Di Weekend INTERVJUER

Hatten av för Oddjob

”Vi åkte runt och spelade ihop och lyssnade på jazzplattor i turnébussen. Då föddes idén: Kan vi inte bilda ett jazzband?”

Foto: Jack Mikrut

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Att känna till flerfaldigt Grammisbelönade jazzbandet Oddjob tillhör numera allmänbildningen, om man ska gå efter Sverigequizen i TV4. Nu är bandet aktuellt med en hyllningsskiva till fusionbandet Weather Report.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det var inte skurken i James Bondfilmen Goldfinger som Ingvar Oldsberg frågade om nyligen när rätt svar i Sverigequizen var Oddjob. Frågan löd: vad heter bandet där Goran Kajfeš och Per ”Ruskträsk” Johansson ingår?

Gruppnamnet är taget från James Bond och alla svarsalternativen i frågesporten var namn på Bondskurkar. Oddjob är han som dödar genom att kasta sin hatt med lika hårt som vasst brätte.

I snart 20 år har jazzgruppen Oddjob tillhört Sveriges vassaste. De har gått sin egen väg och gjort succé i oväntade sammanhang.

”Folk som vanligtvis inte gillar jazz gillar Oddjob. Jag vill inte säga att vi har jobbat som ett popband, men kanske mer som ett populärkulturellt band”, säger saxofonisten Per ”Ruskträsk” Johansson.

Fick prestigepris

FAKTA
Oddjob

Medlemmar: Goran Kajfeš (trumpet, congas), Per ”Ruskträsk” Johansson (saxofon, flöjt), Daniel Karlsson (klaviatur), Peter Forss (bas), Janne Robertsson (trummor)

Diskografi: Oddjob (2002), Koyo (2003), Luma (2006), Sumo (2008), Clint (2010), Jazzoo (2013), Live in Bremen (2014), Folk (2015).

Aktuella: Med Oddjob plays Weather Report som släpps digitalt fredag 25 november. Releasespelning på jazzklubb Fasching i Stockholm fredag 2 december.

VISA MER

Att ett jazzband tolkar band som Kraftwerk och King Crimson tillhör inte vanligheterna. För några år sedan gjorde Oddjob ett helt album med musik från Clint Eastwood-filmer, som kort och gott fick heta Clint.

Från att göra musik inspirerad av barnförbjudna filmer som Dirty Harry och Den gode den onde den fule tog Oddjob sedan steget till barnskivan Jazzoo, som de vann en Grammis med 2014. Förra året belönades Jazzoo dessutom med Frankrikes finaste skivpris, Grand Prix du Disque, som delas ut av Académie Charles-Cros.

Mycket tack vare det prestigefyllda skivpriset har Jazzoo blivit Oddjobs största framgång, åtminstone i Frankrike dit de återvänt flera gånger.

”Det har blivit en gyllene kombination för oss att spela för barn på dagen och för vuxna på kvällen. Det är otroligt kul”, säger Goran Kajfeš.

Per ”Ruskträsk” Johansson fortsätter:

”Det går hand i hand. När vi spelade i Paris senast var det ursprungligen ett Jazzoo-gig. Sedan fixade de spelningar åt oss på kvällen också, på den kända jazzklubben Duc Des Lombardes där vi spelade två kvällar i rad.”

Vilka spelar ni helst för, barn eller vuxna?

”Den bästa publiken är barn. Det finns inte en unge som säger ’jag hatar jazz’, men det finns väldigt många vuxna som säger det”, säger Per ”Ruskträsk” Johansson.

När Oddjob spelar Jazzoo är gruppen utökad med en vj, video jockey, som gör animerade projiceringar med djur på en storbildsskärm bakom musikerna.

”Vi har lagt extra krut på Jazzoo. Många barngrejer vispas ihop lite med vänster hand. Vi vill verkligen göra det kvalitativt, genomtänkt och jäkligt bra. Jazzoo är något vi är verkligt stolta över”, säger Goran Kajfeš.

Hur blev det så? Har ni egna barn i den ålder ni spelar för?

”Lite så är det ju”, säger Goran Kajfeš.

”Vi satt och snackade i turnébussen och kom fram till att det inte finns någon bra instrumentaljazz för barn och så sa vi: ska vi försöka? Det är så klart en klyscha, men för oss var det en jäkla utmaning att göra det skojigt för så små barn som möjligt, att få med dem på noterna. De här projiceringarna gör att vi skapar bilder åt dem. Interaktionen fungerar jättebra”, säger Per ”Ruskträsk” Johansson.

”På så sätt får de en koppling till varför vi gör de olika ljuden på instrumenten. Sedan är det ju faktiskt så att det var de bästa jazzmusikerna som gjorde musiken till barnfilmer som Astrid Lindgrens Pippi Långstrump”, säger Goran Kajfeš.

”Det var Bengt Ernryd som gjorde musiken till Fem myror är fler än fyra elefanter. Det är jättemycket instrumentalgrejer som man kommer ihåg därifrån”, fyller Goran Kajfeš i.

Varför är det vanligt att just jazzmusiker gör barnmusik?

”Det har väl att göra med lekfullheten, att det inte ska vara förutsägbart. Det vi jazzmusiker tycker är tråkigt med musik är det här förutsägbara”, säger Per ”Ruskträsk” Johansson.

”Nu ska vi göra en ny Jazzoo-platta så fort som möjligt.”

Träffar rakt i solar plexus

Årets jazz 2016

Bara några månader efter att Oddjob tilldelats Grand Prix du Disque var det dags att inkassera nästa musikpris, en Grammis för senaste albumet Folk som utsågs till Årets jazz på Grammisgalan tidigare i år.

Folk har Oddjob utgått från gamla fältinspelningar i Svenskt Visarkivs samlingar. Med avstamp i samplade avsnitt från vallåtar och lockrop, som förr i tiden användes för att kalla till sig djuren på fäbodvallar, skapade de ny musik.

Folk var ett beställningsverk, liksom det aktuella projektet Oddjob plays Weather Report, som släpps digitalt fredag den 25 november.

I början av nästa år kommer musiken också ut på en tiotums färgad vinyl i begränsad upplaga. Någon cd-utgivning är inte planerad.

”Det tar väldigt lång tid att få vinylskivor pressade i och med att alla vill göra det just nu”, säger Goran Kajfeš.

Att senarelägga det digitala släppet och vänta in vinylen var inte att tänka på eftersom beställningen gällde ett jubileum som inträffar det här året.

”Det var Fredrik Ekander på Cosmos Music som hörde av sig och frågade om vi kunde göra en ep för att hylla Amigo som fyller femtio år i år. Vi hade pratat lite löst om att göra något med Weather Report. Vi har ju växt upp med deras musik, och tyckte att det här var ett perfekt tillfälle”, säger Goran Kajfeš.

Oddjobs tre första album gavs ut av Amigo, eller Bonnier Amigo som skivbolaget hette då. När mediekoncernen Bonnier, som bland annat äger Dagens industri, beslöt sig för att lämna musikbranschen köptes Bonnier Amigo av den dåvarande ledningen och bytte namn till Cosmos Music Group.

Oddjob bildades 1997 men hette till en början Goran meets Ruskträsk.

”Vi spelade med Eric Gadd i en massa år, när han var som störst. Då kom vi på att vi måste ha ett jazzband. Vi åkte runt och spelade ihop och lyssnade på jazzplattor i turnébussen. Då föddes idén: Kan vi inte bilda ett jazzband och spela parallellt?”, berättar Per ”Ruskträsk” Johansson.

”Då var vi inte exakt samma medlemmar som nu, men i den här formen har vi funnits sedan 2000, när Peter Forss slutade spela med Eagle-Eye Cherry och kunde vara med oss.”

Medlemmarna har varit desamma sedan den självbetitlade debuten som kom 2002 och belönades med en Grammis för Årets jazz. Förutom de redan nämnda består Oddjob av pianisten Daniel Karlsson och trummisen Janne Robertsson. Peter Forss spelar bas.

Att hålla ett band intakt under så länge tid är ovanligt, men när Oddjob nu tolkar Weather Report är det med en vikarie på trummor, Lars Skoglund.

Goran Kajfeš och Per ”Ruskträsk” Johansson har spelat ihop ännu längre, sedan 1993, då de båda var med i Blacknuss All Stars, musikerkollektivet där en rad stjärnnamn har passerat genom åren och som spelar soul, funk och jazzinfluerad musik.

De får Polarpriset 2017

Tappat räkningen på inspelningar

Som frilansande musiker har de båda blåsarna spelat med de flesta i Sveriges artistelit. Den dag vi träffas ska de flyga till Helsingfors för konsert med bandet Weeping Willows.

Hur många skivinspelningar de har medverkat på kan ingen av dem svara på.

”Det är uppemot tusen. I och med att vi ofta spelar på en låt här och en låt där så blir det många”, säger Per ”Ruskkträsk” Johansson.

”De första åren ville man ju ha alla skivor man var med på, men nu har jag tappat räkningen.”

Goran Kajfeš är också osäker på vilka skivor han äger.

”Min pappa Davor Kajfeš är pianist och när jag gräver i hans skivsamling är ju sjukt roligt att upptäcka vilken musik han är med på. Någon dag kommer kanske min son att vilja lyssna på vad jag har gjort och då är det ju bra om det inte är spritt för vinden.”

Fotnot: Per ”Ruskkträsk” Johansson kallas så för att han kommer från den lilla byn, med samma namn, utanför Lycksele – och för att undvika förväxling med Per ”Texas” Johansson. Båda är saxofonister och lika gamla, det skiljer tre dagar mellan deras födelsedagar.