Hoppa till innehållet

Nazisternas byten grävs fram

Richard Aronowitz tar jobbet på auktionshuset Sotheby’s personligt: att jaga konst som nazisterna plundrade från judar.
”Min mormor dog i Förintelsen”, säger han.

Richard Aronowitz på Sotheby's spårar konstverk.
Richard Aronowitz på Sotheby's spårar konstverk.Foto: Hampus Andersson

Ingen vet med säkerhet hur många konstverk som fortfarande saknas efter nazisternas plundringar i Europa före och under andra världskriget.

”Det rör sig säkert om 300 000 verk, som antingen förstörts, eller finns i privata samlingar eller på museum”, säger Richard Aronowitz.

Han har arbetat i elva år med att spåra konstverk tillsammans med sitt team på totalt fem personer.

”När jag började med det här undrade jag om det verkligen skulle finnas något kvar att göra efter tio år. Nu ser jag att jobbet knappast kommer att minska de närmaste tio åren i takt med att allt fler konstverk kommer ut på marknaden.”

Enbart i Europa genomför Sotheby’s omkring 15 000 försäljningar om året. Mellan 50 och 60 av dessa brukar kunna stämplas som plundrade eller tvångsinköpta av nazisterna.

Bland konstdetektiver finns en särskild mytomspunnen plats i Europa: ett gigantiskt lager i Schweiz, en så kallad freeport, ett skatteparadis i form av en hangar. Där uppges konstföremål för miljarder förvaras. Men för Richard Aronowitz är det tveeggat.

”Det är lite problematiskt för mig för samtidigt som jag gärna skulle vilja gå runt i det där lagret och granska målningarna med förstoringsglas är det också en plats där många av våra kunder förvarar sin konst. Men det som finns där och är plundrat gods kommer förr eller senare ut på marknaden. Då kan sådana som jag komma åt dem.”

I samband med att de så kallade Panamadokumenten läckte från banken Mossack Fonseca framkom att samlare och investerare utnyttjat brevlådeföretag för att dölja sina konstsamlingar.

”Jag har inte personligen kunnat igenom de dokumenten, men de gläntar på dörren och öppnar för att fler konstverk kan komma till rätta.”

Samtidigt rinner tiden ut. Allt färre mänskliga källor finns kvar i livet. Både bland de efterlevande till de rättmätiga ägarna och hos dem som kommit över verken.

”Mycket av min arbetstid är förlagd till det förflutna och hände för 80 år sedan. När vi upptäcker plundrad konst som lämnats in till Sotheby’s är det mitt jobb att initiera en dialog mellan säljaren och den som ser sig som rättmätig ägare.”

Det handlar inte om en process i juridisk mening, snarare om att göra upp en affär med moraliska och etiska förtecken. Nuvarande ägare kan exempelvis hävda att man kommit över verket i god tro.

Åtskilliga av de konstverk som allierade specialförband hittade vid krigsslutet – gestaltat i Hollywoodfilmen ”Monument Men” – återfördes visserligen till länderna de stulits ifrån, utan att nå fram till rätt ägare.

”Vi har omkring ett dussin sådana fall om året där det inte längre finns juridisk grund och man kommer överrens om att sälja verket och dela på pengarna. Vi tar inte ut någon kommission i de fallen.”

Richard Aronowitz är inbjuden till Sverige av Micael Bindefelds Stiftelse till minne av Förintelsen. Besöket är hans första och kan ses som ett första steg för att undersöka hur det ser ut på skandinaviska museer. Och vad som konkret görs för att reda ut var konsten kommer ifrån.

”Jag hoppas kunna öka medvetenheten om detta. Logiskt sett borde det finnas flera verk på svenska museer som nazisterna stulit. Jag misstänker att det är så, men museer brukar inte vilja prata om det här eftersom det skulle vara som att öppna Pandoras ask.”

Internet har både underlättat hans jobb och ökat arbetsbördan. Bland de sajter han dagligen plöjer igenom finns bland annat Art Loss Register (spännande att klicka runt på även för lekmän).

”Jag förstår inte hur man kunde jobba med det här före den digitala eran, men i takt med att antalet databaser ökat har också arbetsbördan femfaldigats eftersom det bara blir fler register att kontrollera för oss.”

Richard Aronowitz team gör även efterforskningar åt privatpersoner.

”Men det kan vara väldigt svårt när man bara har gamla suddiga svartvita fotografier på väggar med tavlor att utgå ifrån.”

Jobbet kan bli väldigt känslosamt. Som när en judisk familj som flydde från Berlin till Storbritannien under andra världskriget kunde få tillbaka sin målning för några år sedan.

”Den åttioåriga mannen bröt ihop inför mig när han fick se tavlan igen. Det är enormt känslosamma ögonblick och den enda anledningen till att jag jobbar med det här. Att kunna hjälpa. Men jag är bara en liten kugge i ett stort maskineri”, säger Richard Aronowitz.

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Nu kan AI hjälpa din BRF att spara tid och kapa kostnader

Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.
Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.

Debatten går het om huruvida AI kommer att ta våra jobb. Men de flesta av Sveriges BRF-styrelser skulle nog uppskatta lite avlastning. Genom en ny tjänst från Riksbyggen kan du med bara några knapptryck skapa en skräddarsydd underhållsplan för din fastighet – komplett med uppskattade kostnader för de kommande 50 åren.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Replano från Riksbyggen

En välskött underhållsplanering är många bostadsrättsföreningars dåliga samvete. Stammar, rörledningar, fönster, fasad, tvättstugan: att hålla koll på fastighetens alla delar tar mycket tid i anspråk. Samtidigt förstår de flesta fördelarna med att planera i förväg, snarare än att behöva släcka bränder.

– En bra underhållsplanering ger styrelsen större möjligheter att konkurrensutsätta och upphandla leverantörer. Dessutom kan föreningen samordna insatser, vilket både sparar pengar och minskar störningarna för alla som bor och verkar i fastigheten. Men framför allt handlar underhållsplaneringen om att kunna lägga en långsiktigt hållbar budget, säger Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.

Underlättar för mindre föreningar

Större bostadsrättsföreningar tar ofta in hjälp med underhållsplaneringen, medan mindre föreningar hanterar den själv för att spara tid och pengar. Men risken då är att planen blir för kortsiktig och för oprecis, konstaterar Anna Rosén.

För att hjälpa mindre föreningar har Riksbyggen därför lanserat en ny digital prenumerationstjänst, Replano, som gör det möjligt att ta fram en skräddarsydd underhållsplanering på bara några minuter.

Replano – som främst är utvecklad för föreningar med upp till 50 lägenheter – bygger på AI-teknik, automatiserad datainhämtning från tredje part och Riksbyggens samlade data och kunskap från de 3 000 BRF:er som de hjälper med teknisk och ekonomisk förvaltning.

Det som också är speciellt är att användarna får tillgång till tjänsten månadsvis, där första månaden är kostnadsfri och möjligheten finns att säga upp när som helst.

Snabbt och enkelt att göra sin egen plan

Underhållsplanen skapas i tre steg, förklarar Anna Rosén. Det första är att Replano samlar in den externa data som behövs.

– Tjänsten hämtar in data från bland annat Lantmäteriet och föreningens årsredovisning, och under de få minuter som detta tar så får ni också svara på några frågor om det underhåll som skett hittills. Kan ni inte svaret på de frågorna så gör tjänsten i stället en uppskattning baserat på byggår och en rad andra faktorer.

I nästa steg tar Replano hjälp av karttjänster och AI för att göra så kallad mängdmätning.

– Vi har lärt AI:n att med hjälp av publika karttjänster mäta storleken på bland annat tak och fasader, vilket är väldigt viktigt för att kunna uppskatta kostnaderna som är förknippade med olika åtgärder, säger Anna Rosén.

Det sista steget är att göra en kostnadsberäkning. Replano beräknar underhållsbehovet utefter modern branschstandard – ett stambyte ska till exempel göras var 45 år. Sedan presenteras en underhållsbudget.

– Replano bevakar priser på material och entreprenadtjänster, och kan baserat på det uppskatta föreningens underhållskostnader, både per år och per kvadratmeter. Dessutom ger tjänsten en rekommendation på hur stort årligt sparande som krävs för att ligga i fas, förklarar Anna Rosén.

Rådgivning ger extra stöd

Genom verktyget uppdateras underhållsplan och kostnader löpande. Men ibland behöver man mer hjälp och rådgivning och då erbjuder Replano tillgång till Riksbyggens fulla tjänsteutbud, framhåller Anna Rosén:

– Vi har stor kompetens och erfarenhet inom teknik, juridik och ekonomi – och jag vet att rådgivningen ger ett viktigt extra stöd till våra föreningar. I Replano kan man boka ett videosamtal med en expert direkt i tjänsten och få hjälp, säger hon.

EXTERN LÄNK: Passar Replano er BRF? Gör ett quiz

 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera