Hoppa till innehållet

Snabbspår till toppen

Att ta sig upp på Mount Everest är ouppnåeligt för de flesta.
Nu öppnar proffsklättraren Fredrik Sträng en gräddfil till toppen.
Men det kostar: nära 700 000 kronor, inklusive åtta veckor i höghöjdstält på hemmaplan.

HÖJDARE. Fredrik Sträng våren 2006 före de sista kliven upp på Mount Everests topp med Tibets böljande landskap i bakgrunden. Nästa år ska han guida andra upp för bergets nordsida.
HÖJDARE. Fredrik Sträng våren 2006 före de sista kliven upp på Mount Everests topp med Tibets böljande landskap i bakgrunden. Nästa år ska han guida andra upp för bergets nordsida.Foto: Foto: Privat

Fredrik Sträng har bestigit sju av världens 8 000-metersberg och ska nu göra affärer av sina erfarenheter. Tanken är att halvera tiden som krävs för en toppexpedition till 35 dagar.

I programmet ingår två delkurser med klättring och utbildning, dels en vecka på Mont Blanc, dels drygt tre veckor på Sydamerikas högsta berg Aconcagua i Argentina.

Hugade klättrare måste först genomgå en läkarundersökning och rörlighetstester samt sätts på ett speciellt styrke- och konditionsträningsprogram. Själva bestigningen av Mount Everest sker våren 2017.

I förberedelserna ingår en minst sagt krånglig detalj. De sista åtta veckorna före avfärd till Himalaya måste deltagarna sova i ett höghöjdstält som monteras över sängen i hemmet. Allt för att vänja sig vid syrefattig miljö.

”På så sätt kan man jobba och träna hårt hemma. Vi vet att ju längre tid du spenderar på berget desto mindre blir dina chanser att nå toppen på grund av viktminskning, minskad aptit, kroniska sjukdomar, progressiv försvagning och bristande motivation, vilket minskar din styrka och uthållighet och kan bli en säkerhetsrisk”, säger Fredrik Sträng.

Bakgrunden till den nya verksamheten är att Fredrik Sträng kontinuerligt har fått frågor i samband med föredrag han har hållit.

”Vd:ar, entreprenörer, studenter, vanliga arbetare, äldre och yngre människor – alla har undrat hur man gör för att bestiga Mount Everest. Därför bestämde jag mig för att starta min egen guideverksamhet.”

Fredrik Strängs ”Speed Ascent” kostar 80 000 dollar, motsvarande 691 000 kronor, exklusive egen utrustning, resa och försäkringar. Det är i det övre prisintervallet för att nå världens tak.

Enligt en färsk genomgång av nuvarande operatörer, som den internationellt erkände klättraren Alan Arnette har gjort, ligger priset mellan 30 000 och 85 000 dollar.

”Vi är inte billigast och kommer aldrig att erbjuda en billig variant eftersom vi tror på kvalitet, säkerhet och att klienterna ges de bästa tänkbara förutsättningarna för att optimera chanserna att nå toppen”, säger Fredrik Sträng.

Hans guideföretag är ett av få som har tre sherpas på två klienter.

”Vi erbjuder nio syrgasflaskor i stället för normala tre till fem syrgasflaskor. Och vi har en västerländsk läkare som har klättrat två gånger till toppen.”

Det schweiziska företag som anlitas för väderrapporter har enligt Fredrik Sträng genom åren visat sig vara överlägset andra tjänster.

”Vi klättrar inte på sydsidan. Vi klättrar på nordsidan av Mount Everest via Tibet som är betydligt säkrare utan fara för stora laviner. Dessutom är det färre människor på nordsidan, vilket gör att vi undviker de nästan parodiska köerna till toppen.”

I fjol lyckades ingen nå världens tak. Antalet expeditioner var dock begränsat. Den främsta orsaken var rädslan för efterskalv efter den svåra jordbävningen som drabbade regionen för snart ett år sedan och som tog drygt 22 000 liv, varav 15 klättrare som begravdes i en lavin.

Katastrofen har inneburit ett hårt slag mot turismen som är en viktig inkomstkälla för såväl Nepal som Tibet.

För att bidra till uppbyggnaden i regionen har Fredrik Sträng tidigare samlat in drygt en kvarts miljon kronor till Röda Korset och till husbyggnadsprojekt.

”Det vi gör nu gynnar sherpas och lokalbefolkningen som driver hotell, restauranger, logistikfirmor med mera.”

Vilka ser du som potentiella kunder?
”Jag riktar mig till vältränade personer som drömmer om att stå på toppen av världens högsta berg, men inte får ihop det på grund av tidsbrist, och som inte vet hur de ska träna och förbereda sig. Men i princip kan man komma till oss som gröngöling och bli upplärd från grunden.”

Hur många får plats i en expedition?
”Vi tar maximalt åtta personer eftersom vi vill kunna garantera säkerheten. 24 timmar efter att jag publicerade filmen på min hemsida fick jag 50 mejl från personer som sa sig vara intresserade och ville ha mer information. Vi har ett antal personer som vi diskuterar med nu.”

Innehåll från EKNAnnons

Svenska bolaget räddar amerikanska tak – växer så det knakar

Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.
Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

När orkanerna river taken av Floridas villor får Nyköpingsföretaget ABECE fullt i orderboken. Så här rodde de hem en affär värd 100 miljoner kronor med hjälp av statliga EKN, Exportkreditnämnden.

EKN finns till för alla svenska företag, stora som små, i alla branscher – läs mer

Florida innehar rekordet som USA:s mest orkandrabbade delstat; av de 301 orkaner som slagit mot USA mellan 1851 – då man började räkna – och 2022, har 120 träffat Florida. För de flesta är orkanerna synonyma med allvarliga skador och stora förluster. För tillverkare av takpannor är de en guldgruva.

– Florida har i många år varit en ”sold out market”, vilket innebär att takpanneproducenterna säljer slut på allt de hinner tillverka. Orkanerna bidrar absolut till det, liksom faktumet att det byggs så många villor här. Det finns helt enkelt gott om tak som kan flyga av, säger Moa Mossberg, kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

Från smedja till storspelare

Efter orkanen Ians härjningar år 2022 bestämde sig ägaren till en av dessa takpanneproducenter, Crown Roof Tiles, att det var dags att expandera. Ägaren ville fördubbla sin produktionskapacitet med en ny fabrik, och för produktionslinjen vände han sig till just ABECE – ett företag som startade som smedja i Nyköping 1919 och började utveckla sina maskinsystem på 60-talet. Affären skulle landa på drygt 100 miljoner kronor, mer än hälften av ABECE:s omsättning.

– För utomstående kan det låta konstigt att Crown Roof Tiles vände sig till oss med en så stor affär. Men vi har hållit på med det här så länge och drivit utvecklingen så pass att vi idag har en världsledande marknadsposition. Det är främst vi och ett italienskt företag som levererar de här systemen globalt – och jag vågar säga att vi är mycket bättre än italienarna, säger Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Erik Lindeberg, vd för ABECE.
Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Samarbetar med EKN

ABECE:s storaffär med Florida innefattar att bygga en hel produktionslinje, skeppa den över Atlanten, montera den på plats och utbilda personalen. Sedan ska det gå som på löpande band: I en produktionslinje från ABECE kommer sand, cement och vatten in – och härdade, målade och paketerade betongpannor kommer ut. Maskinsystemet producerar 140 pannor per minut – det blir 50 000 pannor på ett skift – och automationsgraden är hög.

– Vi har varit på plats sedan i augusti 2023 och är nu i slutskedet: Vi trimmar in systemet och snart är de uppe i full produktion. Då har de en av de bästa produktionslinjerna i världen, säger Erik Lindeberg.

Eftersom investeringen var så pass stor ville kunden i Florida köpa produktionslinjen på avbetalning, något som hade varit svårt för ABECE att erbjuda på egen hand. Därför ansökte de om en garanti från statliga EKN, Exportkreditnämnden, vars uppdrag är att stötta svensk export.

– Med garantin kunde vi erbjuda kunden en avbetalningsplan på tre år samtidigt som vi får betalt direkt av vår bank, detta genom ett lån med EKN:s garanti som säkerhet. Kunden betalar i praktiken sedan av till vår bank via oss – och skulle de av någon anledning inte kunna betala är det EKN som tar risken, säger Moa Mossberg.

95 till 98 procent av ABECE:s omsättning kommer från export och därför är den här typen av samarbeten vanliga för företaget. Kunden får en attraktiv finansieringslösning samtidigt som ABECE direkt kan återinvestera betalningen i sin nästa affär.

– Vi håller redan på att bygga nästa linje som ska till England – det är så vi kommer att gå från 175 till 200 miljoner kronor i omsättning i år, avslutar Erik Lindeberg.

Kolla om EKN kan hjälpa er att få JA från banken

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera