Hoppa till innehållet

Entreprenörens bästa stalltips

Anna Bråkenhielm är numera internationell tv-konsult och släpper en bok om entreprenörskap, Räkna med bråk. Hon äter för mycket smågodis, gråter till Game of Thrones och är inte rädd för någonting.

EGEN HÄSTKUR. "Ett glas med en Treo, en Resorb och en Berocca, en mix jag kom på själv för tio år sedan."
EGEN HÄSTKUR. "Ett glas med en Treo, en Resorb och en Berocca, en mix jag kom på själv för tio år sedan."Foto: Foto: Lars Jansson
Innehåll från AudiAnnons

”Detta är utan tvekan en intelligent eldriven suv”

En ny standard för elbilssektorn.

Det har varit målet för Audi när de utvecklat nya Q6 e-tron.

– Bilen upplevs mer direkt och responsiv än någonsin tidigare, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

Audi tar ett stort kliv in i framtiden med Q6 e-tron, flaggskeppet på den omtalade PPE-plattformen.

Denna eldrivna suv utmärker sig inte enbart med sin estetik, utan även med sin dynamiska prestanda – en räckvidd på upp till 623 kilometer och snabbladdning genom 800-voltsteknologi.

Inne i bilen möts du av en digital värld där gigantiska skärmar och smarta system som Augmented Reality Head-Up och den AI-drivna assistenten tar körupplevelsen till nya nivåer.

Utseendemässigt kombineras den klassiska Audi-estetiken med moderna inslag, där banbrytande ljusdesign framhäver bilens personlighet.

– Detta är utan tvekan en intelligent suv. Vår nyskapande elektroniska arkitektur säkerställer att föraren genast ansluter till alla bilfunktioner för en trygg och effektiv färd, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.

Centralt nervsystem

Alexander Garcin liknar arkitekturen vid ett centralt nervsystem, med fem kraftfulla datorer som styr alla funktioner och samtidigt förbinder bilen med omvärlden för en optimal och säker färd.

– Det mest påtagliga är förarmiljön med en stor panoramadisplay som består av en 11,9-tums Audi Virtual Cockpit och en 14,5-tums MMI-pekskärm med OLED-teknik. För den som önskar finns dessutom en 10,9 tum passagerarskärm som tillval.

Audi siktar på att ta elbilsupplevelsen till nästa nivå med Q6 e-tron, byggd på erfarenheterna från pionjären Audi e-tron.

Lättare och effektivare motorer

Speciellt utformad för att prestera i krävande vintermiljöer tack vare sin fyrhjulsdrift introducerar Q6 e-tron en rad innovationer som tar elbilskörningen ett stort steg framåt.

– Med vår banbrytande teknik blir motorerna cirka 20 procent lättare och mer effektiva, tack vare bland annat ny hårnålslindning som förbättrar strömflödet i elmotorns stator. Batteriet är ännu mer effektivt med avancerad temperaturreglering och förkonditionering. För att göra laddningen ännu snabbare används ett 800-voltssystem för att maximera effekten vid laddstolpen, säger Alexander Garcin.

”Omfattande modelloffensiv”

Enligt Audi är Q6 e-tron ett konkret bevis på Audis strategi för hållbar premiummobilitet. Redan idag tillverkas alla elbilar med nettonollutsläpp* i Europa och 2033 räknar Audi med att ha ställt om till att enbart tillverka elbilar.

– Q6 e-tron tillverkas i vår huvudanläggning i Ingolstadt i Tyskland, där vi lägger stor vikt vid att utveckla cirkulära modeller för att minimera resursanvändningen under produktionen. Audi har också investerat i solcellsanläggningar vid de egna fabrikerna och i externa projekt för att tillföra förnybar el i energimixen, säger Alexander Garcin och betonar att Q6 e-tron inleder en ny era för Audi:

– Det är starten på en omfattande modelloffensiv. Den nya PPE-plattformen kommer att vara basen för väldigt många nya elbilsmodeller de kommande åren.”

* Med nettonollutsläpp av CO2 menar Audi en situation där, efter att andra möjliga reducerande åtgärder har uttömts, företaget kompenserar för koldioxidutsläpp från Audis produkter eller verksamheter och/eller de koldioxidutsläpp som för närvarande inte kan undvikas i leveranskedjan, tillverkningen och återvinning av Audi-bilar genom frivilliga kompensationsprojekt över hela världen. Koldioxidutsläpp som genereras under användningsfasen, det vill säga efter leverans till kund är ej inräknade.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera