Hoppa till innehållet

Modeikon med jeansblå drömmar

Genom att köpa prestigemärken som Viktor & Rolf, Marni och Maison Margiela och sätta fart på deras försäljning har Dieselgrundaren och mångmiljardären Renzo Rosso byggt ett imponerande modeimperium. Nu står han inför sin svåraste uppgift – att göra jeans märket Diesel coolt igen.

Dieselgrundaren Renzo Rosso har namnet på sina företag tatuerade.
Dieselgrundaren Renzo Rosso har namnet på sina företag tatuerade.Foto: Foto: Jack Mikrut
Dieselgrundaren Renzo Rosso har namnen på sina företag tatuerade.
Dieselgrundaren Renzo Rosso har namnen på sina företag tatuerade.Foto: Jack Mikrut
Texten ”Only The Brave” har Renzo Rosso tatuerat på ankeln.Foto: Jack Mikrut
Den prisade reklamen från 1990-talet ställs nu ut på Fotografiska i Stockholm.Foto: Diesel
Dagens Dieselreklam har plåtats av den kontroversielle modefotografen Terry ­Richardson.Foto: Diesel
»Du kan välja två vägar för att skapa ett lönsamt modeföretag: antingen är du ett coolt märke i det exklusiva premiumsegmentet eller så säljer du lågpriskläder till massorna. Märkena däremellan har alltid haft det tufft och kommer att få det ännu tuffare.«Foto: Jack Mikrut
Exkollegan Johan Lindeberg.
Exkollegan Johan Lindeberg.Foto: TT

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera