Di Weekend GRADVALL

Podcasten förklarar mina tvivel mot ”geniala idéer”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Reid Hoffman gör podcasten Masters of scale.

Drömmer du att om skapa ett företag som blir stort, större, störst? Se då till att börja med att skapa ett företag som inte tänker stort, utan litet. Det skriver Jan Gradvall i en krönika.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Ett fungerande företag som till en början inte alls fokuserar på siffror och antal potentiella användare eller kunder, utan lägger all energi på att i liten skala göra produkten så bra att den förenklar ditt liv.

Vi lever i ett tidevarv där det i mötesrum med fördragna persienner hela tiden presenteras så kallat ”geniala idéer”.

Utan att kunna sätta ord på varför har jag alltid varit intuitivt skeptisk till alla dessa presentationer av koncept som inte ännu prövats i verkligheten.

I 19 fall av 20 handlar det om saker som ska bli stora på nätet. När man i slutet av presentationen uttrycker en viss skepsis, och ställer ett par frågor av praktisk natur, så bemöts man med en stor suck: ”Du fattar inte hur stort det här kommer att bli”, och tvingas titta igenom Powerpoint-diagrammen ännu en gång.

Några år senare visar det sig att den där geniala, men oprövade, idén fastnade i startgroparna med x antal miljoner i kostnader.

Tack var en ny podcast om entreprenörskap kan jag nu sätta ord på min intuitiva skepsis.

Podasten heter Masters of scale och görs av Silicon Valley-räven och Linkedin-grundaren Reid Hoffman. I första avsnittet hamrar han in sin tes: börja i liten skala. ”To scale, do things that don’t scale”.

Scale har på diskutabel ”dotcom”-svenska översatts till skalbar. Att vara skalbar betyder att ens idé har en kapacitet som enkelt kan ökas vid skiftande behov. Att man till exempel inte byggt en lösning som efter ett tag visar sig vara för liten.

Ett bra exempel på en skalbar idé är Spotify som kan nå hur många kunder som helst utan att företagets befintliga struktur behöver ändras i grunden.

Podcasten Masters of scale är något hurtigt redigerad – som en Ted Talk-föreläsning som lånat P3:s kartotek med ljudeffekter – men vad som gör den intressant är att Reid Hoffman sitter på ett unikt kontaktnät.

Kreativiteten ligger i kortleken

Hoffman var en tidig investerare i företag som Airbnb, Facebook och Zynga. När han nu gör en podcast får han gäster som aldrig ställt upp i liknande sammanhang. I de tio avsnitten av Masters of scale, varav tre hittills ligger ute, intervjuas personer som Mark Zuckerberg och Sheryl Sandberg på Facebook och Reed Hastings på Netflix. Podcasten är också den första i USA med 50/50-könsfördelning på intervjugäster.

I det första avsnittet intervjuas Brian Chesky som startade Airbnb. Han berättar om ett avgörande möte han hade med en affärsrådgivare 2009. Han befann sig då i Kalifornien, precis som alla andra IT-entreprenörer, samtidigt som den enda stad där det nystartade Airbnb hade några kunder var New York.

En rådgivare fick höra det och sade: ”Vad gör du här, åk till New York direkt”. Brian Chesky förstod inte varför. Det handlade ju om en geografisk icke-specifik idé för nätet. Rådgivaren: ”Åk till dina användare. Lära känna dem. Lär känna dina kunder en och en. Det här är enda tillfället då ni är tillräckligt små för att kunna göra det.”

Brian Cheskey lydde rådet. Han och hans medgrundare åkte till New York och gick sedan runt och ringde på hos alla som lagt upp uthyrningsannonser för lägenheter och rum.

För att bli insläppta sade de att användarna som motpresentation fick snyggare bilder att lägga upp tagna av professionella fotografer. Vad de inte sade var de inte hade råd med fotografer, utan kom själva med sina egna kameror.

På så sätt fick de unik inblick i vad som behövdes på marknivån för att göra idén och sajten bättre. Att jobba så var varken tidseffektivt eller skalbart, men det skapade en grundstomme så stark att den sedan kunde utvecklas.

I intervjun med Reed Hastings berättar Brian Chesky om hur Airbnb tagit sig igenom alla motgångar och hela tiden förbättrat sin produkt. När bolaget tog in nytt kapital i fjol värderades det till 30 miljarder dollar.

Lång resa för att ställa om

”Masters of scale” känns också nytänkande som podcast på så sätt att alla program även finns tillgängliga i utskriven form som pdf:er på podcastens sajt.

Diskussionerna i programmen tas även vidare på nätet där personer från affärsvärlden spinner vidare på samma ämne.

En annan teori som hamras in är att man aldrig ska vänta för länge med att lansera. ”If you aren’t embarrassed by your first product release, you’ve released too late”.

GRADVALLS VAL

  1. BOX. Nick Cave & The bad seeds, Lovely creatures (BMG). Best of-box med tre cd-skivor samt en två timmar lång dvd med unikt arkivmaterial. En enkel skakig VHS-kamera dokumenterar ett framträdande av From her to eternity i Pasadena, 1984. Så hårt att ordet hårt framstår som en fjunig fågelunge.
  2. REGISSÖR. Reed Morano. Lägg det namnet på minnet. Bildgeni och regissör till de tre första visuellt banbrytande avsnitten av HBO-serien The handmaid’s tale. Fotograf i grunden (Frozen River). 2018 gör hon postapokalyptisk långfilm med Peter Dinklage (Game of thrones) och Elle Fanning.
  3. JAZZ. Lars Skoglund, La La Lars (Headspin, vinyl). Laakso-trummisen och Lykke Lis kapellmästare gör som Art Blakey och Max Roach: ger ut ett album i eget namn med jazzeliten som kompgrupp. Varm, pulserande jazz där 2017 rinner genom ådrorna.