Hoppa till innehållet

Världs­fotografen träder fram

I decennier har han varit den största svensken i modevärlden. Ändå vet få utanför branschen vem han är.

Jan Gradvall har träffat mode- och porträttfotografen Mikael Jansson, som berättar om vägen från den första kameran till yrkets toppskikt.

Den svenske fotografen Mikael Janssons bilder syns regelbundet på omslagen till Vogue, Interview och W Magazine. För Di Weekends räkning har han tagit en annorlunda omslagsbild – ett självporträtt.
Den svenske fotografen Mikael Janssons bilder syns regelbundet på omslagen till Vogue, Interview och W Magazine. För Di Weekends räkning har han tagit en annorlunda omslagsbild – ett självporträtt.Foto: Foto: Mikael Jansson
SFÄRISKT. Modellen Grace Hartzel i ett modejobb för amerikanska Vogues juninummer. Bildsviten är fotograferad på Skyline Ranch i Palm Springs.
SFÄRISKT. Modellen Grace Hartzel i ett modejobb för amerikanska Vogues juninummer. Bildsviten är fotograferad på Skyline Ranch i Palm Springs.Foto: Evelina Carborn
FRANSKT. Tjeckiska supermodellen Eva Herzigova, 44 år, fotograferad för franska Vogue förra året.Foto: Evelina Carborn
VÅGAT. Modellen Julia Nobis fotograferad för ett modereportage i magasinet Porter, 2015.Foto: Evelina Carborn
BLICK FÖR FORMEL 1. ”Till Formel 1-projektet hade jag två kameror. Jag hade min Leica för närbilder och en Nikon med långt teleobjektiv. Jag varvade de två, båda med analog film. I dag plåtar jag annars mest digitalt. Oftast med en Hasselblad eller med en Canon när jag mer fångar något i farten", säger Mikael Jansson.Foto: Krause, Johansen
BLICK FÖR FORMEL 1. ”Till Formel 1-projektet hade jag två kameror. Jag hade min Leica för närbilder och en Nikon med långt teleobjektiv. Jag varvade de två, båda med analog film. I dag plåtar jag annars mest digitalt. Oftast med en Hasselblad eller med en Canon när jag mer fångar något i farten", säger Mikael Jansson.Foto: Krause, Johansen
BLICK FÖR FORMEL 1. ”Till Formel 1-projektet hade jag två kameror. Jag hade min Leica för närbilder och en Nikon med långt teleobjektiv. Jag varvade de två, båda med analog film. I dag plåtar jag annars mest digitalt. Oftast med en Hasselblad eller med en Canon när jag mer fångar något i farten", säger Mikael Jansson.Foto: Krause, Johansen
BLICK FÖR FORMEL 1. ”Till Formel 1-projektet hade jag två kameror. Jag hade min Leica för närbilder och en Nikon med långt teleobjektiv. Jag varvade de två, båda med analog film. I dag plåtar jag annars mest digitalt. Oftast med en Hasselblad eller med en Canon när jag mer fångar något i farten", säger Mikael Jansson.Foto: Krause, Johansen
JAZZIGT. När Mikael Jansson arbetade hos Richard Avedon som assistent spelade han en dag Chet Baker i studion. Richard Avedon älskade det och sade ”Mikael is now in charge of music”. När Mikael visade en bild på Chet Baker som han tagit (bilden ovan) ville Avedon också fotografera musikern.”Jag fick uppdraget att fixa det. Avedon sade att det ingick i uppdraget som assistent. Det var inte helt lätt, det tog ett tag, jag fick bära Chet Bakers trumpet, följa med till kemtvätt, betala för kemtvätt, men när han väl kom till Avedons studio blev det en minnesvärd session”.Foto: Noah Beyene
PUNKIGT. 2010-2011 gjorde Mikael Jansson en serie porträtt av sina musikhjältar från 1970-talet för New York Times-bilagan T Magazine. Bilder blev sedan grunden till en utställningen Dum dum boys. ”Plåtningen gjordes i Florida där Iggy bor. Han kom till studion själv, inget entourage, och var kvar hela dagen. Dior hade bett mig att fotografera en av deras handväskor. Jag kom på idén att fråga Iggy. Han gick igenom stylistens klänningar, funderade och sade, ’OK, give me something simple’. Sen körde vi."Foto: Evelina Carborn
SUPERSTJÄRNA. Julia Roberts fotograferad för Amerikanska Harpers Bazaar 2001.Foto: Evelina Carborn
DESIGNIKON. Designern Marc Jacobs fotograferad för Interview 2008.Foto: Evelina Carborn
SUPERMODELL. Cindy Crawford, fotograferad för franska Vogue 2004.Foto: Evelina Carborn
FILMISKT. Modellen Daira Werbowy i modesviten The Ingmar Bergman story, publicerad i Interview Magazine.Foto: Evelina Carborn
KONSTNÄRLIGT. Veruschka von Lehndorff, född 1939, är en ikonisk tysk fotomodell som spelar sig själv i Antonionis kultfilm Blowup från 1966. ”Jag har fotograferat henne två gånger. En gång i Santa Fe, en gång i en studio i Stockholm för Clic. Bilderna var väldigt inspirerade av konstnären Georgia O’Keeffe och Stieglitz. Vad som har slående var hennes fantastiska händer, hon har extremt långa fingrar.”Foto: Evelina Carborn
KUNGLIGT. Porträttet på kronprinsessan Victoria togs 2002 för omslaget till svenska tidningen Stockholm New. Åtta år senare tog Mikael Jansson också de officiella bilderna på Victoria och prins Daniels bröllop.
KUNGLIGT. Porträttet på kronprinsessan Victoria togs 2002 för omslaget till svenska tidningen Stockholm New. Åtta år senare tog Mikael Jansson också de officiella bilderna på Victoria och prins Daniels bröllop.Foto: Evelina Carborn
Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera