Di Weekend INTERVJUER

Superentreprenören laddar om

Christopher Brinkeborn Beselin fotograferad på den vietnamesiska krogen Minh Mat i Vasastan i Stockholm.

Foto: Jesper Frisk

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Entreprenören Christopher Brinkeborn Beselin grundande e-handelsgiganten Lazada i Sydostasien.
Fyra år efter starten såldes majoriteten till kinesiska Alibaba för 10 miljarder kronor.
Nu vill han bygga något åt sig själv.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

För ett år sedan stod det klart. Kinesiska e-handelsjätten Alibaba köpte en majoritetsdel i sydostasiatiska e-handelsbolaget Lazada som värderades till 2 miljarder dollar, nära 20 miljarder kronor. Lazada är Alibabas och Amazons motsvarighet i Sydostasien och säljer allt från kläder och elektronik till färsk mat och finns etablerade i Singapore, Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Thailand och Vietnam. Men det var i Stockholm det startade.

Beslutet togs en vinterdag 2011 på Kinneviks huvudkontor i Gamla stan.

Där i ett rum möttes den svenske entreprenören och managementkonsulten Christopher Brinkeborn Beselin och den tyske Oliver Samwer, grundare av startupfabriken Rocket Internet som vid denna tid var en viktig del i Kinneviks verksamhet. Den då 28-årige Christopher Brinkeborn Beselin hade vid den här tiden på sin cv bland annat tre år på Christer Gardells fond Cevian och två år som drivande entreprenör bakom e-handelshuset Barnbutiken. Dessutom hade han under sin uppväxt och studietid tillbringat flera år utomlands, i Frankrike och Kina.

Föder barn i Sverige

Samwer ville slå sig in på den sydostasiatiska marknaden och erbjöd Christoper Brinkeborn Beselin att starta verksamhet i vilket land han ville i regionen.

FAKTA
Christopher Brinkeborn Beselin

Ålder: 34 år.

Familj: Fru Annika, affärsjurist, och barnen Arthur 2 år och nya babyn Georgina.

Bor: Ho Chi Minh City, har också lägenhet i Stockholm.

Bakgrund: Kommer från en familj som har arbetat internationellt, farfar med ABB i Japan genom handelshuset Gadelius och morfar med ABB i Kina. Fadern Erland drev import från Kina genom eget bolag.

Utbildning och arbete: Gymnasiet i Uppsala, sedan Handelshögskolan i Stockholm. Praktik hos Lehman Brothers i London och Bain & Company i Stockholm. Första arbetsplats var fonden Cevian Capital efter examen, i 3,5 år. Köpte tillsammans med sin pappa in sig i Barnbutiken som de vände till onlineföretag. Rekryterades av Kinnevik och Rocket Internet för att starta e-handel i Sydostasien, vilket blev Lazada. Lämnade vd-posten på Lazada 2014 och leder nu fonden Endurance Capital.

Fritid: Skidor och klättring, ”Skidåkning är roligaste jag vet, särskilt när jag får gå upp och åka ner.”

VISA MER

”Jag ville till det land som var minst utvecklat på området och där man skulle få börja från noll. Det skulle kännas tillräckligt spännande”, förklarar Christoper Brinkeborn Beselin.

Det blev Vietnam.

Vi träffas i Stockholm på Hotel Lydmars restaurang. Brinkeborn Beselin är i staden med sin fru och tvåårige son för att vänta in förlossningen av barn nummer två. Planen är att stanna i Sverige i sex veckor för att sedan återvända till Vietnam.

Christopher Brinkeborn Beselin driver i dag investmentbolaget Endurance Capital i Ho Chi Minh City tillsammans med Johan de Geer, med bakgrund på bland annat Oriflame och Boston consulting group, och Hoa Trung Nguyen, som arbetat på flera av Vietnams största investmentbolag.

Det är bara fem år sedan Lazada drog igång i Vietnam, men enormt mycket har hänt på kort tid.

Christopher Brinkeborn Beselin åkte till Vietnam 2012 och började bygga ett managementteam, i första rundan bestående av honom, två fransmän och en amerikan. Rocket Internet och Kinnevik var de stora ägarna.

Tanken var att starta verksamheten i fem länder parallellt; Vietnam, Malaysia, Indonesien, Thailand och Filippinerna. Vietnamsatsningen var störst från början, men det var också den minsta ekonomin, trots att landet har nära 100 miljoner invånare. Varför e-handel inte slagit igenom i regionen berodde mycket på traditionellt köpbeteende.

”Cash on delivery är den dominerande betalningsmetoden. En minoritet använder kreditkort och få betalar med kort online. De är rädda för att bli lurade. Pengahanteringen är den motsatta till Sverige, i Vietnam tar man oftast ut hela sin lön kontant och förvarar den hemma. Därför ansågs e-handel aldrig som att det skulle fungera.”

Bästa utbudet, bästa priserna

Att upprätta en bred e-handelsportal utan att ens veta vad som skulle sälja bäst gjorde det omöjligt att från början upprätta eget lager med varor. I stället tankade man ned alla tillgängliga vietnamesiska butikers erbjudanden online och lade dem under egen vinjett, men 10 procent billigare. När ett köp genomfördes fick ett motorcykelbud åka till respektive affär, köpa varan och leverera den för att få betalt vid dörren. Från början gjordes några hundra köp per dag.

Det låter som en förlustaffär – och det var det också.

”Men jämför den marginella förlusten på säg 100 köpta tv-apparater, mot den enorma kapitalförlust vi skulle fått om vi hade kastat dart på en inköpslista, speciellt i stora kategorier som mobiltelefoner och kameror, för att skaffa ett eget lager”, säger Christopher Brinkeborn Beselin.

Det slutade med att butikerna började porta Lazadas mc-bud från att handla hos dem, och köpen fick ske genom bulvaner.

”Men det var också så vi genererade våra första data om vad vi skulle kunna köpa in själva. Vi skulle ha det bästa utbudet, bäst och flest produkter och bästa priserna. Det är mycket billigare att förmedla online, när man slipper fysiska affärer, inredning, system och dyr personal i butiken. Det vi tjänar in måste vi ge tillbaka till kunderna för att vara konkurrenskraftiga”, säger han.

Städmopp inklusive ölplatta

Att returnera varor är vanligt i de flesta europeiska länder, oftast finns regler om flera veckors öppet köp. Kunderna i Sydostasien är inte vana att tänka i de banorna, där finns inga liknande konsumentlagar.

”Att sälja med 30 dagars faktura i Vietnam skulle anses från vettet och direkt skrivas som en förlust. Vi var hyfsat försiktiga, men det är ju en bisarr utmaning att gissa vad som kommer att sälja ur ett enormt utbud. Det ledde till flera misstag.”

När Lazada började sälja i hyfsade volymer skaffade de ett 3 000 kvadratmeter stort lager. Produkter som är utmärkta att sälja online har högt värde och är lätta att frakta – ett exempel är Daniel Wellingtons framgångsrika klockförsäljning, eller elektronik och parfym.

”Men vi gjorde några sjuka klavertramp – något blev fel i en tidig beställning och vi köpte in en enorm laddning saccosäckar. En fjärdedel av vårt lager bestod under en period av saccosäckar. De är motsatsen till vad som är bra att sälja online – de är skrymmande och billiga. Säckarna flöt runt på vårt lager hur länge som helst”, berättar Christopher Brinkeborn Beselin.

15 anställningsintervjuer per dag

En annan sådan händelse var när Lazada lyckades få igång en bra säljkampanj för en hopfällbar städmopp. En utmärkt introduktionsprodukt som gör att man får in kunder i systemet. Men saken var att moppen kom från en försäljare som erbjöd en ”free gift” vid varje köp: en platta med öl. Vietnam är en gigantisk ölmarknad och till nyår är det en typisk gåva att ge bort en platta med öl till folk man hälsar på. För varje billig moppförsäljning skulle Lazadas bud forsla en klumpig, tung ölkartong utan att tjäna ett öre på det.

Zuperchefen tänker innanför boxen

”Det kostade oss hur mycket som helst”, säger han och skrattar.

Trots smärre missöden växte Lazada extremt snabbt. Efter fyra månader hade företaget 400 anställda, enbart i Vietnam. Christopher Brinkeborn Beselin själv höll i över 15 anställningsintervjuer per dag under en period.

Hur rekryterades så många och så snabbt?

”De initialt anställda fick använda sina kontaktnät. Vi tömde också McKinseykontoret i Hanoi, de hade då startat för tre år sedan och är bra på att rekrytera de bästa – så vi anställde dem allihop, inklusive deras hr-avdelning. Vi hade också enormt många universitetspraktikanter från början. Det blev ’sink or swim’ för dem, de kastades direkt in i verksamheten. Många klarade det fantastiskt väl och stannade kvar, till exempel är en före detta praktikant numera logistikchef för Lazada Vietnam med 3 000 personer under sig.”

Konsumentrevolutionen

JP Morgan, Tesco och Singapores statsfond Temasek gick också in som investerare. Hur stor del Christopher Brinkeborn Beselin själv ägde av Lazada från början vill han inte berätta.

”Jag hade ett klassiskt program där man får mer ju länge man stannar.”

Han äger fortfarande en del av bolaget.

”När ett företag blir så stort som Lazada ska man hela tiden göra val som successivt bygger en stark och långsiktig lönsamhet. Det går snabbt och är svårt. Men en sak är hela tiden säker och det är att de här 600 miljoner människorna har en enorm tillväxtkraft och e-handel kommer garanterat bara att bli större. I en vietnamesisk by som tidigare bara hade tillgång till lokala småbutiker kan invånarna nu beställa 600 000 olika produkter på Lazada och få dem hemkörda inom en till två dagar. Det är en enorm konsumentrevolution”, säger han.

Kände du någonsin att du hade tagit dig vatten över huvudet?

”Ja, men det måste man göra.”

Hur vet man när man är rätt eller fel ute?

”Mitt svar är att man ska aldrig tillåta sig att själv avgöra när det är dags att ge upp. Då sätter du upp en barriär för dig själv och riskerar att ge upp för tidigt. Det enda man kan tillåta sig själv att göra är att låta någon annan bära dig av scenen – banken eller en extern ägare som säger att nu är det nog. Då vet du att du har kört på så långt du kunde.”

”Vietnam en sweet spot”

Christopher Brinkeborn Beselins fru Annika Svanberg arbetar som affärsjurist i Vietnam. Deras första barn Arthur föddes i augusti 2014. Två dagar efter hans födelse slutade Christopher Brinkeborn Beselin som vd för Lazada.

Varför det?

”Då hade jag arbetat med Lazada i tre år och anställt ungefär 200 nya personer varannan månad och det var dags för en annan typ av management, som var mer förvaltande. Jag ägde inte någon stor del av Lazada utan höll på att skala upp för någon annan – jag kände att jag ville bygga något själv också. Vietnam befinner sig i en sådan ’sweet spot’ just nu, med en enorm och ung population och snabb avreglering av marknaden. Många nya bolag och branscher behöver byggas och det går att bygga snabbt.”

Lång väg till välstånd

Investerar i börsbolag

När Alibaba gick in och köpte Lazada förra året var bolaget i stort behov av kapital för att fortsätta växa i samma takt. Företaget hade intäkter och förluster som tog ut varandra, trots en försäljning som fördubblades varje kvartal.

Brinkeborn Beselin konstaterar:

”För Alibaba är Lazada en perfekt matchning. De är exakt vad Alibaba behöver för att snabbt komma in på en enorm marknad.”

Själv startade han investeringsfonden Endurance Capital som har för avsikt att investera i medelstora bolag på de tre vietnamesiska börserna.

Kapitalet kommer främst från externa investerare, olika finanspersoner och entreprenörer från Skandinavien och norra Europa. Fonden har 200 miljoner kronor kommande kvartal och växer, enligt Christopher Brinkeborn Beselin, med mellan 20 till 30 procent varje kvartal. Grundarna har också själva investerat i fonden.

”Andra investerar ofta på 3-6 månaders horisont, men vi har en lång strategi för varje bolag på 3–5 år. Vi är mycket aktiva med bolagen för att de ska utvecklas i rätt riktning. Vi håller oss till tio stycken – just nu har vi investerat i sju bolag.”

”Just nu för vi särskilt intressanta diskussioner med en av världens största statsfonder och investerare från ett av USA:s mest kända universitet. Målet är att bli ledande på aktivt publikt ägande i Vietnam och sedan hela Sydostasien.”

Så du blir kvar i Vietnam?

”Jag kommer aldrig att kunna skiljas från Vietnam. Jag och min familj kan komma att bo i både Vietnam och Sverige i framtiden, men jag kommer aldrig starta i något nytt land. Nu är jag så djupt integrerad och har så långsiktiga planer att en skilsmässa inte ens är möjlig.”