Di Weekend GRADVALL

Nya insikter om livet på planeten jorden

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

RASSEL I TV-RUTAN. Racer snakes i Planet Earth 2.

Foto: Jesper Frisk

Det är så galet spännande och vackert, skriver Jan Gradvall efter att ha sett BBC-serien Planet Earth.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det kan vara den mest rafflande, tätaste och mest adrenalinpumpande actionsekvens jag någonsin sett på film.

Upplägget är klassiskt. Någon som är jagad. Några som jagar. Under de knappt tre minuter som scenen varar är det så spännande att man minimerar sin andning.

Regissören Elisabeth White har fullständig kontroll över dramatiken och berättelsen. Det är oerhört skickligt klippt och berättat.

Det finns bara en sak som är udda med detta. Det är ingen spelfilm med skådespelare. Det är en naturfilm med djur.

Närmare bestämt en speciell sorts leguaner, samt ormar som jagar dem, ormar så skräckinjagande snabba att de kallas för racer snakes.

Scenen är hämtad från BBC-serien Planet Earth 2 som just nu visas på SVT på söndagkvällar 19.00.

Klipp från denna sekvens som lagts ut på Youtube närmare sig 20 miljoner visningar.

När den första serien av Planet Earth visades för ganska exakt tio år sedan hyllades den som en historisk insats för både biologi och tv-mediet som sådant.

Ambitionen kunde inte vara högre: att visa upp hela planeten med all sin prakt och allt det fantastiska liv som hotar att gå förlorat om vi inte radikalt tar bättre hand om miljön.

Vad som förändrats i uppföljaren Planet Earth 2 är filmtekniken.

Plötsligt är det möjligt att placera kameror på platser där de aldrig varit förut och att filma från djurens eget perspektiv: kameran följer med djuren i deras rörelser. Kameran ser vad djuren ser från markperspektiv.

Som tittare får man helt nya insikter om livet på planeten jorden.

Och det är så galet spännande och vackert att man inser att man är med om en av sitt livs stora upplevelser.

Mästerligt om majestäterna

En recensent på The Independet skrev: ”Fem stjärnor räcker inte för det här programmet. Jag skulle kunna baka tårtor till alla inblandades familjer och ända känna att jag inte kommit nära att visa min uppskattning och respekt”.

Planet Earth blir också en mäktig manifestation av vikten av projekt som står över vinsttänkande. Teamet bakom Planet Earth 2 har fått filma i över tre år och rest till 40 olika länder.

På den lilla ö i ögruppen Galapagos där BBC-filmarna hittade leguanerna och racerormarna har ingen människa satt sin fot förut.

För sex år sedan intervjuade jag i Di Weekend den tunga BBC-chefen Jana Bennett. Vid millennieskiftet blev hon av drottningen tilldelad en OBE-medalj, ”The Most Excellent Order of The British Empire”, för sina insatser för vetenskapsprogram i tv.

Berättarrösten i Planet Earth 2 är Sir David Attenborough, 90 år fyllda. När Jana Bennett talade om vikten av oberoende och folkbildande public service citerade hon David Attenboroughs självbiografi On the air där han beskriver att det inte fanns någon regelbok när han i televisionens barndom började på BBC.

Vad han och hans kollegor fick göra var att uppfinna ett medium från grunden. I och med att David Attenborough och flera andra pionjärer hade en naturvetenskaplig bakgrund – de tog helt enkelt med sig sina intressen till jobbet – satte det sin prägel på hela BBC:s utveckling och har gjort att Storbritannien än i dag är världsledande på faktabaserad television.

Jämför med amerikansk tv, som tvärtom är präglad av att många tv-pionjärer hade en bakgrund i underhållning.

Jana Bennett sa: ”Vårt motto på BBC är ’Inform, educate and entertain’. Nyckelordet där är ’and’. Med andra ord: att inte dela upp det, utan fokusera på hur man gör de tre sakerna samtidigt, Att se till att exempel tunga faktaprogram görs så lättillgängliga som möjligt. Att göra relevant tv betyder att göra tv som finns där i människors liv. Vi ser inte våra vetenskapsprogram separerade från våra underhållningsprogram. Det är lika viktigt att ha populära programledare för vetenskapsprogram som för underhållningsprogram.”

Två år efter att jag intervjuade Jana Bennett blev hon ironiskt nog överköpt från BBC i London till amerikanska A+E Networks. Men den ambitionsnivå som finns i den kvalitetsmässigt fullständigt kompromisslösa Planet Earth 2 vittnar om att BBC fortfarande har samma ambition.

Allting rapporteras – väldigt lite förklaras

I England är det David Attenborough som är berättarrösten, i USA är det Sigourney Weaver. Den som har den otacksamma uppgiften att axla manteln i Sverige är naturfilmsinköparen Henrik Ekman, men han gör det briljant.

Henrik Ekmans egofria lugn och återhållsamma värdighet tjänar bilderna, inte tvärtom.

 

GRADVALLS TRE VAL

  1. BIO. Life. Christer Fuglesang var förste svensk i rymden. Snabba cash-regissören Daniel Espinosa blir den andra. Tung cast med Jake Gyllenhaal i spetsen. Simultan världspremiär i USA och Sverige. Trailern utlovar allt vad man vill ha av en rymdfilm: klaustrofobi, paranoia, blod. För tankarna till första Alien-filmens geniala slogan: ”I rymden kan ingen höra dig skrika”. (Läs intervju med Daniel Espinosa på sidan 6).
  2. PODCAST. S-Town. Från producenterna bakom Serial, fortfarande den bästa podcast som gjorts, kommer – ryktet till trots – inte en ny säsong av Serial, utan en helt ny serie som verkar Donna Tartt-inspirerad och underbart kryptiskt. Alla sju episoderna läggs ut den 28 mars.
  3. BOK. Svenska punktexter 1977-1982 (Premium Publishing). Sveriges främsta punkhistoriker, Peter Kagerland, fortsätter sin arkeologiska utgrävning av svensk punkhistoria, denna gång med fokus på texterna. Fascinerande studie. Berättar om hur det är att vara ung, arg, vilsen och famla efter ett språk.