Hoppa till innehållet

Vinylhandeln går på högvarv

Vinyl har blivit superhett igen. Yngre musikälskare väljer lp framför cd och orsakar halvårslånga köer till skivpresserierna.
Helt i tiden kommer snart också tv-serien ”Vinyl” på HBO.

PIONJÄR MED PLATTOR. Bengt Söderberg var tidigt ute med att sälja nyutgivna vinylskivor, han öppnade Vinylbutiken i Stockholm redan 1999. Sedan dess har konkurrensen skärpts betydligt.
PIONJÄR MED PLATTOR. Bengt Söderberg var tidigt ute med att sälja nyutgivna vinylskivor, han öppnade Vinylbutiken i Stockholm redan 1999. Sedan dess har konkurrensen skärpts betydligt.Foto: Foto: Jonas Eng

Statistik för helåret 2015 finns ännu inte, men så mycket är säkert att försäljningen har ökat för tionde året i följd.

Botten nåddes 2006 med endast 7 000 sålda lp-skivor i Sverige. Om man räknar upp försäljningsökningen på 45 procent under första halvåret 2015 till helår så såldes uppskattningsvis 380 000 vinylskivor i Sverige förra året.

Det som tidigare sågs som nördigt har fått ett brett genomslag. För ett år sedan började Gekås i Ullared sälja vinylskivor. Varuhuset räknar med att ha sålt cirka 20 000 lp-skivor under 2015.

”Vi märkte att det finns ett växande intresse för lp-skivor. Vi fick förfrågningar från kunder och tog in några titlar för att testa. I takt med att försäljningen har ökat har vi tagit in fler”, säger Jan Wallberg, presskontakt på Gekås, som säljer nyutgåvor av klassiska album av Led Zeppelin och Guns n’ Roses likväl som Adeles nya album ”25”.

Strax före jul började även Storbritanniens största snabbköpskedja, Tesco, saluföra vinyl. Året innan började Tesco sälja skivspelare. Efterfrågan var så stor att kedjan nu har tolv olika modeller i sortimentet. Gekås har också skivspelare.

I somras testade Tesco vinylmarknaden genom att sälja Iron Maidens nya album, ”The book of souls”, en trippel-lp. Det föll så väl ut att sortimentet nu har utökats till 20 titlar. Och fler kan det bli om efterfrågan är tillräckligt stor.

Det stora trycket har skapat köer hos de få presserier som finns. Det kan ta upp till ett halvår att få ett nytt album pressat på vinyl.

En som var tidigt ute med att sälja nyutgivna vinylskivor är Bengt Söderberg som driver Vinylbutiken på Östermalm i Stockholm. Kunderna är till 90 procent män, men alla är inte nostalgiker i medelåldern.

”De yngre tycker att vinyl är det ballaste som finns”, säger Bengt Söderberg, som också säljer skivspelare och tillbehör.

”Det är jättemånga i åldern 17–20 år som är här och handlar. Däremot är det få som är i 30–35-årsåldern. Jag tror att det beror på att de var med när vinylen tappade i försäljning.”

Butikslokalen är liten, det mesta av försäljningen sker på nätet.

Bengt Söderberg öppnade Vinylbutiken redan 1999.

”Jag bodde i New York 1997–1998. Där upptäckte jag att vinylen inte hade försvunnit på samma sätt som här. Då började jag smida planer på att importera vinylskivor”, berättar han.

I New York utspelar sig även HBO:s nya serie ”Vinyl” som handlar om rockmusiken på 1970-talet. Säsong ett av serien, tio avsnitt, är regisserad av Martin Scorsese, som också är en av producenterna tillsammans med Rolling Stones sångare Mick Jagger.

Tv-serien har USA-premiär på alla hjärtans dag och börjar visas i Sverige dagen efter, den 15 februari. I en trailer som finns på nätet flimrar både New York Dolls och den nyligen avlidne David Bowie förbi, liksom Andy Warhol.

Av handlingen avslöjas inte mycket, men det framgår att de nödvändiga ingredienserna sex, droger och rock n’roll finns med.

När serien utspelar sig var analoga vinylskivor och kassettband det som gällde. I dag dominerar det digitala. Vid halvårsskiftet 2015 stod strömmade musiktjänster som Spotify för 84 procent av all musikförsäljning i Sverige.

Den stora förloraren är cd-skivan.

Nyutgåvor och återutgivningar av gamla album utgör bara en del av marknaden för vinylskivor. Hur stor handeln med begagnade skivor är finns det ingen statistik på, men den är betydande.

Där märks det ökade intresset framför allt på att priserna ökar.

Den dyraste begagnade lp-skiva som har sålts i världen är Ringo Starrs eget exemplar av The Beatles ”The white album”. Det exemplaret var det första som trycktes och har serienumret 0000001. Skivan såldes på auktion i december med utropspriset 40 000–60 000 dollar, en budnivå som snabbt passerades. Vinylplattan klubbades för 790 000 dollar, motsvarande 6,75 miljoner kronor.

Så dyra vinylskivor finns inte på den svenska marknaden. En av många butiker som säljer begagnade vinylskivor är House of Oldies i Stockholm, specialiserad på skivor från 1950-, 60- och 70-talen. Den dyraste skiva som finns till salu där är en obskyr rockabillysingel för 15 000 kronor.

”För att köpa den måste man vara väldigt nischad”, säger butiksinnehavaren Jan Karlin.

Sveriges antagligen dyraste singel, som finns på marknaden för närvarande, är ett exemplar av ”She loves you”, signerad av alla fyra medlemmar i The Beatles. Den finns på Nostalgipalatset och kostar 120 000 kronor.

Butiker specialiserade på begagnade vinylskivor har klarat sig bättre än affärer som säljer nya cd-skivor. Dessa har dukat under i takt med att framför allt Spotify har brett ut sig. Sedan finns det de som säljer båda typerna av skivor och som har överlevt, som legendariska Pet Sounds i Stockholm.

En skivbörs är musikens motsvarighet till litteraturens antikvariat. Det är dit de seriöst musikintresserade, skivsamlarna, vänder sig.

”Det finns många som tycker om musik som jazz, blues, soul och rock’n’roll och den musiken kan inte göras bättre än vad den gjordes på den tiden”, säger Jan Karlin, som framför allt köper och säljer skivor som gavs ut innan cd-skivan slog igenom på 1980-talet.

En förklaring till det ökade intresset för vinyl är, enligt Jan Karlin, att cd-försäljningen går ned. De som vill ha en fysisk produkt väljer vinyl.

”Den yngre generationen som köper skivor är bara intresserad av vinyl”, säger han.

Innehåll från ProstaLundAnnons

Effektiv behandling för män med godartad prostataförstoring

Från vänster: Anders Kristensson, vd ProstaLund. CoreTherm-katetern - Värmebehandling för godartad prostataförstoring. Behandlingsplattformen CoreTherm Eagle.
Från vänster: Anders Kristensson, vd ProstaLund. CoreTherm-katetern - Värmebehandling för godartad prostataförstoring. Behandlingsplattformen CoreTherm Eagle.

I Sverige finns cirka 400 000 män som lider av godartad prostataförstoring, Benign Prostate Enlargement, BPE. Medicintekniska bolaget ProstaLund har utvecklat behandlingsmetoden CoreTherm Concept, vilket möjliggör att fler patienter kan erbjudas behandling i tid. 

Förstorad prostata uppkommer ofta i åldrarna 40–50, och innebär att prostatan växer och trycker mot urinröret, vilket leder till täta toalettbesök dag och natt samt akuta trängningar och brådska till toaletten. Problemen förvärras ofta över tid och kan övergå i allvarliga komplikationer såsom totalt urinstopp. Behandling finns men påverkas ofta av långa väntetider och tidskrävande operationer.

– Med anledning av att många drabbas av BPE ställs höga krav på vården för att alla ska få hjälp i tid. Med hjälp av CoreTherm Concept ges läkare möjligheten till att på ett snabbt, säkert och effektivt sätt kunna erbjuda fler patienter behandling i ett tidigt stadie, säger Anders Kristensson, vd på ProstaLund.

Säker och kostnadseffektiv behandling

Behandlingsmetoden CoreTherm Concept är en individanpassad värmebehandling som genomförs i lokalbedövning och tar mindre än 15 minuter. Med hjälp av mikrovågor värms celler i prostatan upp med celldöd som följd. Prostatans storlek minskar och vattenkastningsbesvären försvinner tack vare minskat tryck på urinröret. CoreTherm Concept innefattas av vårdgarantin och kostar som ett vanligt läkarbesök. Hela besöket på mottagningen är över på en timme, vilket bidrar till förkortade vårdköer och mer kostnadseffektiv behandling.

– Under 2023 behandlades närmare 1500 män med vattenkastningsbesvär i Skandinavien med hjälp av ProstaLunds behandlingsmetod, så hjälp finns att få. Med CoreTherm Concept kan vi bidra till en bättre vardag och framtid för män med prostatabesvär, så sök hjälp, avslutar Anders Kristensson.

Om ProstaLund

ProstaLund är ett svenskt medicintekniskt bolag. Företaget utvecklar innovativa produkter och behandlingar inom urologi. Bolaget har en patenterad metod för individanpassad värmebehandling för godartad prostataförstoring (BPE) som heter CoreTherm. CoreTherm används idag på såväl offentliga sjukhus som privata kliniker i Skandinavien. 

www.prostalund.se 

Läs mer på:

www.coretherm.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ProstaLund och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera