Hoppa till innehållet

Skisser från en rastlös talang

Jan Gradvall har lyssnat på Frank Oceans nya album, musik som för tankarna till Bon Iver och Fleet Foxes.

NYA SPÅR. Frank Ocean lämnar soulen.
NYA SPÅR. Frank Ocean lämnar soulen.Foto: Foto: TT

Frank Ocean
Blonde (Universal)
3 poäng

Ekonomiprofessorn Micael Dahlén gav 2009 ut Nextopia. Den boken är en perfekt beskrivning av Frank Oceans nya album.

Micael Dahlén skriver att i en tid när allt är tillgängligt så har vi blivit mer intresserade av vad som väntar runt hörnet. På så sätt har vi byggt ett förväntningssamhälle där vi hela tiden har fokus på nästa jobb, nästa dejt, nästa semester, nästa uppdatering, nästa album.

Sällan eller aldrig har 2000-talet längtat så intensivt efter något som Frank Oceans nya album.

När albumet slutligen släpptes den 20 augusti hade det föregåtts av månader av spekulationer. På Twitter och Facebook kunde man varje dag – ja, varje timme – ta del av spekulationer om albumets titel, innehåll och förmodade genialitet.

Att intyga om hur mycket man älskade Frank Ocean utvecklades till en global tävling bland så kallade tastemakers.

Så vad handlar det om? Vem är denne Frank Ocean?

Frank Ocean är en 28-åring låtskrivare, sångare och rappare från New Orleans som numera är verksam i Los Angeles. För fyra år sedan gav han ut sitt debutalbum Channel orange.

Ett album fyllt av drömsk, vacker, filmisk närmast narkotiskt lugnande balladsoul som träffade exakt rätt i samtiden och fick stort inflytande bland andra artister. Frank Ocean låter som om Stevie Wonder i stället för att anlita ett band suttit nattetid och surfat mellan olika bilder, citat och filmscener.

Hur skulle han följa upp detta? När allt snack om albumet klingade ut två-tre dagar efter att det slutligen gavs ut, blev det uppenbart vad det handlat om. Det är inte albumet som är ett storverk. Det är förväntningarna på albumet det handlat om. Nextopia-musik.

Att lyssna på Blonde är att höra en talangfull musiker som inte haft koncentrationen att skriva klart alla låtar. Frank Ocean har i tre år arbetat med ett ändlöst en rad olika producenter och tekniker. Resultatet blir skisser, några väldigt fina.

Intressant är hur han nästan lämnar soulmusiken helt och hållet och gör musik som för tankarna till Bon Iver och Fleet Foxes. Lägereldsmusik där elden finns inne i datorn.

 

Håkan Hellström
Du gamla, du fria (Woah Dad!)
3 poäng

Hur följer man upp orimliga förväntningar? Rockhistorien är full av exempel på att det i princip finns två olika sätt. Båda kan illustreras med exempel ur U2:s katalog.

Exempel 1: The Joshua Tree (mars 1987). Under 1985-86 växte U2 från ett rockklubbsband till en av världens främsta arenaakter. Gruppen bejakade allt och gjorde ett album så fullt av ”vi slår oss på bröstet”-hybris att allt kunde ha kapsejsat, men i stället fungerade absolut perfekt.

Exempel 2: Pop (mars 1997). U2 kände sig fångade av positionen som gitarrrockbandens gitarrrockband och vill förstöra den. När trummisen Larry Mullen (ordningsmannen i U2) var frånvarande på grund av ryggskada passade de andra tre på att experimentera med techno och dansmusik. Detta utan att förmå sig att skriva en enda ny låt så stark att bandet fortfarande spelar den.

I skuggan av att två somrar i rad gjort de största konserterna en svensk artist gjort i Sverige har Håkan Hellström nu gjort en Pop.

Håkan Hellströms sätt att ta ett kliv tillbaka är att söka sig till en mer psykedelisk ljudbild, med inslag av 1970-talsalbum både från Amerika och Afrika. De nya låtarna är fragmentariska, medvetet eller omedvetet. Vad som i avsaknad av låtbyggen ändå skapar en känsla av melodier är de hooks Björn Olsson står för, slingor som går att vissla.

Texterna saknar det berättande som gjort gamla låtar till allsångslåtar på Ullevi. Håkan radar i stället upp fraser, en del som låter som bänklockspoesi men fungerar just för att han sjunger dem. Precis som Bono gjorde när han ville ta ner förväntningarna förvrider han också sin röst. Nästan som han vill försvinna in i sig själv.

 

Joseph
I’m alone, no you’re not (ATO)
3 poäng

I väntat på något nytt från First Aid Kit; tre systrar från Portland, Oregon, som sjunger stämsång och har använt samma producent och studio, Bright Eyes-medlemmen Mike Mogis och hans studio i Omaha. Systrarna Natalie, Allison och Meegan closner har samtidigt ett helt eget sound, lika mycket pop som folkmusik, som gör en väldigt nyfiken på att höra trion live.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera