Hoppa till innehållet

Den demokratiske designchefen

Som barn var Marcus Engman testpilot för Ikeas soffklassiker Klippan. I dag är han företagets kreativa hjärna och den som ytterst ansvarar för designen av varje ny produkt.

Di Weekend träffar en designchef som vill rentvå Ikeas slit- och slängrykte och göra produkterna lika unika som handplockade fynd.

»Jag är en bra kreativ ledare och bra på att hitta människor som det gnisslar mellan. Jag gillar inte när det går smärtfritt, det ska vara friktion om det ska leda till bra produkter eller nya lösningar. Då kan det bli något spännande, men det är också ett risktagande.«
»Jag är en bra kreativ ledare och bra på att hitta människor som det gnisslar mellan. Jag gillar inte när det går smärtfritt, det ska vara friktion om det ska leda till bra produkter eller nya lösningar. Då kan det bli något spännande, men det är också ett risktagande.«Foto: Amanda Lindgren
Den senaste kollektionen Svärtan har tagits fram i samarbete med formgivaren Martin Bergström.
Den senaste kollektionen Svärtan har tagits fram i samarbete med formgivaren Martin Bergström.Foto: Pressbild
Storsäljaren Klippan, som formgavs av Marcus Engmans pappa Lars Engman, syntes för första gången på omslaget av Ikea-katalogen 1980.Foto: Pressbild
BIG NEWS. Kanye West på Ikea i Älmhult.Foto: TT
I källaren i Ikea-museet i Älmhult finns en tillfällig utställning om framtidens kök som hämtats direkt från 2015 års möbelmässa i Milano. Köket Marcus Engman står i är designat av Paola Navone.Foto: Amanda Lindgren
Det danska företaget Hays Ikea-kollektion kommer ut i augusti 2016. För första gången någonsin får den klassiska blågula Ikea-påsen ett nytt utseende.
Det danska företaget Hays Ikea-kollektion kommer ut i augusti 2016. För första gången någonsin får den klassiska blågula Ikea-påsen ett nytt utseende.Foto: Pressbild
Innehåll från SciberAnnons

Flexibel MDR-tjänst ger kunder ett starkt skydd – och får dem att växa

Anders Stenwall, COO på Sciber.
Anders Stenwall, COO på Sciber.

Sciber erbjuder en Managed Detection and Response-tjänst, MDR, som anpassas efter varje organisations unika behov – och premierar de som förbättrar det egna cyberskyddet.

– När kunden stärker sitt eget skydd, sänker vi priset på vår tjänst. Det driver utveckling för kunden och frigör resurser, säger Anders Stenwall, COO på Sciber.

Trots att organisationer lägger stora resurser på cybersäkerhetsprodukter, som brandväggar, intrångsskydd och endpointsäkerhet, sker återkommande IT-attacker och intrång med stora skador som följd.

En MDR-tjänst är en form av extern säkerhetstjänst som skapar ytterligare ett lager av skydd, och erbjuds av specialiserade leverantörer för att hjälpa organisationer att upptäcka, analysera och svara på cyberhot i realtid. Den inkluderar bland annat övervakning av organisationens nätverk, system och applikationer dygnet runt för att identifiera ovanliga aktiviteter eller avvikelser som kan indikera en säkerhetsincident.

MDR från Sciber sticker ut

Sciber har lång erfarenhet av cybersäkerhetslösningar och erbjuder en MDR-plattform och tjänst som i flera avseenden särskiljer sig från andra lösningar på marknaden. Man arbetar med forskning och utveckling inom cybersäkerhet och kombinerar det med omfattande global hotinformation för att ge sina kunder ett starkt skydd, även mot framtida hot.

– De kunder som kommer till oss har ofta redan vissa grundläggande säkerhetslösningar på plats. Oavsett vad de har och vilka leverantörer de valt kan vi anpassa vår MDR-tjänst efter dem snarare än tvärt om. Det sänker också kostnaden för kunden, förklarar Anders Stenwall.

Väljer kunden att ytterligare stärka sitt cyberskydd kommer kostnaden för Scibers MDR-tjänst att minska efter hand.

– När kunden förbättrar sin egen grundsäkerhet betyder det att vår MDR-tjänst kommer att belastas mindre. Då är det också helt logiskt att priset går ner och resurser frigörs för mer strategiskt arbete. Det blir en väldigt bra motor för att göra förbättringar och jobba mer med strategin för att ytterligare stärka säkerheten, säger han.

Kunden äger Scibers MDR-anpassning

En viktig del av Scibers MDR-erbjudande är att de anpassningar som görs efter kundens existerande verksamhet stannar hos kunden, även efter att samarbetet avslutas.

– Alla anpassningar görs i kundens egen miljö, inte hos oss. Det gör att kunden kan dra nytta av dem i det långa loppet, även om de skulle byta tjänsteleverantör i framtiden, säger Anders Stenwall och avslutar:

– Vår MDR-tjänst är proaktiv och hjälper kunden att hela tiden förbättra och stärka sitt eget cyberförsvar. Det skapar en starkare verksamhet hos kunden vilket vi gärna bidrar till.

Om Sciber
Sciber är en svensk aktör inom cybersäkerhet med ledande kompetens inom Managed Detection and Response-tjänster. Företaget stärker cybersäkerheten genom att integrera djup expertis med innovativ utveckling. 

Läs mer och kontakta Sciber på: www.sciber.io

Mer från Sciber

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sciber och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera