Hoppa till innehållet

Krishantering på högsta nivå

Som Europachef för den brittiska kommunikationsbyrån Brunswick Group basar Annette Brodin Rampe över 450 konsulter och drygt en miljard kronor i omsättning. Det var hennes konfirmationspräst som gjorde henne till en trygg ledare.
”Han lärde oss att vi duger. Det var stort”, säger hon.

GLOBETROTTER. Annette Brodin Rampe är på resande fot omkring tre dagar i veckan. Hon försöker jobba från Stockholmskontoret på måndagar och fredagar.
GLOBETROTTER. Annette Brodin Rampe är på resande fot omkring tre dagar i veckan. Hon försöker jobba från Stockholmskontoret på måndagar och fredagar.Foto: Foto: Jack Mikrut
GLOBETROTTER. Annette Brodin Rampe är på resande fot omkring tre dagar i veckan. Hon försöker jobba från Stockholmskontoret på måndagar och fredagar.Foto: Jack Mikrut
PÅ KONTORET. ”Jag är ganska krass och ser till att plocka bort energitjuvar i mitt liv. Jag är mer fokuserad på att hitta lösningar. Därför tittar jag inte på några tv-serier, till exempel, för vad kan jag göra åt dem?”, säger Annette Brodin Rampe, här fotograferad på Brunswicks kontor i Vasastan i Stockholm.Foto: Jack Mikrut
PRIVAT PLATS. Annette Brodin Rampe bor nära havet, där hon kopplar av från jobbet. "Jag är bra på att koppla av och på", säger hon.Foto: Jack Mikrut
PÅ SONENS HEMMAPLAN. Annette Brodin Rampe hänger med på en prova på-kväll för föräldrar på sonen Adams jiu jitsu-träning.Foto: Jack Mikrut
FULL STORMSTYRKA. BP:s ordförande Carl-Henric Svanberg möter världspressen efter att oljeplattformen hade exploderat utanför USA:s kust 2010. Yttrandet ”We care about the small people” var tänkt att kommunicera att BP brydde sig om alla människor, men ordet ”small” ledde till negativ publicitet när det översattes till ”kortvuxna” eller ”mindre värda”. Annette Brodin Rampe tycker i efterhand att felsägningen fick för stora proportioner och att historien är uttjatad.Foto: Susan Walsh
MILJÖKATASTROF. Olyckan som kostade elva människor livet och resulterade i en miljömässig katastrof var ett självklart fokus för medier under lång tid.
MILJÖKATASTROF. Olyckan som kostade elva människor livet och resulterade i en miljömässig katastrof var ett självklart fokus för medier under lång tid.Foto: Gerald Herbert

När företagsledare behöver hjälp att krishantera eller att sy ihop en storaffär vänder de sig till Annette Brodin Rampe på Brunswick Group.

Ett exempel på det var när Deepwater Horizon, en av brittiska BP:s oljeplattformar, exploderade och sjönk i Mexikanska golfen bara några dagar efter att den förre Ericssonchefen Carl-Henric Svanberg hade tillträtt som ordförande. Ett annat var när den förre Volvochefen Hans-Olov Olsson var mellanhand vid amerikanska Fords försäljning av Volvo Cars till kinesiska Geely. Mer om det senare.

Att Annette Brodin Rampe har en hög energinivå råder det ingen tvekan om. När man tar del av hennes späckade schema är det lätt att dra paralleller till SEB:s nyss avgångna vd, Annika Falkengren, som har kallats ”bankvärldens duracellkanin”.

Redan när Annette Brodin Rampe växte upp i lilla Gamleby norr om Västervik i Småland spelade hon pingis och handboll, sjöng i kör samt spelade altfiol och klassisk gitarr. Dessutom var hon med i scouterna i ungefär tio år.

”Det var där jag inledde min ledarkarriär. Ett av skälen till att jag valde att jobba för Brunswick var att våra värderingar faktiskt påminner lite om scouternas. Det är en inkluderande miljö där man ser både individen och värdet av att arbeta i team. Det är värderingar som vi behöver mer av i dagens samhälle, tycker jag”, säger hon.

”Dessutom är vi på Brunswick alltid redo, precis som scouterna”, fortsätter hon och skrattar.

Hon var inte mindre aktiv när hon gick på Chalmers i Göteborg, där hon läste kemiteknik. Hon dansade bugg, jobbade som instruktör på Friskis & Svettis och ansvarade för det sociala utskottet i kårstyrelsen. Vid sidan om det startade hon det kvinnliga nätverket Tarantella.

”Det berodde på att jag lärde känna den dåvarande rektorn, professor Sven Olving, på en gask. Han bad mig ta reda på varför så många tjejer hoppade av utbildningen på Chalmers. Jag och en kompis insåg att det handlade om den manliga kulturen, så vi startade ett nätverk för kvinnliga civilingenjörer och teknologer”, säger hon.

”För mig personligen var Chalmers en fantastisk tid, som gav mig en bra plattform inför yrkeslivet. Och Sven Olving förblev min mentor fram till sin död förra året. Han stöttade mig under hela min karriär.”

Växer snabbt i Tyskland

På Brunswick lyckas hon också hålla många bollar i luften. När hon kom till bolaget 2007 var uppdraget att bygga upp företaget i Norden. Det gjorde hon så effektivt att hon blev utsedd till Europachef 2014.

Det innebär att hon i dag ansvarar för hälften av bolagets totala omsättning och personal. Som om inte det räckte är hon även chef för verksamheten i Tyskland.

”När jag blev Europachef insåg jag snabbt att det fanns enorma tillväxtmöjligheter i Tyskland. Eftersom vi inte hade en riktigt fungerande chef där gick jag in själv, och de senaste två åren har vi haft en årlig tillväxt på över 40 procent i Tyskland. Jag tror att vi kommer att lyckas nå vår ambition att fördubbla omsättningen där på fem år. Vi har redan kommit långt.”

I praktiken innebär detta att Annette Brodin Rampe är på resande fot omkring tre dagar i veckan. Hon försöker jobba från Stockholmskontoret på måndagar och fredagar.

”Jag tycker att det är så roligt att arbeta. För mig ger det mer energi än det tar. Dessutom är jag bra på att koppla av och på. Mina flygresor är min så kallade egentid då jag reflekterar, går ned i tempo och förbereder mig”, säger hon.

Hon säger att hon kan tacka sin konfirmationspräst för att hon vet hur hon mentalt ska återhämta sig när det behövs.

”Han var en framsynt präst, som lärde oss det. Han jobbade också med att göra oss till trygga ledare. Vi fick gå upp i predikstolen, slå näven i bordet och säga: ’Jag duger!’ Det var stort.”

Strategisk rådgivning i fokus

Brunswick kom till Sverige då det sydafrikanska försäkringsbolaget Old Mutual la ett fientligt bud på Skandia för drygt tio år sedan. Skandalerna kring Skandia hade duggat tätt och det fanns ett stort behov av att återuppbygga förtroendet.

Brunswick, som fyller 30 år i år, började som rådgivare vid förvärv och fusioner. Sedan dess har bolaget breddat sin kompetens, och arbetar allt mer med strategisk rådgivning inom näringsliv, politik och samhälle.

”Historiskt har vi varit kända för att vi har rankats som nummer ett vid förvärv och fusioner, både i världen och Europa, och det gör vi fortfarande. Men det politiska landskap vi befinner oss i gör att det ställs allt högre krav på att företagen ska vara med och bidra med lösningar i samhället”, säger Annette Brodin Rampe.

”Där kommer vi in med vårt nätverk inom både näringslivet och politiken. Vi kan skapa en plattform för att sammanföra människor. Man kan säga att vi står på två ben, vår konsultverksamhet och vårt nätverk.”

En växande del av Brunswicks rådgivning handlar om omställningen till digitala strukturer. Enligt Annette Brodin Rampe håller de hierarkiska modellerna på att spela ut sin roll.

”De kom till för att man skulle kunna överföra information uppåt och nedåt i organisationen, men de behövs inte på samma sätt när en vd kan twittra ut till alla medarbetare på samma gång. Nu börjar man i stället samlas kring konkreta frågeställningar”, säger hon.

Förra året genomförde Brunswick sitt första stora uppdrag som var helt digitalt, när det tyska kemibolaget Bayer köpte det amerikanska jordbruksföretaget Monsanto för 560 miljarder kronor.

”Vi lanserade transaktionen från vårt kontor i New York. Det innebar att vi använde en särskild transaktionssajt som nav för informationen, där vi kommunicerade fördelarna med förvärvet genom innehåll som bolaget hade skapat självt. Exempel på det var faktablad, grafik och videointervjuer med ledningsgruppen”, säger hon.

”Vi säkerställde också att huvudbudskapen nådde alla målgrupper med betalda sociala medieverktyg på Twitter och Linkedin, och genom optimerade googlesökningar. Vi såg även till att bevaka de sociala medierna, där vi bemötte både kritiker och supportrar med våra budskap.”

Inga förvärv i egna företaget

Hon betonar att Brunswick jobbar som en ”one-firm firm”, vilket betyder att alla kontor tillsammans utgör en och samma resultatenhet.

”Det innebär att vi inte har alla sorters kompetens på alla kontor, utan vi sätter ihop team med kompetens från olika länder som passar för varje enskild kund. Det betyder också att vi på varje kontor kan stötta kunderna i både lokala frågor och med globala kampanjer.”

Brunswick omsätter i dag över två miljarder kronor på 24 kontor runtom i världen. Tillväxten har enbart varit organisk, vilket innebär att inga förvärv har gjorts.

”Det är egentligen ganska få förvärv som blir lyckade i vår bransch. För att säkerställa att vi har lika hög kvalitet på alla ställen i världen vill vi själva välja medarbetare som passar in i vår kultur, som vi själva utbildar. Det är jätteviktigt, eftersom vår marknadsföring består av det kunderna säger till varandra om oss.”

Samtidigt är ni världens största rådgivare vid förvärv och fusioner, det låter paradoxalt?

”När man ska fatta beslut om förvärv eller samgåenden är kulturerna en av de parametrar man tar hänsyn till, för att se om de stämmer överens. Det händer att vi avråder från en affär av det skälet.”

Brunswick är av naturliga skäl förtegna om vilka kunder de har, men ibland blir det ändå känt via medier eller kunderna själva.

Stöttade Svanberg i BP-krisen

Ett sådant exempel var när oljeplattformen Deepwater Horizon, som hyrdes av brittiska BP, exploderade utanför den amerikanska delstaten Louisianas kust för snart sju år sedan. Elva människor dog, åtskilliga skadades och 4, 9 miljoner fat olja rann ut i Mexikanska golfen.

Carl-Henric Svanberg hade just tillträtt som ordförande för BP och Annette Brodin Rampe arbetade med honom under BP-krisen.

”Sedan dess har Carl-Henric jobbat oerhört hårt för att återskapa förtroendet för BP, och själv har han aldrig haft större förtroende från företagets ägare än han har i dag”, säger hon.

”BP hade en egen bra struktur för krishantering, men de hade inte tillräckligt med folk för att hantera det enorma medietryck som uppstod. Vi hade ett globalt team som jobbade dygnet runt med olika insatser för att hjälpa dem.”

I kulisserna i Volvoaffär

Ett annat uppmärksammat uppdrag var Fords försäljning av Volvo Cars till kinesiska Geely, som gick igenom 2010.

Som rådgivare till den brittiska bankirfirman Rothschild spelade den förre Volvochefen Hans-Olov Olsson en betydande roll under processen, och det var också han som först sammanförde Ford och Geelys huvudägare Li Shufu.

Annette Brodin Rampe arbetade i sin tur nära Hans-Olov Olsson.

”Eftersom det var det första stora förvärvet som ett kinesiskt företag gjorde i västvärlden fick det väldigt stor uppmärksamhet. Det gjorde att det blev väldigt viktigt för kineserna att transaktionen sköttes på ett bra sätt. Här i Sverige fanns det förstås många som värnade om värdena i Volvo”, säger hon.

”För min personligen var det mest intressanta att det Volvo som Ford sålde till Geely inte längre var ett företag, utan ett antal processer. Det fanns till exempel en process för växellådor, som skar igenom hela Ford. I viss mån innebar det att man hade tappat fokus på Volvos identitet, men det har ju rättats till med den nuvarande vd:n Håkan Samuelsson som har gjort ett fantastiskt jobb.”

Innan Annette Brodin Rampe kom till Brunswick arbetade hon i energisektorn i tolv år. Det var hennes sätt att hantera mediestormar som affärsområdeschef på tyska Eon som gjorde att det brittiska kommunikationsföretaget fick upp ögonen för henne.

Eon hade köpt svenska Sydkraft, och då Annette Brodin Rampe arbetade som bäst med namnbytet kom stormen Gudrun som gjorde över 250 000 abonnenter strömlösa i veckor. Hon blev frontfiguren som fick hantera både medierna och folkets ilska.

”Innan jag kom till Eon var jag också vd för det börsnoterade elmätningsföretaget Senea, så Brunswick visste att jag även hade kunskap om vad som krävs i den rollen.”

"Vänta aldrig med att kolla"

För åtta år sedan gick Annette Brodin Rampe igenom sitt eget livs kris. När hon ammade sin son upptäckte hon en knöl i bröstet, som hon först ignorerade.

”Om det är något jag vill skicka med till andra som drabbas är det att man aldrig ska vänta med att gå och kolla sig. Det var jättedumt av mig.”

När hon väl sökte vård syntes inte hennes cancertumör på ultraljud, men ett vävnadsprov visade att den fanns. Eftersom den var snabbväxande blev det operation på en gång.

”Operationen gick bra, och jag fick ett fantastiskt bemötande från sjukvården hela vägen. De såg också vilken typ av person jag var och tog hänsyn till det. När jag vaknade upp efteråt sa jag till min läkare att jag ville sitta på ett plan till New York två veckor senare. Då tittade han på mig och sa: ’I normala fall skulle jag inte rekommendera det, men i ditt fall tycker jag att du ska åka.’ Och det gjorde jag.”

Varför?
”Det var egentligen inte en fråga om hur viktigt mitt möte i New York var, utan för mig var det ett sätt att komma på fötter. Att hitta ett mål att jobba mot var bra för min mentala hälsa.”

Hon har alltid hållit sig i fysiskt god form, men sedan dess tänker hon ännu mer på att leva hälsosamt.

”Jag har förändrat min kost. Jag äter mindre kött och väldigt mycket grönsaker. Jag tror att man kan förebygga sjukdomar genom att ta hand om sin hälsa och hålla immunförsvaret högt.”

Hon har stått stadigt på sina småländska rötter ända sedan hon lämnade Gamleby för att börja på Chalmers i Göteborg.

”Gamleby var en liten by där man inte skulle sticka ut, och det var både positivt och negativt. Det var tryggt och alla hade koll på alla, men jag hade så stora ambitioner. Jag ville ut och se världen, och vi reste inte längre än till Danmark på tältsemester. Men det kanske är när man växer upp i en trygg miljö som man vågar ta sig vidare?”

Hon blev också släktens första akademiker.

”Mitt första jobb efter Chalmers var på Exxon Chemicals, och jag glömmer aldrig när jag fick flytta till Bryssel med dem. Jag var ansvarig för polymervaxer, och att få resa runt i världen och sälja det var som en dröm. Jag minns också allra första gången jag flög i jobbet, det var i business class och jag satt på plats 2D. Jag var så lycklig.”

Innehåll från HörmannAnnons

”Hög kvalitet lönar sig alltid i längden”

Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.
Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

De är inte billigast – men säljer överlägset mest i Europa.

Här avslöjar marknadsledaren hemligheten bakom framgången.

– Hög kvalitet lönar sig alltid i längden, säger Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmann och deras produktutbud här

”Ett gott rykte måste man förtjäna”. Så sa August Hörmann, grundare av Hörmann i tyska Bielefeld 1935. Citatet är fortfarande något av en paroll för tillverkningsföretaget, som numera är en koncern på flera kontinenter.

– För mig betyder det att vi som leverantör lever upp till vad man kommit överens om med kunden. Sedan kan saker alltid gå fel, då gäller det att snabbt rätta till det, säger Richard Thomsen och fortsätter:

– Vi har inte särskilt mycket reklamationer och det tror jag har att göra med varifrån företaget kommer. Tyskland har alltid haft en hög kvalitetsstämpel, det mest kända exemplet är förmodligen deras bilindustri.

Enligt honom är Hörmann inget undantag, rötterna i den tyska industritraditionen borgar för kvalitet:

– Produktens kvalitet är en sak, den är outstanding. Våra komponenter är tillverkade av högkvalitativa material för att klara av den höga belastningen och den ständiga hanteringen på arbetsplatsen. Samtidigt ser vi på kvalitet som en helhetsaspekt som sträcker sig från leveranssäkerhet, tillgänglighet och support för våra kunder och vidare till förebyggande underhåll av våra produkter. Allt för att fortsätta skapa den bästa kundupplevelsen.

Och kunderna verkar hålla med. Företagets garageportar är marknadsledande i Europa sedan många år tillbaka, trots att de kostar en slant mer än många konkurrenter.

– Vi är ett premiummärke, vi är inte billigast. Man kan köpa en billigare port, men det är inte säkert att den blir billigare i längden om saker går sönder eller behöver reklameras, säger Thomsen.

Han menar på att samma princip kan tillämpas på företagets industriprodukter, där exempelvis portar, pollare och lastbryggor ingår.

– Vår egen produktutveckling befinner sig i en konstant process av vidareutvecklingar och detaljförbättringar. Vi kompletterar sedan produktens resa med installation och vidare till förebyggande underhåll i egen regi, allt för att skapa de bästa förutsättningarna för en lång och hållbar produktlivslängd. Det är vad kvalitet betyder för oss.

Tuffa ekonomiska tider har präglat omvärlden de senaste åren och företagen vänder på varenda slant. I det läget är det bra att luta sig mot ett känt varumärke, tycker Thomsen:

– Det är mer prispressat än någonsin, alla sliter med att få in affärer. För oss blir det extra viktigt att vi kan skapa en trygghet för våra kunder och visa att vi är en tillförlitlig leverantör, som främjar verksamhetens säkerhet och effektivitet. Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service. Ska vi vara på plats på måndag ser vi till att vara i tid.

”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.
”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.

En viktig pusselbit i Hörmanns kvalitetsarbete är företagets 40 högspecialiserade fabriker främst i Europa, men även i Nordamerika och Asien. Det gör att man hela tiden kan säkerställa att produkterna håller den nivå man vill, påpekar Thomsen:

– Det är solklart att kvalitet är en konkurrensfördel för Hörmann, jag tror inte man skulle vara där man är idag utan den noggrannheten. Är det nära till fabrikerna kan man hela tiden följa upp tillverkning och utveckling.

Han lyfter även fram andra positiva aspekter med ett utbrett fabriksnät:

– Det korta geografiska avståndet medför lägre transport mellan fabriker och våra lager, vilket minskar utsläppen och blir en miljöfördel. Från vårt huvudkontor och vårt eget lager distribueras sedan våra produkter och reservdelar.

Ända sedan starten har Hörmann ägts av familjen med samma namn, något Thomsen tror är avgörande för just kvaliteten:

– Skulle en produkt inte fungera som önskat tar familjen det personligt, man vill inte att namnet ska förknippas med något negativt. Man löser problemet så snabbt det går och gör allt för att förbättra produkten. Det är en kultur som sitter i väggarna och förs vidare i den femte generationens ledning.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns hållbarhetsstrategi? Läs vidare här   

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera