Hoppa till innehållet

Myndighetssveriges eldsjäl

Försäkringskassans generaldirektör Ann-Marie Begler är en av Myndighetssveriges riktiga tungviktare. Hon vill tända eld på de egna räkningarna, men kollar gärna på Lyxfällan.

"Det skulle vara skönt om räkningarna gick upp i rök", säger Ann-Marie Begler.
"Det skulle vara skönt om räkningarna gick upp i rök", säger Ann-Marie Begler.Foto: Foto: Patrik Olsson

Du sommarpratar i P1 om några dagar. Vad kommer du att tala om?

”Mina personliga erfarenheter och hur de har präglat mitt yrkesliv. Det kommer så klart att handla om Försäkringskassan, men också om när jag tog beslutet att stänga internatskolan Lundsberg när jag var generaldirektör på Skolinspektionen. Jag berättar också om hur jag gjorde gör att få min man på kroken.”

Du är en av Myndighetssveriges tyngsta chefer och har arbetat både på Skolinspektionen, Socialstyrelsen, Rikspolisstyrelsen och Brottsförebyggande rådet. Vilket är det svåraste beslutet du tagit under dina år?

”De tuffaste besluten är de som har en direkt påverkan på enskilda individer. Och det handlar både om interna beslut och externa. Den tuffaste situationen är den konflikt som uppstod med min dåvarande chef under min tid på Rikspolisstyrelsen.”

Hur skulle du beskriva dig själv som chef?

”Som person är jag tydlig och målmedveten. Jag har ett starkt intresse och engagemang i verksamheten. Man måste förstå och tycka om uppdraget för att kunna jobba med utveckling och förbättring.”

Om du skulle göra en film om Försäkringskassan, vem skulle spela dig?

”Glenn Close. Hon är en fantastisk karaktärsskådespelerska. Tyvärr har vi inga yttre likheter.”

Du får 10 miljoner kronor i handen och måste placera dem direkt, vad gör du?

”Ringer min bankman för att diskutera vad jag ska göra. Och shoppar.”

I vilka situationer ljuger du?

”När någon ringer 20.30 på kvällen och jag får frågan om jag sover. Även om jag gör det svarar jag alltid nej.”

Vad är du riktigt bra på?

”Att göra det jag bestämmer mig för. Jag ställer sällan in sociala aktiviteter även om jag är trött efter en hård arbetsvecka.”

Ditt hem står i ljusan låga. Vad lämnar du helst kvar?

”Mina räkningar. Det skulle vara skönt om de gick upp i rök.”

Vilket tv-program skäms du lite för att du kollar på?

Lyxfällan. Det är visserligen viktiga frågor det handlar om, men samtidigt lämnar vanliga människor ut sig själva och detaljer kring sina liv.”

Vilka uttryck använder du för mycket?

”’Absolut’ och ’precis’.”

Vilket är ditt sämsta köp?

”Badtunnan på landet som måste lagas tre gånger per sommar.”

Vilken är din främsta levnadsregel?

”Äta tre gånger om dagen, sova minst sex timmar och träna fem gånger i veckan. Tråkigt men sant.”

Om du skulle tvingas välja ett nytt yrke, vilket skulle det vara?

”Åklagare. Det är ett yrke där man kan göra mycket nytta. Jag tror att jag skulle passa bra i rollen.”

Vilken talang skulle du vilja ha?

”Jag tycker om att sjunga, men skulle väldigt gärna vilja kunna sjunga vackert och inte så falskt.”

Hur reagerar du i en krissituation – flyr, slåss eller fryser?

”Slåss! Är det kris måste man hantera situationen, och det måste man göra aktivt.”

Hurdan är du som bilförare?

”Hygglig tycker jag själv, men min svärdotter anser att man kan få whiplashskador av att åka med mig.”

Vilket var ditt favoritämne i skolan?

”Matematik. Jag undrar ofta varför jag blev socionom.”

Tror du på Gud?

”Nej.”

Hushållssyssla som du hatar mest av allt?

”Gå ut med soporna. Det är helt otroligt hur mycket man kan pressa i det sista lilla utrymmet i påsen.”

Om du får välja vem som helst – vem vill du ha som mentor?

”Barack Obama. Han har gott omdöme, är målmedveten och har uträttat väldigt mycket trots hårt motstånd. Han har både starkt etos, patos och logos.”

Din sista måltid – vad väljer du?

”Löjrom med champagne.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera