarna upp sin mobil och drog igång Gangnam style på Youtube.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera