Hoppa till innehållet

Klädboss till öde ö med brorsan

Klädkedjan Brothers vd Peter Bondelid klassar sin Fermenta-investering som sitt sämsta köp, har en hund som heter Guns N’ Roses och tar gärna med sin bror till en öde ö.

Brothers har bytt röda mot svarta siffror för första gången på många år. Vilken är den främsta anledningen?
”Vi har stått upp för vårt eget uttryck, vad gäller vårt sortiment och hur vi utformat butikerna. Omger man också sig själv med duktiga medarbetare blir det oftast bra.”

Vem inom klädbranschen skulle du ta med dig till en öde ö?
”Utan tvekan min bror, Claes-Göran Bondelid. Då blir det allt annat än trist och förutsägbart på den där ön.”

Om du skulle göra en film om ditt liv, vem skulle spela dig?
”Jag föreslår mig själv.”

Du får 10 miljoner kronor i handen och måste placera dem direkt, vad gör du?
”Pengarna får bli grundplåten till en längre segling, gärna i Asien. Sedan låter jag det som blir över gå vidare till nästa generation.”

Du ska skriva en kontaktannons. Hur beskriver du dig själv med fem ord?
”Nyfiken, äventyrslysten, glad, optimist, kvällsmänniska”

Vilken har varit din djupaste kris?
”Jag har nog inte haft något som är betrakta som en riktig kris. Däremot var jag mycket ledsen när jag och min dåvarande fru gick skilda vägar efter många år ihop.”

Vilken är din största extravagans?
”Jag har en förkärlek för riktigt bra kök, där mat och presentation är upphöjd till konst. Jag har som ambition att alltid besöka de absolut bästa restaurangerna i varje land och stad jag besöker.”

I vilka situationer ljuger du?
”Jag försöker att inte ljuga, för det syns direkt på mig. Däremot när jag blir påkommen med något genant så säger jag inte hela sanningen.”

Vad är du riktigt bra på?
”Jag tror att jag är en bra människokännare. Och så är jag är duktig på att plagiera det andra gjort i köket. Framför allt är jag stolt när jag lyckas rekonstruera en meny från en Michelin-krog.”

Vad är du rädd för?
”Jag är sällan rädd. Och oroar mig inte heller i onödan.”

När var du riktigt lycklig senast, och varför?
”Jag upplever alltid en högre form av lycka när jag seglar och lyckas bli ett med vind och våg. Naturupplevelser är oslagbara i att skapa eufori.”

Vilket tv-program skäms du lite för att du kollar på?
”Jag kan nörda ner mig totalt i amerikanska, politiska talkshows. Det skäms jag inte för, men min familj kan tycka det är lite jobbigt.”

Vilka uttryck använder du för mycket?
”Svordomar. Jag fyller gärna ut var och varannan mening med ett ’fan’ eller ’jävla’”.

När tycker du att folk är riktigt pinsamma?
”När de är självgoda. Det ska dock inte förväxlas med att man är stolt över sig själv, vilket är en fin egenskap.”

Ditt hem står i ljusan låga. Vad lämnar du helst kvar?
”Ett stort set jubileumstallrikar med olika motiv som jag fått i present. Har funderat mycket över vad jag ska göra av de där tallrikarna.”

Om du skulle dö och återuppstå som en person, ett djur eller ting, vad skulle det bli?
”Jag skulle vilja uppleva Florens på 1400-talet, då gärna som Filippo Brunelleschi. Han var arkitekten som slutligen lyckades lösa hur man skulle resa kupolen över världens då största katedral, helt utan byggnadsställningar. Filippo var ett sant geni.”

Vilket är ditt sämsta köp?
”Under studietiden på Handels gick jag och några kurskamrater ihop och köpte en stor aktiepost i ett företag som hette Fermenta. Jag hade levt snålt, jobbat på kvällarna och sparat ihop flera års studielån. Allt satsades på den här ’säkra vinnaren’ som bara en vecka efter köpet föll ihop som en sufflépudding. När vi väl sålde posten räckte pengarna nätt och jämnt till en enklare middag.”

När grät du senast?
”När jag lyssnade på Chopins pianokonsert Polonaise på högsta volym hemma.”

Vilken är din främsta levnadsregel?
”Gör din egen grej, men gör det bra.”

Tror du på Gud?
”Jag är helt klart spirituell, men tror inte på någon enskild, specifik Gud.”

Om du måste tatuera dig – vilket motiv väljer du?
”Vår dvärgpudel Guns N’ Roses, som kallas för Gunnar.”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera