Di Weekend INTERVJUER

»Shame är framtidens tv«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Vi vill göra Shame i precis samma anda som originalserien är gjord", säger producenten Per Blankens.

Foto: Daniel Månsson

En amerikansk version av den norska succéserien Skam håller på att utvecklas i Hollywood. Högst ansvarig är den svenske producenten Per Blankens. Nu brottas han med en rad utmaningar.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Hur vet man att någon har ”made it in Hollywood”? Ett tecken kan vara att hen har ett spatiöst kontor högst upp i Sunset Boulevards enda skyskrapa, med fönster från golv till tak och makalös utsikt över Hollywood Hills. Att Simon Fuller, en legendar inom nöjesindustrin efter att ha skapat allt från tv-formatet Idol till popgruppen Spice Girls, har sitt kontor i rummet bredvid är en ännu starkare indikator.

Det absoluta beviset att Per Blankens verkligen är i smöret: Simon Fuller har gett honom uppdraget att vara exekutiv producent, och därmed högst ansvarig, när den norska ungdomsserien Skam – den senaste stora sensationen i tv-industrin – nu ska förvandlas till amerikanska Shame.

”Ett stort ansvar, så klart”, säger Per Blankens när han tar emot Di Weekend på det flådiga Hollywoodkontoret tillhörande Simon Fullers bolag XIX Entertainment. I december i fjol förvärvade de rättigheterna från NRK, Norges motsvarighet till SVT, till att producera en amerikansk version av Skam.

Att världens största tv-fabrik vill göra sitt eget Skam är inte särskilt förvånande. Den webbaserade dramaserien om Noora, William, Isak och de andra gymnasieungdomarna i Oslo har inte bara förtrollat den svårflirtade ungdomspubliken som ansågs förlorad till Youtube, utan har fått tittare från alla åldrar på fall. Med sin nydanande publiceringsform, där klipp läggs ut i realtid på seriens hemsida för att sedan sättas samman till ett avsnitt varje vecka, är Skam dessutom exakt den typen av interaktiv tv för mobilgenerationen som branschen söker efter med ljus och lykta.

Skam hade premiär i Norge hösten 2015 och blev en omedelbar succé i hemlandet, men det skulle dröja ett tag tills resten av världen fick upp ögonen för serien. I dag har Skam en stor fanbase från jordens alla hörn. Nyligen rapporterades att sex miljoner kineser sett seriens tre första säsonger, efter att fansen själva översatt avsnitten och spridit dem i sociala medier.

FAKTA
Per Blankens

Ålder: 45 år.
Bor:
Hus i Valley Village, Los Angeles. Familjen har även kvar sin villa i Farsta söder om Stockholm. Sommarhus på Kinnekulle.
Familj:
Hustrun Cecilia Blankens, medieprofil som driver det egna skomärket Blankens, och barnen Bonnie, 8 år, Rio, 6 år och Remy, 2 år.
Bakgrund:
Arbetat i tv-branschen hela yrkeslivet. Började sin karriär med att göra programtrailers på SVT. Producent för programmen Sen kväll med Luuk, c/o Segemyhr, Melodifestivalen (2006–2007) och Idol (2007–2011). Flyttade till USA 2013 för uppdraget som chefsproducent för American Idol på Fox, där han var kvar två säsonger. Konsult på olika projekt innan han i slutet av fjolåret anlitades av Simon -Fullers bolag XIX Entertainment för att vara producent för Shame.

VISA MER

I Sverige exploderade intresset senhösten 2016, då en veritabel Skam-våg drog genom landet. Under ett par månader fylldes sociala medier med kärleksförklaringar till serien och dess karaktärer. Innan Skam ens fanns tillgängligt i Sverige var det många som såg serien på norska på NRK:s hemsida. När sedan SVT Play la upp Skam i december i fjol blev den på bara några månader det mest streamade programmet i SVT Plays historia, senaste siffran är 22 miljoner strömningar.

Simon Fuller först på bollen

Man skulle kunnat gissa att det var svensken Per Blankens som tipsade britten Simon Fuller om Skam, men det var faktiskt tvärtom.

”Jag hade ju hört talas om serien, men jag hade inte sett ett enda avsnitt innan Simon började prata om Skam. Simon har alltid varit snabb på att snappa upp vad som gäller i ungdomskulturer. Han har en otrolig förmåga att sätta fingret på vad som kommer att bli nästa stora grej”, säger Per Blankens.

Redan förra sommaren var Simon Fuller i Norge och uppvaktade seriens skapare Julie Andem. Att Simon Fuller så tidigt visade ett personligt engagemang för serien gjorde att han hade en fördel när en rad internationella tv-bolag var med och slogs om format-rättigheterna under hösten.

”Många i den internationella tv-branschen har fått upp ögonen för Skam nu i höst, men ingen har visat att de har en vision som Simon Fuller. Han vill vara sann mot det ursprungliga konceptet och göra Shame till en tv-serie som kan ändra spelreglerna i amerikansk tv”, sa Håkom Moset, producent på NRK, när affären offentliggjordes i slutet av fjolåret.

Det är denna grandiosa vision som Per Blankens nu är satt att realisera.

”Jag ses väl som en bra brygga mellan USA och Skandinavien. Det är svårt för dem här i Hollywood att förstå hur vi i Skandinavien kan producera så högkvalitativ tv med så små medel. Och efter två säsonger som producent för American Idol så vet jag hur man driver en stor produktion här i USA.”

Supershow på dekis

Det var genom Idol-franchisen som Per Blankens kom i kontakt med tv-talangjaktens skapare Simon Fuller första gången. Efter att ha varit framgångsrik producent för den svenska varianten på TV4 under fem säsonger (2007–2011) fick Per Blankens 2013 frågan om han ville flytta till USA och ta över moderskeppet American Idol.

”Det är ju enormt många inblandade i en sådan jätteproduktion som American Idol, men Simon Fuller var den som jag klickade bäst med. Vi hade samma grundkärlek till programmet.”

American Idol var under många år USA:s mest sedda program, men när Per Blankens kom in var programmet rejält på dekis efter en säsong som mest handlade om bråken mellan jurymedlemmarna Mariah Carey och Nicki Minaj. Per Blankens uppgift var att förnya och uppdatera programmet och han införde flera nya moment som han tidigare introducerat i svenska Idol.

Men tittarsiffrorna lyfte aldrig under Per Blankens två år som producent. 2015 beslutade tv-kanalen Fox att programmet skulle läggas ned efter att en sista femtonde säsong spelats in – men då utan Per Blankens som producent.

”Jag har inget emot att jobba i uppförsbacke, men American Idol var som att ösa vatten ur Titanic, så det kändes rätt skönt att få det beskedet faktiskt. Ett ok togs från mina axlar.”

Efter det var Per Blankens rädd att Hollywoodkarriären var över. Men efter att rådgjort med sin fru, modeentreprenören Cecilia Blankens, blev familjen kvar i Los Angeles. Per Blankens tog ett par kortare konsultjobb och behöll kontakten med Simon Fuller, vars bolag XIX Entertainment sysslar med alltifrån tv-produktion till konceptutveckling och pr åt kunder som David och Victoria Beckham, F1-föraren Lewis Hamilton och Annie Lennox. I slutet av fjolåret fick han frågan från Simon Fuller om han ville jobba heltid för XIX Entertainment som producent för Shame.

Skaparen på besök

För att kicka igång arbetet var en delegation från NRK, med Julie Andem i spetsen, på besök hos XIX Entertainment i februari.

”Norrmännen gav oss en massa input och vi beslutade om en massa saker. Nu gäller det för mig att dra ihop alla trådar: sätta ihop teamet, få manusen översatta och bearbetade, hitta en inspelningsplats, regissörer och skådespelare…”, säger Per Blankens.

Först på att göra-listan står att anlita en lämplig manusförfattare som kan bearbeta det norska originalmanuset.

”Utgångspunkten är att vi ska vara väldigt trogna det norska originalmanuset och behålla alla karaktärer. Men innehållet måste ju ändå bearbetas för att kännas autentiskt för amerikanska ungdomar. Vad är till exempel motsvarigheten i USA till ’russebussen’?”

Russ är det påkostade studentfirandet för sistaårseleverna på gymnasiet i Norge, och fordonet "russebussen" är ett återkommande tema i den norska serien.

Per Blankens förhoppning är även att 34-åriga Julie Andem – som skrivit manus och regisserat samtliga avsnitt av norska Skam – ska involveras i produktionen av Shame.

”Det är ju Julie Andems ande som svävar över hela serien så det känns som en självklar tanke.”

Det är bråttom med det mesta, då tidsschemat är hårt pressat. Inspelningarna är planerade att börja efter sommaren och kommer att pågå fram till jul. Premiären är satt till hösten, vilket innebär att inspelning och publicering kommer att pågå parallellt.

Tillbaka till Twin Peaks

”Det är så serien produceras i Norge och vi kommer att följa samma modell. Avsnitten spelas in bara ett par veckor innan de sänds, vilket bland annat gör att vi kan anpassa produktionen efter tittarnas reaktioner i sociala medier.”

Fem stora utmaningar

Det är inte svårt att lista en rad mer eller mindre stora hinder för att lyckas med den amerikanska remaken av Skam. Ingen av de utmaningar jag lägger fram är nya för Per Blankens – han har tänkt på och utvärderat dem alla. Men som alla i tv-industrin vet är det i utförandet som allt avgörs.

Utmaning 1: Amerikanska remakes tenderar att bli urvattnade och förenklade. Hur ska ni klara att återskapa den nära dokumentära känslan från originalserien?

”Jag förstår om folk tror att det kommer att slängas in en massa biljakter och explosioner nu när Hollywood ska göra Skam, men det är absolut inte vår tanke, tvärtom. Vi vill göra den här serien i precis samma anda som originalserien är gjord. Autenticiteten är den viktigaste förklaringen till varför Skam är så bra, så den känslan måste vi absolut bevara.”

Utmaning 2: Var ska serien utspela sig?

”Vi kom snabbt fram till att serien inte ska utspela sig på en high school här i Kalifornien. USA är ju så stort och uppdelat, och det gäller att hitta en plats som de flesta amerikanska ungdomar kan relatera till. Just nu tittar jag på städer som Chicago, Minneapolis, Seattle och Austin. Vi gör en massa research, men måste bestämma oss relativt snart. I den stad som vi väljer kommer vi sedan att spela in serien under hela hösten.”

Utmaning 3: Skam-skaparen Julie Andem tillbringade ett halvår med att åka runt Norge och göra intervjuer med norska ungdomar för att förstå vad som engagerar dem och hitta stoff till serien. Sedan provfilmade 1 200 norska ungdomar för rollerna i serien. Hur ska ni göra för att hitta samma tonträff på mycket kortare tid?

”Vi kommer också att casta amatörer. När vi väl bestämt inspelningsstad kommer vi åka dit och hålla öppna auditioner för ungdomar i vår. Vi kommer säkert träffa över 1 200 personer i castingprocessen. Det är lite likt Idol på det sättet att man öppnar dörrarna för en mängd ungdomar, sedan gäller det för oss att gallra ut rätt personer och karaktärer.”

Utmaning 4: Det är mycket sex och knark i serien, men utan moraliska pekpinnar. Hur ska ni göra med det?

”Röka gräs är ingen stor grej i USA, så den dramatiken i originalserien måste vi skapa på något annat sätt. Sex är ju däremot mer känsligt här. Men den riktigt stora utmaningen ur ett moraliskt perspektiv är frånvaron av föräldrar i serien. I USA är det ett enormt fokus på familjen, att man ska ta hand om sina barn. Vi måste därför hitta en rimlig förklaring till varför exempelvis Noora bor ensam i ett kollektiv. Kanske kan vi införa en storasyster, som också bor där medan hon går på college? Annars kommer tittarna inte att köpa upplägget.”

Utmaning 5: Hur kommer rollkaraktären Sana, troende muslim och feminist, tas emot i Donald Trumps USA som försökt stänga gränserna för medborgare från flera muslimska länder?

”Det blir inga problem. Tvärtom, det kommer att bli en extra stark dramaturgisk effekt att den coolaste bruden i gänget är hon med hijab. Det bor många muslimer i USA så det finns definitivt en igenkänningseffekt också.”

Publicering på flera plattformar

Vilket amerikanskt tv-bolag som kommer att visa serien i höst är inte klart när vi träffas. Slutförhandlingar pågår med en betydande aktör och Per Blankens väntar bara på grönt ljust för att kunna kickstarta igång produktionen. Han berättar att flera tv-bolag visat stort intresse för serien, men valet av köpare har inte bara gällt vem som betalar bäst.

”Den som köper visningsrättigheterna måste fatta med vilken integritet det här projektet genomförs och vara med på det”, säger Per Blankens.

Vilket bolag det än blir kommer Shame att följa originalseriens innovativa visningsupplägg med publiceringar på flera plattformar i tre steg.

”Det första steget är seriens hemsida, där klipp publiceras utan förvarning i realtid på det klockslag som klippet startar. Där har vi en utmaning i att USA har sex tidszoner, som jag inte riktigt vet hur vi ska lösa än. Mellan klippen dyker det upp sms och Instagraminlägg från karaktärerna på hemsidan, vilket bidrar till känslan av äkthet och bygger relationen till tittarna. Steg 2 är de ihopklippta veckoavsnitten som strömmas digitalt varje fredag. Steg 3 är att serien sänds på vanlig broadcast-tv.”

Den fjärde och sista säsongen av Skam började sändas på NRK i april, och veckosammanfattningarna visas även på SVT Play. Per Blankens har ännu bara fått beslut på att spela in första säsongen av Shame, men han räknar kallt med att också de övriga säsongerna kommer att göras i amerikansk tappning. Han är nämligen övertygad om att USA kommer att drabbas av Skam-feber när den amerikanska serien har premier i höst.

Tablå-TV ute i kylan

”Jag tror att Shame kommer att få ett enormt genomslag i USA, det finns inget liknande i tv-väg här. Temat är universellt, alla kan relatera till serien, vi har ju alla varit 16 år. Så det kan bli hur stort som helst.”

Samtidigt finns en uppenbar risk att den kulturelit som kramat sönder norska Skam inte kommer att se med blida ögon på en amerikansk version där två män från superkommersiella Idol håller i trådarna. Den potentiella kulturkrocken är gigantisk.

Du är inte rädd att Shame kommer att sågas på förhand på grund av er bakgrund?

”Nej, jag är van att bli ifrågasatt. Du kan ju tänka dig hur jag kände mig första dagen jag stod inför hela redaktionen för American Idol och inte kände en kotte. Jag triggas bara av sådana utmaningar. Jag har jobbat med tv i hela mitt yrkesliv och har gjort alla typer av underhållning. Jag vet att jag är bra på det. Både jag och Simon Fuller har stor erfarenhet av att göra tv för den här målgruppen. Med Idol nådde vi också 16-åringarna. Inga jämförelser i övrigt, det är så klart stor skillnad mellan Idol och Skam.”

Fler tecken på att Per Blankens har ”made it in Hollywood”? Innan han och familjen köpte ett eget hus i fjol, hyrde de en lyxvilla i bergen där världsartisten Justin Bieber bott före dem. Han är med i den slutna grupp Hollywoodsvenskar som spelar innebandy varje torsdagsmorgon med Max Martin.

Och han kör så klart en Porsche, med registreringsskylten ”BLNKNS”.

”Det hade jag aldrig kommit undan med hemma i Farsta, men här i Hollywood gäller andra spelregler. Här ska man visa sin framgång, det är en del av spelet”, säger han.

Som producent för American Idol hade han en årslön på ”över en miljon dollar”.

”Jag hade ju gjort jobbet för en tiondel av summan, men i Hollywood finns det fackföreningar, agenter och avtal som reglerar vad man ska ha som lön som exekutiv producent för en stor Hollywoodproduktion, och det är enormt mycket pengar.”

Hans producentlön för Shame är inte dålig, men långt ifrån American Idol-nivån. Ändå vill han inte tillbaka dit.

”Jag känner mig klar med gigantiska broadcast-produktioner. Jag vill minnas Idol och American Idol som mina sista stora game-shower. Nu vill jag jobba med framtidens tv, som Shame.”