Hoppa till innehållet

Sjukhusdirektörens försvar av Macchiarini-skandalen

Melvin Samsom, högste chef för supersjukhuset Nya Karolinska, tycker inte att han gjort något fel i Macchiarini­-affären. Det säger han i en intervju i Di Weekend.

EN ÄR BORTA. Sjukhusdirektören Melvin Samson med den nu sparkade KI-rektorn Anders Hamsten (till vänster), som han skrev en debattartikel med så sent som i höstas där de försvarade Paolo Macchiarini.
EN ÄR BORTA. Sjukhusdirektören Melvin Samson med den nu sparkade KI-rektorn Anders Hamsten (till vänster), som han skrev en debattartikel med så sent som i höstas där de försvarade Paolo Macchiarini.Foto: Amanda Lindgren

Di Weekends intervju med Melvin Samson, som publicerades i förra veckans tidning, skulle egentligen handla om det det nya spjutspetssjukhuset Nya Karolinska Solna, och det utmanande jobbet att flytta ett helt sjukhus. Men så kom SVT:s dokumentärserie om skandalkirurgen Paolo Macchiarini­ – och historien fick en ny vändning. Här är ett utdrag ur intervjun som handlar om det.

Mitt i denna krävande flytt­planering briserar ­Paolo Macchiarini­-skandalen. Även om ansvarsutkrävandet i första hand riktade sig mot Karolinska institutet och dess rektor, som så småningom avgick, vänds även blickarna mot sjukhuset. Det var på Karolinska universitetssjukhuset som den italienska kirurgen opererade in luftstrupar på människor utan att ha testat metoden på djur. Två av tre opererade på sjukhuset är i dag döda och en tredje intensivvårdas fortfarande.

Vi träffar därför sjukhusdirektören för ytterligare en intervju i chefsvillan för att prata om hur det kunde vara möjligt och sjukhusets och sjukhusledningens ansvar.

Hur reagerade du när du såg Bo Lindquists SVT-dokumentär?
”Dokumentären är väldigt alarmerande. Allt som har att göra med patientvård är väldigt ­allvarligt”, säger han.

Hur påverkar skandalen sjukhusets rykte?
”Det är klart att det påverkar förtroendet för sjukhuset. Det dokumentären skildrade i Ryssland var för mig till stor del ny information.”

Melvin Samsom hänvisar till den granskning han tagit initiativ till och som ska presenteras i augusti 2016. Till en början skulle utredningen om luftstruparna göras internt och ledas av sjukhusets chefsläkare Nina Nelson Follin. Men efter häftig kritik föll valet i stället på den externa granskaren Kjell Asplund, som är professor emeritus i medicin. Kjell Asplund är också ordförande i Smer, Statens medicinsk-etiska råd och har tidigare arbetat som generaldirektör för Socialstyrelsen.

”Jag har aldrig själv träffat Paolo Macchiarini. Såklart var jag medveten om att hans operationer och forskning varit under diskussion”, säger Melvin Samsom, som också understryker att kirurgen faktiskt avstängdes från sjukhuset 2013 innan han själv tillträdde ett år senare.

Hur kunde en man som Paolo Macchiarini utföra sina experiment på Karolinska utan lagenliga tillstånd?
”Vi är ansvariga för klinisk forskning tillsammans med Karolinska institutet och vi är ansvariga för innovation. Detta måste alltid göras på ett säkert sätt för patienten, såklart. Tittar man nu tillbaka på Macchiarinifallet finns det många aspekter som behöver utredas. Det är var vi står nu.”

Melvin Samsom tillträdde som sjukhus­direktör i oktober 2014. Det var visserligen ett år efter att Paolo Macchiarini fick operationsförbud på Thoraxkliniken. Samtidigt var Melvin Samsom sjukhusdirektör när fyra läkare i december 2014 hotades med att stängas av efter att ha anmält kirurgen till Karolinska institutet för att ha förvanskat operationsresultat.
Hotet drogs dock tillbaka. I stället hette det att läkarna skulle få den allvarligaste formen av varning för att de enligt sjukhuset bland annat gjort sig skyldiga till olaga journalintrång. Därefter fick läkarna besked om att de i stället för en varning skulle få ett upprättningssamtal, det vill säga ett tillrättavisande samtal med den närmaste chefen.

Sjukhuset gjorde aldrig någon Lex Maria-anmälan till följd av de dödliga operationerna, några biverkningar anmäldes aldrig till Läkemedelsverket och omvärlden varnades inte för Paolo Macchiarini.

Vilket ansvar bär du i Macchiarini-affären?
”Mitt ansvar handlar om att titta på slutsatserna i den externa utredningen och återfå patienternas tillit. Vi måste också, om så blir utfallet av utredningen, förbättra sättet som vi arbetar på och ge sjukvård på högsta nivå.”

Så sent som i oktober 2015 skrev institutets nu avgångna rektor Anders ­Hamsten och sjukhusdirektören en gemensam debattartikel i ­Dagens Medicin där rubriken löd ”Vårt beslut vilar på saklig grund”. I den hävdar de två cheferna att den så kallade gästprofessorn inte gjort sig skyldig till oredlighet i forskning.

De två skriver detta trots att professor emeritus Bengt Gerdin i mitten av maj 2015 i en oberoende granskning kom fram till motsatsen. I en rad vetenskapliga artiklar gav Paolo Macchiarini en förskönande bild av de transplantationer av konstgjorda luftstrupar han utförde på Karolinska universitetssjukhuset, enligt Bengt Gerdin.  

”Anders Hamsten bad mig signera artikeln ihop med honom och jag trodde han hade fakta på bordet, men det är tydligt att om du ser dokumentären att så inte var fallet”, säger Melvin Samsom.

Hur ser du i dag på Anders Hamsten?
”Jag värdesätter Anders Hamsten högt som en visionär person. Vi samarbetade väl när det gäller integrationen av forskningen och patientvården. Samtidigt gjorde han fel bedömning i Macchiarinifallet.”

Påverkar skandalen flytten på något sätt?
”Nej, det gör den inte. Det som däremot ­påverkar lite i vår planering är det faktum att BB Sophia stänger. Därmed måste NKS utöka antalet ­förlossningsplatser.

Detta är ett utdrag från en intervju ur Dagens industris helgmagasin Di Weekend. Som premumerant kan du läsa hela artikeln här.

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera