Di Weekend INTERVJUER

Alltid ett strå vassare

”Löshår har blivit mer accepterat och ses som vilken annan accessoar som helst. Den starkaste trenden just nu är den naturliga looken.”

Amanda Lindgren

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Entreprenören Ida Backlund har arbetat med löshår i tio år och byggt upp livsverket Rapunzel of Sweden. Men en medfödd sjukdom tvingade henne att trappa ned och sälja stora delar av sitt framgångsföretag.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Året är 1994 och utanför den lilla byn Grönåker, tio mil väster om Umeå, står 9-åriga Ida Backlund i köket hemma på gården. Hon bakar bullar efter eget recept och häller i vad hon känner för. Havregryn, kaviar och kalaspuffar är några komponenter.

När bullarna är klara lägger hon ner dem i små burkar, tar cykeln och pinnar iväg. Nu ska det göras affärer. För det väl tilltagna priset 200 kronor per burk lyckas Ida Backlund ändå sälja slut på sina bullburkar. Alla imponeras av 9-åringen som enträget cyklar runt på den glesa landsbygden.

”Jag är sådan som person. Jag har aldrig följt recept eller instruktioner. Jag är orädd och vill gärna prova mig fram till saker, jag inte rädd för att misslyckas. Det gäller även i mitt företagande. Det är ingen som dör av ett misslyckande”, säger Ida Backlund.

”Fast i och för sig, om jag skulle ha haft i något ännu mer konstigt i den där smeten kanske någon hade strukit med”, konstaterar hon.

Startkapitalet från föräldrarna

FAKTA
Ida Backlund

Ålder: 32 år.

Bor: Umeå.

Familj: Dottern Milla, 7, sambon Per Elofsson (före detta längdåkare), och två bonusbarn.

Bakgrund: Läste handels- och turismprogrammet på gymnasiet. Utsedd till Årets digitala gasell 2013, Årets kvinnliga stjärnskott 2010, Årets unga entreprenör 2009 och Bästa UF-företagare på gymnasiet.

VISA MER
FAKTA
Löshårets väg till konsument
  • Löshår importeras framför allt från Asien, där kvinnor säljer sitt hår av både ekonomiska och religiösa skäl. Den bästa kvaliteten, åtminstone på den svenska marknaden, anses vara det tunna, skandinaviska håret.
  • Allra finast är det hår som är obehandlat. Det blir dock allt svårare att få tag på, eftersom det blir allt vanligare att kvinnor använder stylingverktyg- och produkter som påverkar hårets kvalitet.
  • Efter att håret klippts av, så bleks och färgas det hos leverantörerna innan det skickas till återförsäljaren. Håret sys fast, slinga för slinga, på ett särskilt fäste. Flera kvalitetskontroller görs för att säkra att hela processen går rätt till.
  • Priset på hår varierar. I Sverige kan hög kvalitet kosta 30 kronor per gram, i Asien kan motsvarande pris ligga på 10 kronor. Ett avklippt hår väger mellan 200 och 400 gram.
  • Löshåret fästs med antingen microringar, lim, tejp, clips eller vax i konsumentens eget hår.
  • Håret håller i snitt 3–4 månader, beroende på kvalitet och hur man sköter det.
VISA MER

Avslappnat och tillbakalutat sitter hon i en frisörstol på Rapunzels stora salong på Regeringsgatan i Stockholm, samtidigt som en av frisörerna fixar med hennes löshår.

”Här är mysigt, det är det närmsta jag har ett hem i Stockholm.”

I år har det gått tio år sedan hon startade bolaget Rapunzel of Sweden i en tvårumslägenhet i Umeå, med startkapital som hon hade lånat av sina föräldrar.

Det är först nu, med ett löshårsimperium som omsätter över 130 miljoner kronor, som hon tillåtit sig själv att vila.

För två år sedan bestämde sig Ida Backlund för att sluta som vd och sälja majoriteten av bolaget. Nu äger investmentbolaget Valedo Partners 77 procent av aktierna. Det hårda slitet har haft ett livshotande pris.

Ida Backlund växte upp på en gård, i en familj fylld av entreprenörsanda. Föräldrarna drev lantbruk och skogsbruk och som liten hjälpte hon till med allt från att skotta snö till att mjölka kor. Hennes syskon, 10 och 20 år äldre, hade också egna företag. Mamman var dessutom aktiv som kommunalpolitiker och Ida Backlund brukade sitta med på möten och lyssna. När de kom hem tog hon sin mammas gamla arbetsdokument, grabbade en överstrykningspenna och började planlöst stryka över saker.

”Jag hade ingen aning om vad jag gjorde, men jag ville bli som henne. Hon är en stor förebild. Jag har alltid velat bli egenföretagare. Mamma och pappa har arbetat väldigt hårt och jag har sett dem slita. Den mentaliteten har präglat mig och är en del i varför jag valt att bo kvar i Umeå och ha företaget här.”

Efter gymnasiet åkte hon till Grekland och fick ett jobb som marknadsföringsansvarig för ett hotell. Hon hade tankar på att starta hotell när ett samtal hemifrån förändrade framtidsutsikterna. Hennes mamma hade fått bröstcancer.

”Det var självklart för mig att fara hem. Vi har alltid varit nära i familjen och man ställer upp om någon är ledsen eller sjuk. Händelsen gjorde mig ödmjuk inför livet. Vad som helst kan hända, när som helst.”

Fick nej från banken

Ida Backlunds mamma blev frisk, och själv kom hon på idén att starta ett löshårsföretag. Hon hade börjat färga håret redan som 12-åring, och hade genom åren köpt en uppsjö av olika sorters löshår via postorder och på nätet. Men leveranserna strulade ofta och Ida Backlund hade inte hittat någon sajt som hon var nöjd med. 22 år gammal, utan inkomst och egen bostad, bestämde hon sig för att göra som hon brukade. Hon hittade på ett eget recept.

Sommaren 2007 startade Ida Backlund enskild firma och arbetade dubbelt som receptionist på en camping och som personlig assistent. Hon började med att sälja löshår till sina vänner, sedan ville även deras vänner köpa löshår. När det var dags att starta aktiebolag gick Ida Backlund till banken där hon blev nekad ett lån av en banktjänsteman. En scen hon har beskrivit många gånger.

”Hon kom faktiskt till oss två år senare med bullar för att gratulera. Jag tycker mest synd om henne, hon gjorde ju bara sitt jobb. Många som pitchar idéer till mig är otroligt förberedda. Jag var inte förberedd när jag gick till banken.”

I stället lånade Ida Backlund pengar från sina föräldrar och hennes dåvarande sambo Stefan Löfgren gick in som hälftenägare. Sedan gick det snabbt. Det första året omsatte bolaget över 4 miljoner kronor, andra året 17,1 miljoner.

”Vi fokuserade bara på produktutveckling och att få iväg beställningarna. Vi tänkte bara på företaget. Egentligen är det ett under att jag har kvar några vänner. Företaget var vårt livsmål, vi skulle omsätta 20 miljoner på fem år.”

Tog ingen semester

De första fem åren tog de ut minimilön och hade ingen semester.

”Sommaren var ju ett guldläge. Man kunde jobba ostört och ta konkurrenterna som var lediga. Jag förstod mig inte på bekanta som drev eget och var lediga på sommaren.”

Ida Backlund levde och andades Rapunzel dygnet runt. 2013 utsågs företaget till Årets Digitala Gasell, och växte i rasande fart. Samma år började även Ida Backlunds hjärta att slå snabbare. Ibland långsammare, ibland ojämnt. Det medfödda hjärtfelet arytmi gjorde sig påmint, samma hjärtfel som hennes bror hade dött av två år innan hon föddes.

Hon minns tillbaka hur hon som liten kunde vakna av att hennes pappa väckte henne och sa ”Ida, nu andas du int”. När hon gick på den lilla skolan utanför Grönåker, med bara tolv elever, fick hon ha en bärbar EKG-inspelare med sig. Till klasskamraterna sa hon att det var en freestyle. Hon minns också hur hon fick åka till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg akut när de hade kollat EKG-inspelningarna. Där fick hon bo på barncancer avdelningen. Minnena från den tiden sitter i än.

Det, i kombination med erfarenheterna från mammans bröstcancer, är en av anledningarna till att hon startade stiftelsen Rapunzel vs Cancer. 10 procent av Rapunzels försäljning av peruker går till välgörenhet.

Tungt att sälja bolaget

När hjärtfelet gjorde sig påmint – nu när hon var vuxen och mitt uppe i Rapunzels expansiva tillväxtfas – ville hon ändå inte gå till läkaren.

”Det tog emot. Jag ville inte höra att jag skulle vara hemma. Det blev en varningsklocka att jag inte kunde fortsätta arbeta på det sättet. Man måste vara rädd om sin kropp och tänka på balansen i livet.”

Ångrar du att du jobbade så hårt?

”Nej, jag ångrar ingenting. Det hade inte blivit så här bra annars. Många som driver bolag förstår nog vad jag pratar om. Men det har varit otroligt stressigt och mycket hårt arbete. Du är på helspänn hela tiden, dygnet runt.”

Händelsen är också en av anledning-arna till att Ida Backlund valde att sälja en stor del av bolaget för snart två år sedan.

”Vem skulle ta hand om det om något händer? Det var dags. Det kändes jättetungt, känslosamt och jobbigt. Jag tror inte att det är så många som pratar om hur tungt det är att sälja sitt bolag.”

I dag sitter hon i styrelsen och arbetar med produktutveckling. Rapunzel of Sweden har nu runt 60 anställda och är marknadsledande i Norden. E-handeln står för 75 procent av försäljningen, och Rapunzel har flera fysiska butiker och salonger.

Ida Backlund upplever att när hon började med löshår 2007 var det fortfarande något som ansågs lite pinsamt och ingenting man skyltade med. Fenomenet med peruker och löshår går tillbaka ända till det antika Egypten och har använts på olika sätt sedan dess. Men det var inte förrän på 1990-talet som det blev tillgängligt för den breda massan. Då såldes små färgglada syntetiska hårslingor som man satte fast med klämmor i håret.

Den naturliga looken

Efter millennieskiftet började allt fler Hollywood-stjärnor använda löshår. Sedan dess har efterfrågan bara ökat och nu omsätter löshårsindustrin flera miljarder kronor. I dag är det vanligast att man använder riktigt människohår, eftersom det är lättare att styla och ser mer äkta ut än syntetiskt hår.

Ida Backlund menar att trenderna påverkas starkt av kändisar i USA, bland annat systrarna Kardashian som alltid använder löshår eller peruker. Rapunzel har bland annat samarbetat med Zara Larsson och dj-duon Rebecca och Fiona för att marknadsföra sina produkter.

”Trenderna har förändrats, men framför allt har löshår blivit mer accepterat och ses som vilken annan accessoar som helst. I dag är det många som har korta frisyrer men har löshår i för att det ska bli tjockare. Den starkaste trenden just nu är den naturliga looken”, säger Ida Backlund.

Den ökade efterfrågan har också lett till att löshårsbranschen fått en del kritik för att vara oetisk och att kvinnorna som säljer håret får dåligt betalt, eller i vissa fall tvingas raka av sig håret. Hur arbetar ni med de här problemen?

”Vi köper bara in etiskt producerat hår. Inköpsprocessen är avancerad och vi har hittat bra leverantörer. Just nu arbetar vi med att visa upp den processen på hemsidan, för att vara transparenta. Vi vill att alla ska se hur vi gör.”

Vad kostar håret som ni köper in?

”Det kan jag inte avslöja. Vi köper tre olika sorter. En från Asien, en från Europa och en från Skandinavien. De delas in i två olika hårkvaliteter: ett som ger lite mer stadga och ett som är lite tunnare och har finare strån. Kunderna får välja vad de vill ha för slags kvalitet och det europeiska håret är det mest populära.”

Ida Backlunds senaste projekt är det egna investmentbolaget Backlund Invest, som enligt det senaste bokslutet omsatte drygt 62 miljoner kronor. Ida Backlund vill satsa på vad hon kallar ”kvinnliga branscher”. Hittills har hon bland annat gått in i modeföretaget Stylelevel och nu senast den gotländska startupen Wavy.

”Det behövs fler kvinnliga investerare som kan sikta in sig på kvinnliga branscher. Jag tar inte bara med mig kapital, utan även nätverk. Man kan dra nytta av det som jag har varit med om. Man ska inte bara värdesätta pengarna.”

Vad har du för strategi?

”Jag investerar i max fem bolag åt gången. Det tar tid och energi att engagera sig. Sedan har jag flera egna idéer, så i sinom tid kommer jag säkert att starta upp något eget igen.”

Vill hitta balansen

Privat har Ida Backlund även investerat i skogsmark hemma i Grönåker.

”En del av mitt mål är att vara ute i skog och mark. Det känns fint att investera i något hemma också.”

Du verkar vara målinriktad i alla delar av ditt liv?

”Ja, just nu är målet att hitta en bra balans. Det är viktigt för mig att tillbringa tid med min familj. Min hälsa är viktig. Jag vill bara göra det jag brinner för och som ger mig positiv energi. I mitt liv är jag min egen chef, till 100 procent. Tiden med nära och kära, de som jag bryr sig mest om, är viktigast just nu. Den tiden hade jag inte innan.”

Fotnot: Rapunzel of Sweden har fått sitt namn efter den klassiska sagan om Rapunzel, nedtecknad av bröderna Grimm på 1800-talet. Sagan handlar om prinsessan Rapunzel som blir instängd i ett högt torn av en häxa. Prinsessan räddas av en prins när hon släpper ned sitt långa hår genom fönstret, så att han kan klättra upp och rädda henne.