Di Weekend INTERVJUER

Skolgång räddas av menskoppen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

KUNSKAPSSPRIDNING. Ungefär 50 procent av flickorna i områdena har inte tillgång till mensskydd utan får använda vad de kan tillverka hemma, som strumpor och madrassbitar.

Foto: Martin Löf

Dyra engångsskydd för menstruation hindrar hälften av flickorna i Nairobis slum från att gå i skolan, och kan på sikt få ännu värre konsekvenser.
En menskopp är ett billigare och bättre alternativ, något som det svenska projektet The Cup redan ser effekter av i sitt arbete.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Camilla Wirseen är just tillbaka i Stockholm från Nairobi i Kenya där hon tillbringar hälften av sin tid. Hon är en av grundarna till engångstoaletten Peepoo och under det arbetet märkte hon att menstruation inte var något man informerade om.

Det omfattades ofta inte heller i någon större grad av internationella stödplaner. Hon skrev verksamhetsförslaget för välgörenhetsorganisationen The Cup i oktober 2014, fick in det första finansiella stödet för exakt ett år sedan och har därefter arbetat med verksamheten på heltid. Målet är att informera om och dela ut menskoppar till flickor och unga kvinnor i afrikanska slumområden så att de ska kunna fortsätta att gå i skolan.

”När man inte har tillgång till mensskydd missar flickorna minst en skolvecka varje månad. Ofta har familjerna inte råd och tid att ge dem stöd och information. Det kan leda till att flickorna får sälja sig själva för att få extra pengar så att de kan köpa sina egna förnödenheter”, säger hon.

”Obegripligt nog är det många också i västländerna som inte känner till menskoppen som ett miljövänligare och billigare alternativ till engångsskydd trots att den har existerat i 80 år”, säger hon.

Samlar upp blodet

FAKTA
The Cup
  • Välgörenhetsorganisation baserad i USA med syfte att hjälpa flickor i åldern 9–16 år med mensskydd och utbildning i slumområden över hela världen. The Cup Foundation Kenya implementerar projekten.
  • Februari 2015 genomfördes de första projekten i Nairobiområdet Kibera.
  • Utbildningen innehåller bland annat information om mänskliga rättigheter, sexualundervisning, information om sjukdomar och hiv samt hjälp till de som utsatts för våldtäkt och andra övergrepp.
  • Lärarna har samma bakgrund som eleverna och fungerar också som mentorer.
  • Flickorna som har fått menskoppar genom organisationen har enligt The Cups årsrapport för 2015 följts upp och har inte missat skolan sedan de fått skyddet. I vissa skolor har deras närvaro nu överstigit pojkarnas.
  • Menskopparna köps in rabatterat från partnertillverkarna Lunette, Ruby Cup och Mooncup. Påsarna sys av unga kvinnor på Uwezo Girls Empowerment Centre i Kibera.
VISA MER

En menskopp tillverkas i silikon, är klockformad och förs in ”ihopvikt” så att den inne i kroppen får tillbaka sin form och skapar en koppformad barriär som samlar upp blodet. Koppen tas sedan ut, töms och sköljs eller torkas ren och förs tillbaka. Koppen håller upp till tio år och mellan användningarna förvarar man den i en slittålig tygpåse. The Cup har ingått avtal med tre olika kopptillverkare och syr påsarna på plats i Kenya. Medgrundaren Richard Ulfvengren och Camilla Wirseen är vänner sedan 30 år och Ulfvengren nappade genast på idén när den presenterades för honom.

”Engångsskydd är en enorm industri där behovet aldrig minskar och tillverkarna är de största multinationella bolagen i världen. För dem finns ingen anledning att puffa för alternativ. Men för de som inte har råd är det viktigt att de får veta om menskoppen”, säger han.

Richard Ulfvengren är producent inom Traktorkollektivet som utöver honom består av fem regissörer, samma medlemmar sedan 25 år.

De arbetar främst med att göra reklamfilm i USA, London och Amsterdam. Richard Ulfvengren har varit bosatt i Los Angeles i 17 år.

”Jag ska använda mina reklambyråkontakter för att dra ihop en arbetsgrupp. Ambitionen är en global kampanj för att både dra in pengar till The Cup och sprida större kunskap om menskoppen som produkt. Vi vill hjälpa till att bryta det tabu som finns kring mens. För mig både som entreprenör och reklammakare är det en otroligt rolig utmaning. Jag gillar att jobba med utmanaren och underdogen”, säger Richard Ulfvengren.

Visar vägen till rätt utbildning

Hjälpt 2 000 flickor

Att ge en flicka en kopp och utbildning kostar ungefär 40 dollar. Hittills har The Cup hjälpt 2 000 flickor i Nairobis slum. De har flera utbildade team som besöker skolor, hittills har bara en katolsk skola tackat nej.

Teamen besöker skolorna fyra gånger under en månad och informerar om allt från menstruation till sjukdomar och preventivmedel.

”Tyvärr märker man hur extremt lite de här flickorna vet. De vet inte hur barn blir till eller ens hur menstruation fungerar. De svävar i direkt livsfara när de inte vet hur de ska skydda sig. De flesta skolor och föräldrar har inte tid eller lust att tala om ämnet. Vi försöker att ge flickorna ett helt paket med information om mänskliga rättigheter”, säger Camilla Wirseen.

Alla barnens föräldrar har godkänt att deras barn får ingå i projektet. Camilla Wirseens förhoppning är att även kunna addera pojkar i undervisningen om pubertet och preventivmedel. Hittills har de testat på 300 pojkar.

Ingen har missat skolan

The Cup är finansierat bland annat genom filantropen Cristina Ljungberg på Giving Wings, olika stiftelser och privata donationer. Man kan skänka bidrag i alla storlekar genom organisationens hemsida. Tanken är att göra verksamheten som en franchise där folk lärs upp och sedan kan sprida verksamheten vidare under samma varumärke.

Robyn intar teknikscenen

”Vi har sagt att vårt första mål är att hjälpa 10 000 flickor. Mitt personliga mål är en miljon flickor. En kvinna använder i snitt 12 000–15 000 engångsskydd under sitt liv, vilka alla hamnar i soporna. Att hitta alternativ och andra lösningar är mycket viktigt”, säger Richard Ulfvengren.

Förhoppningen är att så småningom ha tre team per slumområde och nå 4 000 flickor i månaden.

”Då kommer det att märkas i Nairobi. Av de som vi har hjälpt hittills har ingen missat skolan och de har höjt sina betyg, det är rörande att uppleva förändring på kort tid.”, säger Camilla Wirseen.